Félig állva utazhatnánk a fapados légitársaságokkal

Loving couple watching aircraft flight Luggage Women Men Honeymoon Adult Waiting Standing Holding Togetherness Romance Love Vacations Transportation Lifestyles Indoors Tourist Passenger Day Window Airport Suitcase Bag Airplane Air Vehicle Young man and wo
Young man and woman are looking through window at airport dreamingly. They are carrying luggage and holding hands
Vágólapra másolva!
Figyelemreméltó újítással rukkolt elő a hamburgi Aircraft Interiors Expo kiállításra az olasz Aviointeriors nevű cég. A vállalat egy különleges alkalmatosságot mutatott be, amellyel megvalósulhat az állva repülés is. Ezzel a légitársaságok jelentősen tudnák javítani a fedélzet kihasználtságát. Ugyanakkor, ahogy a The Telegraph cikke is rámutat, a koncepció körül sok a kérdőjel.
Vágólapra másolva!

A Skyrider 2.0 néven bemutatott fejlesztés nem teljesen új koncepció. Első változata 2010-ből származik. Ebben az évben merült fel először ötletként a Ryanair-nél az, hogy az ülések kiszerelésével az utasok akár állva is utazhatnának a gépeken. A cégnél akkor azt mondták, egy felmérés szerint, az utasok jelentős része hajlandó lenne így utazni, ha a jegyárak feleződnének. Persze ez még nem jelenti azt, eljött az állva repülések kora.

A biztonság a legfontosabb

A szerkezethez az utas az előírásoknak megfelelően tudja magát rögzíteni. A beszámolók szerint, ez lényegében egy behajlított térdekkel felvett álló póz, ahol

a fenék egy, leginkább nyeregre hasonlító felületre kerül, a szerkezet pedig egyenesen tartja a hátat.

Súlya alig a fele egy, turistaosztályú ülés súlyának.

A hamburgi kiállításon a fejlesztő cég egyelőre prototípust mutatott be, nem végleges változatot. A tervezők azt mondják, megoldásukkal a kabinokban nagyjából 20 százalékkal több utast lehet elhelyezni, mint most.

Ha engedélyezik a megoldás használatát a polgári repülésben, az vélhetően akkor is csak

a rövidebb útvonalakon repülők gépeknél, és a fapados társaságoknál terjedhet el.

Ha ez megtörténik, az a várakozások szerint komoly mértékben csökkenteni fogja a diszkonttársaságok jegyárait, miközben a vállalatok több utast tudnak egyszerre elszállítani.

Mindennek ára van

Természetesen ahhoz, hogy a megoldást egyáltalán bevezethessék, még sok engedélyeztetési eljáráson át kell esnie annak. Az is elképzelhető, hogy a hatóságoktól és légiközlekedési szakmai szervezetektől, nem kap majd zöld utat a fejlesztés. Ha pedig igen, akkor arra is szükség lesz, hogy a légitársaságok között legyenek olyanok, akik elkötelezik magukat a kipróbálás mellett.

Állóhelyekre cserélné az üléseket egy olasz cég új fejlesztése a repülőgépeken (illusztráció) Forrás: Getty Images/iStockphoto/YakobchukOlena/Yaroslav Astakhov

Ugyanakkor sok kérdőjel is felmerül az „állóüléssel" kapcsolatban. Nyilvánvaló, hogy az alkalmazással a lábterek mérete tovább csökkenne. Az ülések feletti poggyásztartók viszont túl alacsonyan lehetnek az álló utasokhoz, noha erre a távolságra is van érvényes biztonsági előírás. Az ugyanakkor egyértelmű, hogy a kbaintérbe vitt csomagokat csak a felső poggyásztartóban lehetne elhelyezni álló ülés használatánál.

A szűk hely miatt, a székek hátuljára szerelt, lehajtható étkezőtálcáktól is végleg búcsút kellene venni.

Nem egyértelmű az sem, hogy baj esetén, gyorsabban vagy lassabban történhetne az utasok evakuálása, mint a hagyományos székekből.

Mivel álló helyzetből indulnának, ez a körülmény valószínűleg gyorsítana a kimentésen vészhelyzetben, ám a szűk sortávolság – és az egy kabinban utazók számának növekedése miatt – ez jelentősen le is lassulhat.

Nem tudni, hogyan fogadnák az utasok ezt a megoldást. A jelenleg uralkodó vélekedések szerint, az utasok nehezen viselik, hogy a fapados társaságok, költségeik csökkentése miatt, mind kevesebb komfortot biztosítanak a járatokon.

Ugyanakkor igénylik az olcsó, elérhető áru repülést, akár a kényelmetlenség árán is.

Ha a biztonsági bevizsgálásokon és engedélyeztetésen, át is megy a megoldás, a gyártóknak is vállalniuk kell repülőgépeik átalakítását ehhez a koncepcióhoz. Mindenesetre a légiközlekedési vállalatok között van olyan, amelyik jelezte, minél hamarabb szeretné kipróbálni a fejlesztést járatain.