Így vernek át a kereskedők a Fekete Pénteken

Black Friday, Prága
Prága, 2017. november 24. A karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét hirdető fekete péntek (Black Friday) felirat egy szőnyegen egy prágai bevásárlóközpontban 2017. november 24-én. Az amerikai hálaadás ünnepét követő péntektől rendkívüli kedvezményekkel várják a vásárlókat a kereskedők.
Vágólapra másolva!
Tömegesen átverték a romániai online kereskedők a vásárlókat a tavalyi Fekete Pénteken. Az akciós áron kínált termékek 80 százalékánál egy mesterségesen felsrófolt árhoz viszonyítva hirdettek kisebb árat – állapította meg a Versenytanács.
Vágólapra másolva!

A Romániában a piaci versenyt felügyelő országos hivatal a tavaly őszi nagy árleszállítási akciókat alaposabban megvizsgálva vonta le ezt a – sokak által sejtett – következtetést. A News.ro által idézett jelentés szerint a kereskedők nem tartották be az árleszállítási akciókra vonatkozó szabályokat.
A Versenytanács emlékeztetett: a törvény értelmében

az árleszállítási akciókra készülő kereskedők arról kötelesek tájékoztatni a vásárlókat, hogy mennyivel lesz olcsóbb az adott termék az úgynevezett referenciaárhoz viszonyítva.

A termék referenciaára az a legkisebb összeg, amennyiért a webáruház kínálta az akció meghirdetése előtti 30 napban.

A vizsgálatok során azonban kiderült, az eladásra kínált termékek 80 százalékánál a kereskedők a Fekete Pénteken egy mesterségesen felsrófolt referenciaárra alkalmazták a leszállítást. Magyarán: az a bizonyos áthúzott összeg, amely az akció napján a webáruházak honlapján egy adott termék mellett szerepelt, nagyobb volt, mint amennyiért a kereskedő az előző napokon kínálta.

Forrás: MTI/EPA/Martin Divisek

Sőt a Versenytanács jelentése szerint a megvizsgált termékek 29 százaléka esetében az áthúzott összeg Fekete Pénteken magasabb volt az előző 30 napban alkalmazott maximális árnál is.

„A referenciaár felsrófolása a Fekete Pénteken meghirdetett akció során azt a képzetet kelti a vásárlókban, hogy jóval nagyobb az árleszállítás, mint a korábbi hasonló akciókon.

Ám valójában ugyanazt az árat fizetik az adott termékért, mint a kampányon kívüli időszakban. Ez törvényszegésnek minősülhet" – nyilatkozta a Versenytanács elnöke.

A hivatal vezetője ennek ellenére nem helyezett kilátásba büntetéseket, ehelyett a jelenlegi törvényeken szigorítana. Egyik javaslata szerint a webáruházak kötelesek lesznek tájékoztatni a vásárlókat arról, hogy miként alakult egy adott termék referenciaára, illetve ára az előző 30 napban. A törvénymódosítást a román Versenyhivatal az Országos Fogyasztóvédelmi Hatósággal közösen dolgozná ki.