Magyarország
ÉLŐ
Svájc

Az ukrán tengerészeken is múlhat a világgazdaság idei teljesítménye

Horizontal
The Marshall Islands-flagged Turkish-owned Yasa Jupiter ship, which was hit by a missile off the coast of Ukraine's port city Odessa, sails on the Bosphorus in Istanbul, Turkey, on February 25, 2022. - The Yasa Jupiter is the first confirmed merchant ship casualty of war following Russia’s invasion of Ukraine, sustaining slight damages but no injury or human loss were reported. (Photo by Yasin AKGUL / AFP)
Vágólapra másolva!
Ukrajna nagyjából 80 000 tengerészének 55-60 százaléka hazájától távol jelenleg is szolgálatban van tucatnyi kereskedelmi hajón. Habár közülük sokan harcolnának az oroszok ellen, mégis attól félnek, hogy ha hajóikkal orosz felségvizekre, kikötőkbe futnának be, a teljes legénységet letartóztatnák, vagy akár ennél sokkal rosszabb sorsra is juthatnak, írja a gCaptain hajózási szakportál.
Vágólapra másolva!

A szolgálatban lévő legénység félelme nem is annyira alaptalan: a Maersk hajózási társaság ugyanis nemrégiben bejelentette, hogy dacára a NATO figyelmeztetésének, miszerint az oroszok a fekete-tengeri kikötőkben már a kereskedelmi hajókat is támadják,

visszatér Oroszországba, hogy elhozza onnan az üres konténereket.

Arról azonban nincs hír, hogy a jelen háborús helyzetre való tekintettel helyettesítik-e az ukrán legénységet más nemzetiségűekkel.

Az Ukrán Tengeri Szállítási Dolgozók Szakszervezetének elnöke szerint nincs elég más nemzetiségű tengerész, akiket bevethetnének a kieső ukránok helyett. A szakszervezet felszólította tagjait, hogy saját biztonságuk és a globális logisztikai ellátás fenntartása érdekében maradjanak a fedélzeten.

A Lloyds List hajós szaklap pár napja arról adott hírt, hogy a nagyvállalatok, köztük a Shell, továbbra is szállítanak orosz rakományt Rotterdamba, míg a Maersk Tankers továbbra is teljesíti a tilalom bejelentése előtt kötött megállapodásában foglaltakat a fekete-tengeri Novorosszijszk kikötőjében.

Ukrán katonák matracokkal próbálják megakadályozni, hogy az oroszok a hajóra lépjenek Forrás: AFP/Filippo Monteforte

"Számos érvényben lévő szerződésünk van az orosz kikötőkön keresztül irányított szállítmányokra, amelyeket még február 24-e előtt kötöttünk" - nyilatkozta a Maersk képviselője a Lloyds List újságírójának.

- tette hozzá.

A Frontline Ltd, a világ negyedig legnagyobb olajszállító-tartályhajó társasága ugyan még egyszer utoljára megállt Novorosszijszkban, de minden jövőbeli szerződését lemondta, és megígérte, hogy nem tér vissza a Fekete-tengerre.

Biztonságban vannak-e a tengerészek az orosz kikötőkben?

A gCaptain és a Bloomberg többféle nemzetiségű tengerészt is megkérdezett arról, mennyire érzik magukat biztonságban az orosz vizeken. A többség már egyáltalán nem bízik semmiféle moszkvai ígéretben, ahogy például abban sem, hogy nem támadják meg kereskedelmi hajóikat. Az ukránok különösen rettegnek már akkor, ha a távolban megpillantják az orosz szárazföldet, vagy az orosz felségjelzésű hajókat. Szemtanúk beszámolói szerint

az orosz hadsereg már az összes belföldi kikötőben hadrendbe állt.

Oleksiy Luchyno, egy nagy ukrán kereskedelmi hajó kapitánya, aki egy kétségbeesett segélykérő videóval vált ismertté, most azt fontolgatja, hogy meghosszabbítja a szerződését. A Youtube-ra feltöltött videóban ezzel fordult a nyilvánosság felé: „A világ tisztjeinek mintegy 15 százaléka ukrán tengerész. Miközben mi rendületlenül folytatjuk a munkánkat távol Ukrajnától, a családjaink folyamatos terrorban élnek, pincékben bujkálnak. Kapnak támogató leveleket, de ez nem elég."

A hajóskapitány szerint, ha az ukrán tengerészek hazatérnek, rögtön besorozzák őket, hiszen az ukrán kormány elvárja, hogy a harcképes férfiak álljanak be a hadseregbe önként, de ha kell ezt el is rendelhetik számukra.

Egy ukrán tengerész a gCaptain-nek elmondta, úgy érzi, hogy fogságban van a hajón, ahol szolgál, ugyanis az üzemeltető vállalat nem engedi haza az utánpótlási problémák miatt.

