Vágólapra másolva!
A szórakoztató elektronikai termékek globális piaca 2018-ban hat százalékkal bővült mennyiségi alapon, míg az értékben mért forgalom mintegy 138 milliárd euró volt. Valamennyi régióban erőteljes növekedés volt látható. A GfK piackutató intézet 2019-re mintegy 4 százalékos növekedést prognosztizál. További potenciál rejlik a felsőkategóriás, integrált hangasszisztenssel rendelkező okoskészülékekben – emeli ki a GfK szórakoztató elektronikai termékek globális piacát bemutató tanulmánya, amely a nemrégiben megrendezett 2019-es Las Vegas-i CES (Consumer Electronics Show) alkalmából készült.
Vágólapra másolva!

A szórakoztató elektronikai termékek iránti keresletet világszerte olyan globális „megatrendek" formálják, mint például a prémium készülékek iránti igények növekedése. A tanulmány szerint közel minden második fogyasztó nyilatkozott úgy, hogy "inkább legyen kevesebb, de magasabb technológiai szintet képviselő készülékem".

Markus Kick, a GfK szórakoztató elektronikai szakértője azon a véleményen van, hogy

Ez a Samsung tévé már itthon is kapható (a cikkünkben szereplő fotók az idei CES kiállításon készültek) Forrás: Origo

A sikert pedig az hozhatja meg, ha a kínált készülék működtetése intuitív, a fogyasztókra ugyanis egyre inkább jellemző, hogy hamar elveszítik érdeklődésüket bármely elektronikai készülék iránt, ha annak kezelése bonyolult. Így aztán a különböző technológiai elemek használatának egyszerűsége a vásárlási döntést befolyásoló tényezővé vált.

A tévék között hódít a felső kategória

A tévékészülékek piacának értékben mért forgalma

2018-ban több mint ötszázalékos növekedésnek köszönhetően meghaladta a 100 milliárd eurót.

Ez a szegmens adta a szórakoztató elektronikai termékek globális forgalmának mintegy háromnegyedét. A növekedés zöme a legalább 50 inch (127 centiméteres) képernyő-átmérőjű felső kategóriás készülékeknek tulajdonítható, hiszen a tévék értékesítéséből származó 2018. évi bevételek több mint a felét ezek adták.

Egyre népszerűbbek a prémium szegmensben vezető OLED-képernyőpanelek: növekedésük üteme meghaladja a 100 százalékot.

A Samsung 8K tévéje Forrás: Origo

Az OLED-készülékek részesedése a tévékészülékek teljes forgalmából jelenleg 5-10 százalék között mozog, és egyre több gyártó tűnik fel a piacon, ami az árak csökkenéséhez vezet. Az OLED-készülékek forgalmát tekintve a vezető régió Nyugat-Európa, ahol az átlagár tavaly körülbelül 300 euróval mérséklődött és valamivel 2100 euró alá esett. A leggyakrabban vásárolt modellek már akár 1500 euróért is elérhetők. A képernyőfelbontást illetően, a 4K képernyők iránti kereslet tovább nő és már megjelentek a piacon az első 8K modellek is.

Élen a fejhallgatók és hordozható bluetooth hangszórók

A fejhallgatók és hordozható sztereó headsetek értékesítéséből származó globális árbevétel

2018-ban mintegy 40 százalékkal nőtt és elérte a 14 milliárd eurót.

A bevétel több mint fele a bluetooth technológiával működő készülékekből származott. Amióta a gyártás során egyre több okostelefonból marad ki a fülhallgató-csatlakozó, azóta a bluetooth fejhallgatók és headsetek értékesítése mutat növekvő tendenciát.

A legmodernebb technológiát napjainkban a teljesen vezeték nélküli, két külön fülbe illeszthető fejjel működő, ún. True Wireless fejhallgatók jelentik. 2018-ban e készülékek a bevételből nagyobb részt generáltak, mint a már rég a piacon lévő zajkioltó fejhallgatók szegmense.

A 150 eurótól induló áron elérhető nagyteljesítményű fülhallgatók és headsetek megjelenésével az átlagár is több mint 20 százalékkal nőtt.

A bluetooth kapcsolattal okostelefonhoz csatlakoztatható hordozható hangszórók forgalma 15 százalékkal bővült és elérte a közel 5 milliárd eurót.

Az LG OLED 8K tévéje Forrás: Origo

Ez a szegmens is egyértelműen a prémium szektort vette célba: a 150 euró fölötti árkategóriák alig valamivel maradtak el az összes bevétel egyharmadától. A hangszóróknak az elemi károkkal szemben védelmet nyújtó technológiák szempontjából kizárólag a víz-, és fröccsenésálló (splashproof) készülékeknek sikerült talpon maradniuk. Az eladott készülékek többsége effajta védettséget még nem élvez, ez tehát egyelőre nem döntő szempont a vásárláskor.

Az okos multiroom audiorendszer a siker kulcsa

A különböző helyiségekben egyidejűleg különböző zenék lejátszására alkalmas ún. multiroom készülékek piaca csökkenésnek indult, aminek az első jele, hogy az

e funkcióval felszerelt hangszórók és audio kiegészítők értékesítéséből származó bevétel 2018-ban mérséklődött.

A platformszolgáltatók egyre bővülő hardverválasztéka okán az „okos" funkciók audio készülékekbe való beépítése egyre kevésbé megspórolható, ha a bevétel növelése a cél. A normál hangszórókon kívül a soundbarok (hangprojektorok), illetve vizuális visszajelzést adó, mesterséges intelligenciára épülő hangasszisztenssel kombinált formátumú, vagy okosképernyők is fokozatosan teret hódítanak. E készülékek válhatnak az okosotthonok központi vezérlőegységévé, ugyanakkor jól látszik az is, hogy a hangvezérlés önmagában még nem nyújt az intuitív működtetés szempontjából olyan szintű kényelmet, mint amilyet a fogyasztók napjainkban elvárnak a technológiai termékektől.