Bajban a csomagszállító cégek és a nagyvárosok

2018.01.09. 19:03

A Fekete Péntek és karácsony alkalmával komolyan megugrott az online rendelések száma világszerte. Bár az internetes vásárlás jó dolog, és a szektor robbanásszerűen növekszik, az azt kiszolgáló logisztika nehezen tartja a lépést. Ráadásul az egyre több csomagszállító autó miatt a környezetszennyezés, a városok forgalma és a szemét mennyisége is jelentősen növekszik.

Az online vásárlások mennyisége az elmúlt években gyakorlatilag kilőtt. Ennek több oka is van. Egyfelől a vevők bizalma napjainkra sokkal nagyobb az internetes rendelések irányába, mint korábban volt, így egyre többen fordulnak a szolgáltatás irányába.

Másfelől a hagyományos üzletek is felismerték az online rendelések jelentőségét, és ma már szinte nem lehet olyan terméket találni, amelyet ne lehet az interneten megrendelni.

Azonban a piac robbanásszerű bővülésével nem tudja a lépést tartani a logisztika, annak ellenére sem, hogy a szállítócégek az online kereskedelem egyik legnagyobb haszonélvezői.

Egyes becslések szerint az online rendelések száma 50 százalékkal emelkedett 2014 és 2016 között, és 2021-ig évente további 17-28 százalékkal bővülhet.

A probléma többrétű. Amellett, hogy a szektor létszámhiánnyal küzd, a logisztikai részen sok korlát van. A csomagokat kiszállító autóknak ugyanis valahol parkolni kell, ami már egy Budapest nagyságú város forgalmasabb pontján is szinte lehetetlen küldetés, ehhez képest a világ nagyvárosai még durvábbak.

Óriási teher az online kereskedelem kiszolgálásaForrás: AFP/ Getty Images/Drew Angerer

A BBC arról számol be, hogy New Yorkban vannak sofőrök, akik olykor egy órát köröznek egy épület körül, mire sikerül helyet találniuk.

Persze van szabálytalan megoldás, sokszor a sofőrök az utcán megállva, úgynevezett dupla parkolást végrehajtva és a büntetést megkockáztatva szállítják ki a csomagokat.

A parkolásnál is nagyobb probléma, hogy a környezetszennyezés is jelentősen növekszik. Az egyre nagyobb mennyiséget a járműpark bővítésével lehet egyensúlyozni, amelyek károsanyag-kibocsátása szennyezi a város légkörét.

Csomagszállító cégek tehetrautói New YorkbanForrás: AFP/Getty Images/Spencer Platt

Emellett a csomagolás miatt egyre több szemét keletkezik, amelyek sokszor nem férnek bele a megtelt szelektív konténerekbe, tárolókba.

A helyzet az elkövetkező években várhatóan tovább romlik, ugyanis az országok kiskereskedelmi forgalmának

még csak csekély hányadáért felel az online kereskedelem.

Ez a szám az Egyesült Államokban 10 százalék, Kínában 15 százalék, Nagy-Britanniában 17 százalék, míg Dél-Koreában 18 százalék.

Az Enet felmérése szerint 2016-ban a magyar e-kereskedelem 427 milliárd forint volt, ami a hazai kiskereskedelmi forgalom 5,2 százaléka.

Ami azonban rossz a környezetnek, jó a gazdaságnak. Az e-kereskedelem terjedése a logisztikai ágazat fejlődését vonja maga után. Nő a kereslet a raktárhelyek, a járművek és a munkaerő iránt is, különösen a szezonálisan terhelt időszakokban.

Mi lehet a megoldás?

A szállítást végző cégek többsége igyekszik valamilyen módon csökkenteni a költségeit. Ennek több módja is van. Már a nagy társaságok is rendelkeznek biciklis futárral, egyre több átvevőpont nyílik, jellemzően utcán elhelyezett tárolók formájában.

Emellett próbálják az embereket abba az irányba terelni, hogy a terméket személyesen vegyék át az adott boltban, de ez közel sem ilyen egyszerű.

A BBC-nek nyilatkozó egyik futár szerint teljesen elkényelmesedtek az emberek. Míg régen ritkaságszámba ment az online rendelés, ma már vizet is az interneten rendelnek.

Novemberben (Black Friday) és decemberben (karácsony) a legnagyobb a rohanásForrás: Getty Images/Stephen Chernin

További gond, hogy egyetlen épületbe egyszerre több nagy szolgáltató is szállít, holott a piac felosztásával racionalizálni lehetne a problémát. Egyfelől egy helyre így kevesebb autó menne ki, másfelől azok kihasználtsága jóval nagyobb lenne. De ez egy utópisztikus elképzelés.

New York közlekedésrendészete próbálja a szállító cégek működési idejét a munkaidőn kívülre szorítani, de jelenleg csak 400 ilyen vállalat van, a város célja 900 lenne.

Párizs megoldása a problémára, hogy támogatott logisztikai útvonalakat jelöltek ki, míg Londonban a buszokat is igyekeznek bevonni a szállításba.

Bár a megoldás már látszik drónok, elektromos és önvezető járművek, és apró házhozszállító robotok formájában, azonban ezek az eszközök csak a távoli jövőben váltják le teljesen a hagyományos járműveket.

Az Amazon már drónokkal is szállítForrás: AFP/Peter Endig

Emiatt fontos kérdés, hogy miképp lehetne ésszerűbben, a környezetet kevésbé szennyezve megoldani a házhozszállítások logisztikáját.