Mindenki ismeri az érzést, amikor az iskolában babot kell csíráztatni. Napokon át csak locsoltuk, locsoltuk, és nem történt semmi. Aztán egyszer csak kibukkant a nedves vattacsomóból az első kis csíra. Ugyanez igaz a vállalkozásalapításra: ahhoz, hogy a vállalkozó meglássa a sikereket, türelmesnek kell lenni. Az első nap senki sem fog betérni az újonnan megnyitott étterembe? A második napon hidegen megy ki a főfogás? A harmadik napon valamilyen hatóság talál valamilyen szabálytalanságot? Nem számít.
Türelemmel és kitartással ezek a nehézségek átvészelhetők.
Egy vállalkozás beindítása különösen az első időszakban nagy erőfeszítést igényel. Sokkal többet kell dolgozni, mintha nyolc órában elszegődnénk valahová munkavállalónak. Ráadásul ezt a feszített tempót sokáig, akár hosszú hónapokon át tartani kell, úgy, hogy jellemzően nincs kinek átadni a feladatokat. Az el nem végzett munkát nem lehet elsunnyogni, hiszen vállalkozóként mi vagyunk a főnökök is, vagyis nem lehet megúszásra berendezkedni.
Nagyon romantikusnak tűnik, hogy nyissunk egy kávézót valahol egy csendes utcában, a tévéreklámokban is olyan jól néz ki mindez. Ez azonban kevés a sikerhez.
Érteni is kell ahhoz, amit csinálni szeretnénk.
Ha soha nem dolgoztunk a vendéglátásban, nem érdemes ilyen vállalkozást kezdeni, hacsak nincs kiapadhatatlan forrásunk a tanulópénzre. Tisztában kell lenni az adott szakma kulisszatitkaival ugyanúgy, mint a cégvezetés alapjaival.
Bármilyen vállalkozást is indítsunk, szeretni kell az adott szakmát.
Mindegy, hogy saját varrodát, kozmetikát vagy pékséget nyitunk, azzal kell számolni, hogy azt a tevékenységet hosszú éveket át fogjuk folytatni napi tíz órán át. Ehhez nagyon kell szeretni azt, amit csinálunk. Ha nincs meg ez az elköteleződés az adott tevékenység, szakma iránt, gyorsan elpárologhat a lelkesedés. Ez különösen igaz az olyan szakmákra, amelynek „piszkos" része is van: különösen ilyen egy panzióban a rendszeres ágyneműáthúzás, egy kutyapanzióban az állatok tisztán tartása vagy a folyamatos krumpli pucolás egy étteremben.
Bármennyire is profik vagyunk a szakmánkban, mindig rajta kell tartani a szemünket az újításokon, a fejlesztéseken. Legyen szó főzésről, hajvágásról vagy akár csak a vállalatvezetésről, mindig lesz mit tanulni. Nem kell minden újítást azonnal átvenni és alkalmazni, de ismerni és tudni kell, hol tartunk a szakmánkban, s ennek alapján érdemes eldönteni, hogy hagyományőrző vagy újító szerepet akarunk magunknak.
Vállalkozni egészen más, mint csak dolgozni a szakmában.
A vállalkozás sikeréhez elengedhetetlen, hogy alkotni, cselekedni akarjunk.
Nem kell feltétlenül a világot megváltani, nem kell Mark Zuckerberg lepipálásán gondolkodnunk, de valamilyen célt meg kell fogalmaznia minden vállalkozónak ahhoz, hogy sikeres lehessen. Látni kell a pályán, ötletelni kell, és ezeket az ötleteket meg is kell tudni valósítani.