Az sem kizárt, hogy elküldik rakományt szállítani az orosz ellenőrzés alatt álló kikötőkbe, ahol letartóztathatják.

Ezt a félelmet meghallva Olekszandr Kubrakov, Ukrajna infrastrukturális minisztere arra kérte az Európai Uniót, hogy tiltsa meg minden külföldi zászló alatt közlekedő hajónak az orosz kikötőkbe való belépést.

A letartóztatástól való félelem és a hazatérés nehézségei mellett az ukrán tengerészek a szankciók miatti munkahelyvesztéstől is aggódnak. Sok orosz tulajdonú hajó ugyanis amerikai és európai zászló alatt szeli a hullámokat.

A Maersk Tankers hajó szolgálatban Forrás: AFP/Axel Schuett

Több orosz hajóosztályozó társaság bejelentette, hogy megkezdi az orosz tulajdonú hajók osztályozásának megszüntetését, miközben a hajózás bonyolult tulajdonviszonyai és struktúrái miatt az ukrán tengerészek még azt sem tudják, hogy a hajók, amelyeken dolgoznak, részben orosz tulajdonban vannak-e, vagy szállítanak-e orosz rakományt. Mindez rendkívül bizonytalanná teszi a jövőjüket.

- mondta egy ukrán hajómérnök.

Elképzelhető, hogy az orosz rakományt szállító hajókon lévő ukrán tengerészek sztrájkolni fognak,

egyelőre azonban félnek, ha megtagadják a munkát és az orosz rakomány szállítását, nem fogják tudni eltartani a családjukat. Mások inkább arra összpontosítanak, hogy segítsenek családjuknak és barátaiknak a menekülésben.

Az ENSZ Nemzetközi Tengerészeti Szervezete (IMO) nemrég rendkívüli tanácsülést tartott, ahol a főtitkár jelezte, hogy azonnali intézkedéseket tesz egy kék, biztonságos tengeri folyosó kialakítása érdekében, hogy a tengerészek kijuthassanak Ukrajnából, a nyilvánosságra hozott információk azonban nem tettek említést az orosz tulajdonú hajókon dolgozó ukrán kereskedelmi tengerészek vagy a hazatérni és harcolni vágyó ukrán tengerészek megsegítéséről.

Globális ellátási válságot okozhatnak a munkából kieső ukrán tengerészek

A gCaptain szakportál kiemelte: ma a világ szinte minden nagyobb kikötőjében dolgoznak ukrán kereskedelmi tengerészek. A világ legnagyobb tengerészállománya Kelet-Európában található.

Az orosz és ukrán tengerészek együttesen 14,5 százalékát adják a világ kereskedelmi hajói dolgozóknak.

Ez számokkal a következőket jelenti: egy 2021-es hivatalos tengerészeti jelentés szerint 1,89 millióan szolgálnak kereskedelmi hajókon, akik közül 126.471 orosz matróz, 71.652 orosz tiszt, 47.058 ukrán tiszt és 29.383 ukrán matróz. Egyes, nem reprezentatív felmérések szerint ugyanakkor minden 5, jelenleg is hajón szolgáló ukrán tengerészből 1 hazatérne Ukrajnába harcolni az orosz invázió ellen.

Az ukrán tengerészek munkája egy 2021-es jelentés szerint mintegy 2 milliárd dollár gazdasági teljesítményt jelentett Ukrajnának.

Egy török tulajdonban álló, a Marshall-szigetek zászlaja alatt haladó hajó, a Yasa Jupiter, amit rakéta talált el Odessza kikötőjénél, a Boszporusznál haladva 2022. február 25-én Forrás: AFP/Yasin Akgul

Nem elhanyagolható tény az sem, hogy az ukrán tengerészek a világ legjobban kiképzettjei közé tartoznak. Ezek kritikus tények az Ukrajna elleni orosz invázió fényében, ahogy az is, hogy

rengeteg ukrán szolgál a mai napig orosz kereskedelmi hajókon.

Ennek alapján kijelenthető ez is: az ukrán tengerészek a világkereskedelem nélkülözhetetlen elemei. Az ukrán kapitányok irányítása alatt álló kereskedelmi hajók továbbra is biztonságosan és hatékonyan látják el feladataikat, annak ellenére, hogy családjaik otthon bombák és fegyverek elöl menekülnek.

A világ kereskedelmi flottájának 80 százalékát képviselő Nemzetközi Hajózási Kamara már kiadta figyelmeztetését: megszakadhat a globális ellátási lánc, ha az ukrán és orosz tengerészek szabad mozgását akadályozzák.

A gCaptain újságírója hangsúlyozta: az ukrán tengerészek agresszív lépéseikkel hatással lehetnek minden nagyvállalat mérlegére, drasztikusan megnövelve így az inflációt.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről