Az átvilágítás során lehetőség nyílik a cég teljes körű jogi, gazdasági, pénzügyi, környezetvédelmi, informatikai, marketinghelyzetének elemzésére. Maga a cégátvilágítások célja olyan elemzés készítése, melynek során a vállalkozás piaci, menedzsment, pénzügyi és számviteli, jogi, műszaki és egyéb területeinek kockázatelemzésére kerül sor, kiemelve a vizsgált társaságban rejlő kockázatokat és megoldási javaslatokat, lehetőségeket, eljárásokat – magyarázza az adozona.hu szakértője.
Általában egy társaság átvilágítása átfogó jellegű, de előfordulhat, hogy csak egy részterületet érint.
Az átvilágítást természetesen külső cég végzi. A rendelkezésre bocsátott adatok után az átvilágítás eredménye egy riport, vagyis egy összegzés. A megfelelően végzett átvilágítás azonban nem korlátozódik csupán a feltárt ismeretekre és kockázatokra, jobb esetben a megbízó érdekeit szem előtt tartva potenciális problémát tárhat fel, illetve valószínűsít, egyebekben megoldási javaslatot is tartalmaz az adott kérdésre.
A riport feladata is egyben, hogy a cég hosszú távú stabilitása szempontjából a hatékony működést, fejlesztési lehetőségeket javaslatokkal segítse.
Legtöbb esetben az átvilágításokra pénzügyi, üzleti és adójogi helyzet felmérése okából kerül sor. A feltárt problémák sok esetben nemcsak a profit mértékére lehetnek hatással, hanem akár a társaság működőképességét is befolyásolhatják.
Átvilágítás során nemcsak átláthatóbbá válik a vállalkozás működése, hanem észrevehetőek, felismerhetőek azok a területek, pontok, ahol a vállalkozás költséget, esetleg adót takaríthat meg.
A feltárt hibát követően a potenciális vevő/refinanszírozó akár el is fordulhat a vizsgált vállalkozástól.
Ezt el lehet kerülni azzal, hogy a cég maga végez átvilágítást saját magán, így az az akvizícióra, hitelfelvételre, pályázatra eleve úgy készülhet, hogy kizárja a kockázatok egy részét.