Az Airbnb a Szilícium-völgy egyik legértékesebb vállalata,
értékét nagyjából 30 milliárd dollárra becslik.
Azonban a BBC szerint a szállásmegosztó oldal együttműködött a kínai kormánnyal, és adatokat osztott meg azokról, akik az ázsiai országban szálltak meg.
Az adatok között többek között szerepelt
az útlevél száma és a foglalás dátuma is.
Emellett az oldal átadta a szolgáltatók listáját és azok adatait, amint azok elkezdtek szállásfoglalások felvenni.
Az Airbnb-n úgy reagált a vádakra, hogy az adatközlés megfelel az ország törvényeinek.
Az amerikai vállalat oldalán 140 ezer kínai kínál szállást.
De vajon mi igaz abból, hogy ez az adatmegosztás összhangban van a kínai szabályozásokkal? Kínában hasonlóan járnak el a hotelek is, akik szintén bejelentik a rendőrségnek és a kormánynak az elszállásolt vendégek adatait.
Azok, akik nem hotelben szállnak meg, hanem magánszemélynél, szintén kötelesek regisztrálni a rendőrségen az érkezéstől számított 24 órán belül.
Az általunk bekért információk hasonlóak, mint amit a hotelek kérnek évtizedek óta
– mondta az Airbnb szóvivője.
A probléma az adatok kezelésével van. Mint már volt róla szó, kínai szállás esetében a foglalás előtt meg kell adni az útlevél számát.
Ezt az információt eddig az Airbnb tárolta,
és csak hatósági kérésre osztotta meg azokat.
Azonban most azokat a foglalás után gyakorlatilag automatikusan, proaktív módon beküldik az illetékes szerveknek, akár belépett az illető az országba, akár nem.
Az Airbnb szerint az adatok akkor kerülnek a kormányhoz, ha a foglalást visszaigazolták. Erről a változásról múlt hét pénteken küldött levelet a helyi leányvállalat a szállásadóknak.
Az Airbnb nagy hangsúlyt fektet az Ázsia meghódítására, a kontinens leggyorsabban növekvő piaca Kína, ahová 2016-ban érkezett meg a cég.
Azonban mint mindennek, úgy az Airbnnek is fel kell vennie a versenyt egy helyi riválissal,
a tujia.com már 400 ezer szállásadóval büszkélkedhet.
Az Airbnb a siker érdekében még egy gesztust is tett a kínaiaknak, és a helyi oldalát átkeresztelte Aibiyingre, ami szeretettel üdvözlést jelent.
Emellett a vállalat Sanghajban elindította az Airbnb Plus szolgáltatást,
ahová csak a minősített szállásadók kerülhetnek fel,
de képzést is indítanak, ahol a szállásadókat tanítják meg a magasszintű vendéglátásra.
Az Airbnbnek nagy tervei vannak, 2028-ra szeretnék elérni, hogy évente 1 milliárdan foglaljanak az oldal segítségével globálisan.