Összefognak az amerikai filmipari óriások a Netflix ellen

2017.11.09. 06:27

Úgy tűnik, az amerikai filmipar kezd felébredni téli álmából. Ugyan hagytak egy kis előnyt a Netflixnek, amelynek már 100 millió felhasználója van, de a következő évben a nagy filmgyárak közösen akarják megállítani a feltörekvő streamszolgáltatót. A Disney és a 21st Century Fox lehet az első két óriás, amely együttes erővel próbálja meg átvenni a hatalmat a digitális médiapiacon, megtörve a Netflix és társai uralmát.

Nyáron kezdett komolyra fordulni a helyzet, amikor is a Disney felrúgta a Netflixszel kötött forgalmazói megállapodást, és úgy döntött, hogy saját streamszolgáltatót indít.

Mindemellett a hatalmas népszerűségnek örvendő Marvel-sorozatok és -filmek, valamint a Star Wars-franchise is lekerül 2019-től a Netflix felületéről, és a Disney saját platformján folytatja tovább.

A Star Wars már csak 2019-ig lesz a Netflixen

Forrás: Fórum Hungary

Korábban már írtunk róla, hogy a Disney két különböző streamfelületet is szeretne indítani. Az egyik a Netflixhez hasonló elven működne, a másik pedig a sportok köré épülne.

A helyzet komolyságát mutatja, hogy az elmúlt napokban megkezdődtek a tárgyalások a Disney és a 21st Century Fox között a két cég összeolvadásáról. Ha a megállapodás létrejön, akkor ez lehet az utóbbi évek legnagyobb médiaüzlete.

A Financial Times és a CNBC értesülései szerint a Disney szeretné felvásárolni a Fox jelentős részét. Azért nem a teljeset, mert a hatályos törvények szerint monopol helyzetbe kerülne, és ez jogszabályellenes. 

Ennek egyik fő oka, hogy ha a Disney felvásárolná a Fox teljes televíziós részlegét, akkor hozzájuk kerülne a Fox Sports és a Fox News is.

Ez nem lenne gond, ha nem a Disneynél lenne már az ESPN sportcsatorna, valamint a CNN hírcsatorna. Így egy vállalat irányítaná a komplett amerikai hír- és sportmédiát, amely a hatóságoknak sem tetszene, valamint minden bizonnyal versenyellenes lenne.

Az utóbbi években komoly hátrányba került a hagyományos média és az azt tulajdonló cégek. Az Amazon, a Hulu TV és a Netflix, valamint a Facebook és a YouTube teljes mértékben megváltoztatta azt, ahogyan az emberek digitális tartalmat fogyasztanak.

A Forbes szerint a Netflix értéke annyi, mint az HBO és a CBS összesen

Forrás: Getty Images/2017 Chesnot/Chesnot

A Disney ezzel hatalmas lépést tenne a felzárkózás felé. Ha ugyanis létrejön az üzlet a két vállalat között, akkor a Disney hozzájut a Fox óriási külföldi portfóliójához. A Fox jelen van több európai országban is, és 39 százalékos tulajdonosa a Sky tévétársaságnak, amely Angliában a sportközvetítések javáért felel.

A filmstúdió mellett tehát a Disney olyan fontos, emblematikus brandekhez jutna hozzá, mint a Star, a Sky, valamint a National Geographic és az FX csatornák.

A Netflix legnagyobb gondja éppen a hasonlóság lehet a hozzá hasonló szolgáltatók között. A Netflix ugyan rengeteg sikeres sorozatot készített, de az utóbbi időben ugyanez elmondható a Huluról és az Amazonról is. A Disney viszont megpróbál most kiaknázni egy mindenki által hanyagolt, mégis nagyon fontos piacot: a sportokat.

Sokakat csak a sport tart a kábeltévé-előfizetésük mellett

Forrás: AFP/2017 Getty Images/Ron Jenkins

Mivel már az övék az Egyesült Államok vezető sportcsatornája az ESPN, valamint ha sikerül átvenni a Foxtól a brit Sky Sportsot, akkor vezető szerepük lenne az online sportközvetítésekben.

A Forbes szerint 2016-ban a legnézettebb 100 műsor közül 94 sportesemény volt. 

Ennek a tervezett felvásárlásnak a legnagyobb vesztesei a nézők lehetnek, és az ezredforduló környékén született generáció, amely egyre inkább szeretne eltávolodni a hagyományos televíziózástól. A Netflix eddig remek lehetőséget kínált a fiataloknak, hiszen olcsó volt, prémium tartalmakkal és széles választékkal.

A Marvel-sorozatok és -filmek lehet a Disney legnagyobb fegyvere

Forrás: Marvel Entertainment

A Disney kiválása viszont elindíthat egy visszafordíthatatlan folyamatot. Aki ugyanis szeretne 2019 után is Star Warst vagy új Marvel-sorozatokat nézni (legálisan, streamszolgáltatónál) annak három opciója lesz. Lemond a Netflixről és átmegy a Disney-hez, ahol várhatóan jóval kevesebb tartalom várja, vagy marad a Netflixen, de nem nézi a kedvenc sorozatait emiatt. A harmadik opció pedig, hogy előfizet mindkét szolgáltatóra.

Ez eddig még rendben is volna, de az egész cord-cutting mozgalomnak éppen az a lényege, hogy kevesebbet fizessen a felhasználó, és csak olyan tartalmat nézzen, amely érdekli, de legalább szabadon válogathasson a műsorok között. Viszont ha minden szolgáltató és cég saját platformot indít, annak az lesz a vége, hogy iszonyat pénzeket kell majd fizetni, nagyon korlátozott számú műsorért, vagy bizonyos esetben csak néhány sorozatért.

Bajban lehet a Netflix, ha mindenki saját platformot csinál

Forrás: Origo

A Cartoon Network, CW, HBO, National Geographic és a CBS mind olyan csatornák, amely rengeteg népszerű tartalmat sugároz, viszont ezek elérhetőségét részben saját felületükre korlátozzák.

Ha ez a trend folytatódik, akkor rövid időn belül gyakorlatilag mindenkinek lesz saját platformja, a saját sorozataival, és az a fura helyzet állhat elő, hogy tucatnyi előfizetéssel kell majd rendelkezni, ha olyan balszerencséje van valakinek, hogy kedvenc sorozatait és tartalmait különböző stúdiók gyártják és sugározzák.

Ez a forgatókönyv elkerülhető, ha sikerül a Disney és a Fox összeolvadása, mert ezzel utat mutatnának a többi gyártónak, hogy együtt könnyebb felvenni a versenyt a már stabil tartalmakkal és előfizetőbázissal rendelkező cégekkel.