Tavaly az égetett szeszek piacán elbukott a száraz november

Glasses with vodka on the old Board. Liqueur Celebration Vodka Drinking Glass Backgrounds Freshness Relaxation Wood - Material Full Alcohol Abuse Russia Liquid Space Restaurant Alcohol Drink Glasses with vodka on the old Board. On wooden background.
Glasses with vodka on the old Board. On wooden background.
Vágólapra másolva!
Nem tükröződik a száraz november a hazai kiskereskedelem forgalmában: értékben 13, míg mennyiségben 12 százalékkal ugrott meg az égetett szeszek iránti kereslet 2017 októberéről novemberre.
Vágólapra másolva!

Tavaly novemberben 7 és fél milliárd forint értékben vásároltunk másfél millió liternél is több röviditalt, ez 12 százalékos értékbeli növekedés 2016 novemberéhez képest, írja az ÉlelmiszerOnline a Nielsen kiskereskedelmi indexe alapján. A töményitalok toplistájának élén a gyomorkeserű, a vodka és a pálinka áll. Az index a vendéglátóipari-egységekben realizálódó forgalmat nem méri.

A „száraz november" kezdeményezésével szembemennek a magyarországi kiskereskedelmi adatok.

A hónap során mind értékben, mind mennyiségben felívelő pályára áll az égetett szeszek forgalma, ami a karácsonyi időszakban, decemberben jár csúcsra.

Vodka: jól fogynak az égetett szeszek a száraz novemberben Forrás: Getty Images/iStockphoto/SarapulSar38/Sarapulsar38

Sosem volt száraz a november

Ebben a hónapban az átlagos havi költések kétszeresét is otthagyjuk a boltokban. A tendencia évek óta változatlan: míg 2015 novemberében 6 és fél milliárd forint értékben vásároltak a magyar fogyasztók másfél millió liter töményet, addig 2017-ben már hét és fél milliárdot költöttek erre a kategóriára.

Éves szinten 2017-ben 84 milliárd forint értékben vásároltak a magyarok égetett szeszt, ez 10 százalékos értékbeli növekedés mellett közel 19 millió liter töményitalt jelent.

A 0,5-0,69 literes viszi a prímet, értékben 35 százalékot hasítva ki a teljes piacból, de szorosan a sarkában vannak a 0,7-0,99 literes palackok is (33 százalék).

Ez utóbbi kiszerelés 2016-ról 2017-re kétszámjegyű értékbeli növekedést produkált a kiskereskedelemben.

Tüskék és főváros-központúság

Az azonnali fogyasztású minipalackok (0,2 liternél kisebb formátumok), köznyelven „tüskék", 14 százalékot visznek, és éves összehasonlításban több mint ötödével nőtt értékbeli forgalmuk.

Az ország „szesztérképe" a következőképp alakul:

Budapest és környéke gurítja le a torkán az összes, boltban megvásárolt tömény értékének 37 százalékát, a „legszárazabb" pedig a délnyugat-magyarországi régió, ami az értékbeli forgalom mindössze 10 százalékát teszi ki.

Decemberben zárul a nem is olyan száraz november (illusztráció) Forrás: Shutterstock

A kisebb alapterületű, 200 négyzetméter alatti boltokban realizálódik az értékbeli forgalom több mint egyharmada (itt jellemzően a kis kiszerelések mennek), míg a 400 négyzetméteresnél nagyobb boltok viszik el az értékbeli forgalom több mint felét.

– mondta Vargyas Szilárd, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. „Mennyiségben erőteljesen jön fel a whisky és a gin, mindkét kategóriánál kétszámjegyű növekedést regisztráltunk."

A kereskedelmi márkák helyett a „névre" megy a magyar égetettszesz-vásárló: az értékbeli forgalom közel kilenctizede gyártói márkás. Ugyanakkor a sajátmárkás tömény stabilan őrzi piaci részesedését, ami jelenleg 14 százalék.