Még megakadályozható a rettegett szellemhajó katasztrófája

New Journey, új kínai olajtanker, China Merchant Energy Shipping Co.
The VLCC-type oil tanker 'New Journey' sails off the Port of Dalian as it is delivered in Dalian city, northwest China's Liaoning province, 23 June 2019. An oil carrier the size of nearly three football fields has been delivered to its new owner in northeast China. It is the first "smart" carrier in the world, and has a loading capacity of 308,000 tons. The main feature of the vessel 'New Journey,' which belongs to the very large crude carrier (VLCC) type, is an installed "intelligent" system, according to Chinese media. The 300-meter-long tanker boasts assisted autopilot navigation, intelligent liquid cargo management, and integrated energy efficiency management, among other functions.
Vágólapra másolva!
Időzített bomba a Jemen partjai előtt veszteglő, katasztrofális műszaki állapotban lévő Safer nevű olajtanker - figyelmeztetett az ENSZ jemeni koordinátorának tanácsadója.
Vágólapra másolva!

Russell Geekie, aki videókapcsolat révén tartott sajtókonferenciát Genfben, felhívta a figyelmet arra, hogy "a Safer egyre rosszabb állapotban van, és bármely pillanatban összetörhet vagy felrobbanhat. Az októbertől decemberig tartó időszakban a kiszámíthatatlan áramlatok és az erős széljárás csak tovább növeli egy katasztrófa esélyeit" - fűzte hozzá.

Az Origo legutóbb arról írt, hogy eldőlni látszit a rettegett kísértethajó sorsa, mely hatalmas olajrakománnyal vesztegel a Vörös-tengeren: a jemeni húszik korábban elvben elfogadták az olaj kiszivattyúzását a hajóból. Az FSO Safer balesete ugyanis hatalmas ökológiai katasztrófát okozhat és milliók ivóvízellátását is veszélybe sodorhatja.

A világszervezet ismételten sürgős adományfelhívást tett közzé egy nagyon súlyos környezeti katasztrófa elhárítása érdekében. Geekie hangsúlyozta, hogy

már csak 14 millió dollár hiányzik a mentési terv megvalósításához.

Eddig 66 millió dollárnyi felajánlás gyűlt össze, legutóbb a jemeni HSA konszern ígért 1,2 millió dollárt. Ugyanakkor az ENSZ számláira ebből csak tízmillió dollárt utaltak át, ami túl kevés ahhoz, hogy szerződést köthessenek műszaki mentést végző cégekkel.

A Safer az arab országban dúló polgárháború miatt 2017 óta vesztegel Rász Ísza kikötőváros közelében.

Egy olajtanker (illusztráció) Forrás: AFP/Imaginechina/Lv Wenzheng

Szakértők többször is elmondták, hogy a hajó időzített ökológiai bomba:

ha a kőolaj a Vörös-tengerbe kerül, akkor megsemmisülhet Jemen vörös-tengeri halállománya, a tenger megtisztítása pedig mintegy 20 milliárd dollárba kerülne.

A Japánban épített hajót az 1980-as években adták el a jemeni kormánynak. Jelenleg egymillió hordónyi olaj van a hajón, amelynek 2015 óta elmaradt az éves karbantartása.

Idén júniusban készült felvétel a leromlott állapotban lévő hajóról:

Geekie szerint a fedélzeten már szinte semmi sem működik. Egy szomszédos hajó kis létszámú legénysége próbálja megakadályozni a legrosszabbat, viszont pénzre van szükség ahhoz, hogy kiszivattyúzzák a Saferen lévő olajat.

"Ha nem cselekszünk, a hajó szét fog törni és bekövetkezik a katasztrófa. Nem az a kérdés, hogy be fog-e következni, hanem az, hogy mikor" - jelentette ki Geekie.