A hazai kis- és középvállalkozások jelentős részét a rendszerváltást követően alapították, tulajdonosaik pedig jellemzően mostanra érik el a nyugdíjkorhatárt. A jelenlegi vezetők előtt több lehetőség is áll a családon belüli átörökítéstől a vállalkozás eladásáig, azonban mindegyikre időben el kell kezdeni a felkészülést ahhoz, hogy a cég működését ne tegyék ki kockázatnak.
Magyarországon a magánkézben lévő mintegy 110 ezer vállalkozás adja a GDP több mint 70 százalékát és a foglalkoztatottság felét. E vállalkozások stabil és folytonos működésének biztosítása tehát alapvető fontosságú feladat. Magyarországon a tulajdonosokat jellemzően leköti a mindennapos ügyvitel, viszonylag ritka az utódlásra való tudatos, hosszú távú felkészülés.
A szakértők bemutatták azokat a lehetőségeket, amelyek segítenek csökkenteni az utódlástervezés kockázatait: a családi alkotmány bevezetése, a társasági szerződések körültekintő megtervezése vagy a bizalmi vagyonkezelés intézménye hosszú távon támogathatják a generációk közötti együttműködést.
A hazai jogi és adózási környezet is számos olyan lehetőséget tartogat, amelyeket érdemes lehet kihasználni a generációváltás során. A jogszabályok által biztosított kedvezmények a tudatos tervezés hiánya miatt ugyanakkor gyakran maradnak kihasználatlanok.
A családon belüli utódlás mellett szóba jön a magánvállalkozás értékesítése is. Az eladásban rejlő üzleti, jogi és adózási kockázatokat érdemes jó előre felmérni, e nélkül ugyanis jelentősen gyengülhet az eladó tárgyalási pozíciója. További megoldás lehet a vállalkozás irányítását egy a családtól független menedzsmentre bízni. Ebben az esetben a családtagok érdekeinek biztosítása és a menedzsment ösztönzése egyaránt kulcsfontosságú.
Az európai felmérések szerint az első generációváltást a vállalkozások kétharmada nem éli túl, azonban már Magyarországon is van élő példa a sikeres utódlásra.
Bárány László, a baromfitenyésztő és feldolgozó Master Good cégcsoport ügyvezető-alapító tulajdonosa saját családi vállalkozását bemutatva kiemelte: a sikeres generációváltás előfeltétele, hogy az utód(ok) kinevelése időben megkezdődjön. Tulajdonost ugyanis nem lehet a piacról venni, azt az elődnek kell megteremtenie és a megfelelő pillanatban piacra dobnia – akárcsak egy terméket.
Bárány László elmondása szerint nem könnyű felismerni a pillanatot, amikor a következő generáció szakmailag és emberileg is készen áll a staféta átvételére. Amennyiben az utód nem kap időben elegendő játékteret és felelősséget, csökkenhet, vagy akár ki is éghet az ambíciója. Az idősebb generáció számára ugyanakkor éppen a hátralépés jelentheti a legnehezebb feladatot; ilyenkor jó, ha megtarthatnak maguknak egy olyan jól körülhatárolható területet, ahol szükség van a szakértelmükre.