Hogyan védekezzünk, ha zaklatnak az internetes pénzvadászok?

kiberbűnözés, számítógépes kalózok
Pixelated unrecognizable hooded cyber criminal.
Vágólapra másolva!
Az elmúlt évtizedben az internetezők száma drasztikusan megnőtt. Az eNET adatai szerint a magyar online kiskereskedelem nettó forgalma tavaly lépte át először az 500 milliárd forintos lélektani határt, ez az összeg pedig magához vonzza az internetes csalókat és pénzvadászokat. Szerencsére online vásárlás esetében a csalók módszereit néhány alapszabály betartásával könnyen kiszűrhetjük.
Vágólapra másolva!

A Jófogás, az egyik legnagyobb hazai online piactér most összegyűjtötte, mire érdemes odafigyelni, ha nem akarunk csalás áldozatává válni.

4+4 jel, hogy megpróbálnak becsapni

Ha ön ad el:

1. „Üdvözlöm, John Paul lenni Nigériából. Megvenni a termékedet, nagyon érdekel.”

A hirdetett termék iránt külföldről érdeklődik SMS-ben vagy üzeneten keresztül a vevő. Ennek megfelelően angolul vagy tört magyarsággal (fordítóprogramot használva) kommunikál, a hirdetett termék nevét sem mindig írja ki, sokszor csak „termékként” tünteti fel.

2. Terel...

Jó vadászhoz híven igyekszik leterelni áldozatát a biztonságos területről, azaz az online piactér felületéről. Kéri, hogy e-mailben kommunikáljanak, ráadásul több e-mail-címet használ. A fizetés vonatkozásában rendszerint a PayPal rendszert jelöli meg, fizetését PayPal-címzéssel ellátott álüzenettel igazolja, azonban a pénz nem érkezik meg a számlára.

3. Kéri a postaköltség utalását

Kitalált indokokkal kéri a postai szállítási díj előreutalását, amit már „elutalt” önnek, ezt pedig hamis visszaigazoló e-maillel támasztja alá. Ilyenkor jön jól, ha valamilyen egzotikus és igen távoli helyet nevez meg tartózkodási helyként, így a postaköltség is irreálisan magas lehet. Például, ha egy fatüzelésűkazán-hirdetésre jelentkezett, a terméket pedig Ausztráliába vagy Nigériába szeretné postáztatni, akkor kezdjünk el gyanakodni.

4. Olyan adatokat kér, aminek semmi köze az adás-vételhez

Személyes adatokat, banki adatokat, belépési adatokat kér öntől a vevő, kitalált indokokra hivatkozva.

Forrás: AFP/Science Photo Library/Igor Stevanovic

Ha ön vásárolna:

1. Előreutalást kér, vagy találkozhat vele a lakásán

Fizetésnél csak az előreutalás opcióját fogadja el, ön személyesen nem fizethet. Ha készpénzes fizetésben is kiegyezik, nem nyilvános helyen szeretne találkozni, például a lakásán.

2. Új szuperszámítógépet kínál 50 ezer forintért, de nincs róla saját képe

Ha az eladó gyanúsan jó áron kínál általában kifogástalan terméket, akkor igaz a mondás, hogy túl szép, hogy igaz legyen. Ha nem tud a termékről plusz információval szolgálni (például garanciajegyet, számlát mutatni, vagy több, saját képet küldeni a termékről), akkor valószínűleg csalóval állunk szemben.

3. „A termék nincs kifogás állapotban van”

Fordítóprogrammal megírt eladói választ ad.

4. Papír nélkül adná a kecskét

Ha élő állatot vásárol, minden esetben alaposan tájékozódjon az állat tartási körülményeiről, valamint az egészségi állapotáról! Vásárláskor kérjen számlát, írjanak szerződést, illetve kérje el az állat papírjait, szükség esetén a tartási engedélyhez szükséges okiratokat.

Amennyiben a fentiek valamelyikét tapasztalja, nagy valószínűséggel csalásról van szó. Ez esetben szakítsa meg a kapcsolatot az érdeklődővel vagy az eladóval, ne reagáljon a további üzeneteire, kéréseire.

Valós befizetés hiányában soha ne postázzon csomagot, várja meg, míg beérkezik az ígért összeg a számlájára. Ha személyesen találkozik az eladóval vagy vevővel, mindig nyilvános helyet válasszon. Végül pedig tartsa észben, ha valami gyanúsan jó üzlet, az könnyen lehet, hogy csapda. Ha elbizonytalanodik, kérjen segítséget a Jófogás ügyfélszolgálatától, amikor az oldalukon vásárol vagy elad.