Rózsaszín női sörrel a nemek közötti fizetéskülönbségek ellen

With craft beer on the road to success FOOD brewing BEER FOOD AND DRINK brewery ruegen ecklenburg-Western Pomerania
Isabelle Scharff, worker at the Insel-Brauerei (lt. island brewery) presenting a glass of 'Ueberseehopfen' beer in the warehouse sales room at the Insel-Brauerei in Rambin on the German island of Ruegen, Germany, 13 December 2016. The island brewery relies on the international craft beer trend that spread to Europe from the US about ten years ago and has now also arrived in Germany. Photo: Stefan Sauer/dpa-Zentralbild/dpa
Vágólapra másolva!
Diplomatikus megfogalmazással élve, merésznek, de legalábbis ellentmondásosnak nevezhető az a termék- és marketingkoncepció, melyet a BrewDog, az Egyesült Királyság egyik legsikeresebb kézműves sörfőzdéje valósított meg a közelmúltban. A cég piacra dobta nőknek ajánlott „pink” sörét, amihez vaskos üzenetet kerekített a nemek közötti fizetések egyenlőtlenségéről. A lépésért egyből kaptak hideget és meleget is, ám úgy tűnik, egyelőre tartják magukat az ötlethez.
Vágólapra másolva!

Az Egyesült Királyságban egy korábbi termék, a „Punk IPA" újracsomagolásával és rózsaszínbe öltöztetésével, megszületett a „Pink IPA", azaz a nőknek ajánlott sör – írja a The Guardian. A gyártó azonban úgy gondolta, csavar egyet a dolgon, és a nőknek ajánlott sörrel a nemek közötti egyenlőtlenség egyik klasszikus színterére, a fizetési különbségekre hívja fel a figyelmet. Kérdés persze, mi sül ki abból, ha emellé még kedvezményt is adnak az árból mindazoknak, akik nőknek vallják magukat.

Csavarosabb, mint egy Agathe Christe krimi

A független kézműves sörfőzde marketingigazgatója, Sarah Warman, a vele készített interjúkban kifinomult módon érvelt amellett, hogyan szolgál a BrewDog kezdeményezése egy társadalmilag fontos ügyet, illetve hívja fel a figyelmet egy általános problémára. A meglehetősen összetett koncepciót legegyszerűbben úgy lehet átlátni, ha lépésenként valósul meg a ráközelítés az abban foglalt üzenetre:

  • A cég fogta és újracsomagolta egy korábbi termékét, így a punk-ból Pink IPA lett, amelyet innentől a vállalat nőknek ajánlott sörként hirdet.
  • A sör árának ötödét elengedik a bárokban a női fogyasztóknak, illetve akik magukat nőként azonosítják. (Ez, mármint a bárokban és kocsmákban érvényesített árengedmény nem egyedi eset a főzde történetében.)
  • Azért az ötödét engedik el, mert az Egyesült Királyságban átlagosan 18,1 százalékra teszik a nemek közötti fizetéskülönbség mértékét, a férfiak javára.
  • A cég szerint ezzel a problémára hívják fel a figyelmet.
  • Emellett azt is gondolják, hogy a nőknek szánt sör révén azzal fejezik ki leginkább állásfoglalásukat, amihez a leginkább értenek, továbbá azt is kommunikálják vele, hogy a sör szeretete univerzális, nemektől független dolog.
  • Már csak azért is, mert a rózsaszín címkés üvegekbe zárt ital nem új kreáció, hanem egy meglévő főzet átnevezése, amit a vállalat - lévén, hogy a koncepció részének tekinti - nem is tagad, sőt, felhívja rá a figyelmet.

A cégnél azt is mondják, szándékosan választották és cinizmusnak szánták a rózsaszín címkét a sörön,

mert ezzel azokra a nemi sztereotípiákra hívhatják fel a figyelmet, amelyekkel a nőknek ajánlott sörrel, maguk is harcolni kívánnak.

