Újabb gigavállalat keveredett adatvédelmi botrányba

airbnb
http://www.dreamstime.com/stock-photos-airbnb-app-laptop-making-reservation-website-image45680633
Vágólapra másolva!
A Facebook-botrány az elmúlt napokban eléggé megrázta a gazdasági világot, ugyanis a techcégek részvényei sokat estek a héten. Most az Airbnb keveredett adatvédelmi botrányba, bár a cég ezt Kína sajátos törvényeivel magyarázza.
Vágólapra másolva!

Az Airbnb a Szilícium-völgy egyik legértékesebb vállalata,

értékét nagyjából 30 milliárd dollárra becslik.

Azonban a BBC szerint a szállásmegosztó oldal együttműködött a kínai kormánnyal, és adatokat osztott meg azokról, akik az ázsiai országban szálltak meg.

Az adatok között többek között szerepelt

az útlevél száma és a foglalás dátuma is.

Emellett az oldal átadta a szolgáltatók listáját és azok adatait, amint azok elkezdtek szállásfoglalások felvenni.

Airbnb Forrás: Origo

Az Airbnb-n úgy reagált a vádakra, hogy az adatközlés megfelel az ország törvényeinek.

Az amerikai vállalat oldalán 140 ezer kínai kínál szállást.

De vajon mi igaz abból, hogy ez az adatmegosztás összhangban van a kínai szabályozásokkal? Kínában hasonlóan járnak el a hotelek is, akik szintén bejelentik a rendőrségnek és a kormánynak az elszállásolt vendégek adatait.

Azok, akik nem hotelben szállnak meg, hanem magánszemélynél, szintén kötelesek regisztrálni a rendőrségen az érkezéstől számított 24 órán belül.

Illusztráció Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Jens Kalaene

– mondta az Airbnb szóvivője.

Akkor mi a gond?

A probléma az adatok kezelésével van. Mint már volt róla szó, kínai szállás esetében a foglalás előtt meg kell adni az útlevél számát.

Ezt az információt eddig az Airbnb tárolta,

és csak hatósági kérésre osztotta meg azokat.

Azonban most azokat a foglalás után gyakorlatilag automatikusan, proaktív módon beküldik az illetékes szerveknek, akár belépett az illető az országba, akár nem.

Egyre több turista érkezik Kínába, Sanghaj is népszerű célpont Forrás: Imaginechina/Zhong yang - Imaginechina/Zhong Yang

Az Airbnb szerint az adatok akkor kerülnek a kormányhoz, ha a foglalást visszaigazolták. Erről a változásról múlt hét pénteken küldött levelet a helyi leányvállalat a szállásadóknak.

Ázsia fontos piac

Az Airbnb nagy hangsúlyt fektet az Ázsia meghódítására, a kontinens leggyorsabban növekvő piaca Kína, ahová 2016-ban érkezett meg a cég.

Azonban mint mindennek, úgy az Airbnnek is fel kell vennie a versenyt egy helyi riválissal,

a tujia.com már 400 ezer szállásadóval büszkélkedhet.

Az Airbnb a siker érdekében még egy gesztust is tett a kínaiaknak, és a helyi oldalát átkeresztelte Aibiyingre, ami szeretettel üdvözlést jelent.

A legnépszerűbb úticélok között ott van a Nagy Fal is Forrás: Imaginechina/Jian Zheng

Emellett a vállalat Sanghajban elindította az Airbnb Plus szolgáltatást,

ahová csak a minősített szállásadók kerülhetnek fel,

de képzést is indítanak, ahol a szállásadókat tanítják meg a magasszintű vendéglátásra.

Az Airbnbnek nagy tervei vannak, 2028-ra szeretnék elérni, hogy évente 1 milliárdan foglaljanak az oldal segítségével globálisan.