Hátborzongató szellemhajók okozhatják az idei év egyik első nagy katasztrófáját

Brazilia, Niteroi, Hajó roncs, Hajó temető, Környezetszennyezés, Guanabara öböl,
NITEROI, BRAZIL - JULY 25: A partially submerged ship floats along the coast of the polluted Guanabara Bay on July 25, 2017 in Niteroi, Brazil. Nearly one year after Rio hosted the first Olympic games in South America, many of the costly venue sites are now shuttered or underused amidst a deep economic crisis in the city. Some Olympic legacy plans, including ridding Rio's bay of pollution and modernizing favelas, have failed to materialize. Critics believe the money spent on the games would have been better used developing infrastructure and other necessities. The one-year anniversary of the games is August 5. (Photo by Mario Tama/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Brazíliában, Rio de Janeiro mellett található a híres Guanabara-öböl, ahol több tucat magára hagyott szellemhajó szennyezi a helyi élővilágot. Egy novemberi baleset miatt most újra felvetődött a kérdés, hogy a hatóságok meddig tűrik még el a roncsokat az öbölben.
Vágólapra másolva!

Egy novemberi közepi viharos estén egy hatalmas, elhagyott teherhajó elszabadult a Rio de Janeiro mellett található Guanabara-öbölben, és

nekiúszott az autós betonhídnak, amely az öblöt köti össze a várossal.

A brazil haditengerészet szerint a 200 méter hosszú Sao Luiz nevű hajó még 1994-ben épült, és hat éve horgonyzott le az öbölben, ahol várta a sorsáról döntő jogi eljárás végét. Miközben a haditengerészet vizsgálatot folytat az elszabadult hajó ügyében, a környezetvédelmi szervezetek figyelmeztettek, hogy a magukra hagyott hajók súlyos környezeti katasztrófát okozhatnak a térségben – írja a gCaptain.

"A Sao Luiz még december végén is a kikötőben volt, 50 tonna fűtőolajjal a fedélzetén" – mondja Sergio Ricardo, a Movimento Baia Viva (Élő Öböl Mozgalom) nevű környezetvédelmi csoport társalapítója. Hozzátette,

a rozsdás hajó nem biztonságos, és súlyos környezeti károkat okozhat.

A Sao Luiz azonban csak egyike annak a több tucat hajónak, amelyet magára hagytak rozsdásodni az ikonikus, de erősen szennyezett öbölben, mely egykor hatalmas mangroveerdőknek és virágzó tengeri élővilágnak adott otthont.

A mangroveerdők mára jelentősen visszaszorultak, a hajók által okozott szennyezés pedig erősen veszélyezteti a helyi állatvilágot, beleértve a Rio de Janeiro jelképének számító guyanai delfineket is.

A Rio de Janeiró-i Állami Egyetem idén végzett felmérése szerint

tavaly már csak 34 guyanai delfin maradt az öbölben. Az 1990-es években a számuk megközelítette a 800-at.

Amellett pedig, hogy a hajók károsítják a tengeri élővilágot, balesetveszélyesek is. Az áthaladó járműveknek ugyanis rendszeresen a roncsok között kell manőverezniük. Az öböl szennyezése emellett, Ricardo becslése szerint, évente több tízmilliárd reált tesz ki.

Továbbá a helyi halászok munkájára is katasztrofális hatással van a hajótemető. A Reutersnek nyilatkozott egy 62 éves helyi lakos, aki elmondta, halászként korábban rövid idő alatt képes volt 50-100 kilogramm halat kifogni az öbölben.

Ma azonban 50 kilogramm kifogásához már egy hónapra is szükség van.

A Sao Luiz balesete után a helyi média arról számolt be, hogy a hatóságok vizsgálják, miként lehetne eltávolítani a szellemhajókat. A magukra hagyott roncsok addig azonban jelenleg tovább szennyezik az iszapos vizeket. Ha a helyzetük nem rendeződik, az rövid időn belül beláthatatlan következményekhez vezethet.