Bonyolult koncepciót találtak ki az újracsomagolt IPA-hoz, hogy társadalmi problémára irányítsák a figyelmet (illusztráció) Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Stefan Sauer

Duplacsavar után még egy fordulat

Ennél a pontnál már több marketingszakember arra a véleményre jutott, hogy sok lesz a jóból, és legyen bár mégoly jó szándékú és – a sörfőzde stábja szerint – gondosan kimunkált a koncepció,

számos ellentmondás fedezhető fel benne.

Az egyik ezek közül épp az, hogy a nőknek készült sör alapját képező Punk IPA-t továbbra is a szokásos áron adja a vállalat, ami legalábbis felveti a nemek közötti megkülönböztetés kérdését.

A cégnél azonban nem jöttek zavarba, sőt, láthatóan felkészültek erre az érvre. Elismerték, hogy ez a helyzet első pillantásra zavaró lehet, de úgy vélik, ezzel is épp arra a „megalapozó” kérdésre mutatnak rá, hogy miért van az, hogy a nők kevesebbet keresnek a férfiaknál.

Márpedig ha ez így van – dobták le az újabb retorikai bombát –, akkor azon sem lehet csodálkozni, hogy a nők olcsóbban juthatnak hozzá a nekik készített,

vélt szarkazmussal rózsaszínbe csomagolt italhoz. Ezért van jelentősége annak, hogy az eltérő címkéjű üvegekben ugyanaz a nedű rejlik.

A sörszeretet univerzalitása jegyében.

Sokat kell magyarázni a koncepciót Forrás: AFP/Justin Tallis

Kevesen vevők a társadalmi probléma kissé fura azonosítására

Az első visszajelzések meglehetősen vegyes képet mutatnak a koncepcióról. A dicsérő hangok mellett, hangosabbnak tűnnek a kritikusok. Egyes vásárlók tweetekben adnak hangot nemtetszésüknek és a koncepcióban észlelhető ellentmondások kapcsán jelentkező aggályaiknak.

Például a Dew Gibbons ügyvezetője, Paul Domenet – a cég olyan vállalatok designkoncepciót dolgozza ki, melyek női célcsoportoknak szánt termékeket gyártanak – óvatosan csak annyit üzent, még sok tennivaló van az alkoholfogyasztó nők piacán és jövedelmezőségének növelésén. A TheCraftyBeeress, egy népszerű, kézműves sörökkel foglalkozó blognál viszont úgy vélik,

ez nem az a hangvétel, amit ilyen súlyos kérdés kapcsán egy sörgyártó megengedhet magának.

Jo Stevens, Cardiff Central parlamenti képviselő(nő)je pedig azt mondta, nagyon kedveli a cég söreit, de ezt az ötletet elhibázottnak érzi. Hozzátette, ha meg kell magyarázni egy viccet – ahogy azt Sarah Warman teszi –, akkor az valószínűleg igazából nem is vicces.

A gyártó komolyan gondolja

Mindezek a megjegyzések azonban nem szegték kedvét a gyártónak, Warman pedig marketingvezetőként rendületlenül adja a nyilatkozatokat és válaszokat a koncepciót kikezdő észrevételekre.

A sörgyártó azt is közölte, a Pink IPA-ból származó bevétel egy részét nőket tömörítő szakmai társaságok és jótékonysági szervezetek részére adják majd át.

A cégnél azt mondják, a Pink IPA-ból származó bevétel egy részét a jelzett társadalmi probléma elleni harcra fordítják Forrás: Táfelspicc

A nőknek ajánlott sört jelenleg Dél-Koreában, Írországban, Németországban, az USA-ban és Hollandiában forgalmazzák.

A vállalat nagyjából 1000 munkavállalót foglalkoztat világszerte, és a cég azt mondja, házon belül a nemek közötti fizetések egyenlőtlenségét – a férfiak javára – sikerül megtartani átlagosan 2,8 százalékos szinten.