Az online jelenlét a tavalyi évben mind globálisan, mind hazai viszonylatban 3 fő területre oszlott: az e-kereskedelemre, a közösségi médiára, valamint a video streaming platformok küzdelme is erősítette az emberek digitális fogyasztását.
2021 egy másik történetet mesélt el, mint amit az előző években tapasztaltunk - írják. Igaz, korábban a lezárások hívták életre az igényt, hogy a vállalkozások elindítsák online platformjukat, ami a járvány kitörését követően a működésük folytatásának egyetlen esélyét jelentette. 2021-ben pedig mind világviszonylatban, mind Magyarországon az eddigi legmagasabb fertőzöttségi számokkal találkozhattunk, ami a domain piac újbóli fellendülését prognosztizálta. Az idei év első hónapjában a regisztrált domainek száma átlépte a 10 ezer darabot, amelyre az elmúlt öt évben csupán három alkalommal volt példa. Nem meglepő hát, hogy a járvány fokozódásával párhuzamosan az online jelenlét is fokozódott.
Mind hazánkban, mind globális szinten megfigyelhető volt az a tendencia, miszerint a járvány hatására 2020-ban hatalmasat bővülő e-kereskedelem meg tudta tartani a lendületét a tavalyi évben is, sőt, a rendelési gyakoriság növekedése felhajtóerőként hatott az online piac bővülésére.
A fogyasztók szemében az online kereskedelmi platformok népszerűsége koránt sem csökkent, sőt, a rövidebb szállítási idő, a kiszámíthatóbb raktárkészlet és a széles, bővülő áruválaszték miatt a forgalom folyamatos növekedése jellemezte a piac e szegmensét.
A hazai listát tekintve a műszaki cikkek mellett egyre nagyobb népszerűség övezte a napi élelmiszereket és az otthoni-, valamint barkács cikkeket értékesítő online platformokat is. Magyarországon 2021-ben a Similarweb statisztikái szerint az e-kereskedelem kategóriában a legtöbbet keresett domainek a következők voltak:
Világviszonylatban a legnépszerűbb online domainek között szerepelt a WooCommerce, a Shopify, a PrestaShop és a Magento is.
A közösségi média platformok népszerűsége töretlen volt 2021-ben is, ám globális szinten mégis eltéréseket mutatnak a helyezések. Míg világszinten tavaly először a TikTok.com nem került fel a social média dobogójára, addig hazánkban a toplista 4. helyén végzett a kínai tulajdonban lévő domain.
A legkeresettebb domain világviszonylatban nem meglepő módon a Facebook.com, amit a Twitter.com követ.
A toplista 3., 4. és 5. helyét az Instagram.com, a Whatsapp.com és a Reddit.com foglalta el. Magyarországon a közösségi oldalak közül szintén a Facebook.com-ra kerestek rá a legtöbben, ezt követte az Instagram.com, majd a zenés platform előtt harmadik helyen a Twitter.com végzett. A lista ötödik helyét pedig a Messenger.com foglalta el.
Külföldön nem új keletű a streaming site-ok népszerűsége a digitális fogyasztói társadalomban, ám hazánkban még csak serdülőkorban van az ilyesfajta szolgáltatások piaca. Globálisan a legtöbbet keresett kikapcsolódási platformok sorban a Youtube.com, a Netflix.com, a Miguvideo.com, valamint az Imdb.com és a Hotstar.com.
A Magyarországon ma legnépszerűbb streaming óriás, a Netflix.com hazánkban a tavalyi évben nem került a top 5 keresett domain közé, a csupán interneten keresztül elérhető streaming oldalak – mint a Videa.hu vagy a Filmorias.com – még mindig toronymagasan vezetik a népszerűségi listát az online streaming piacon.