Így készültek a nagy boltláncok a kötelező akciózásra

üzlet, kosár, bevásárlás, kiskereskedelem, shopping
Vágólapra másolva!
Ahogy arról az Origo beszámolt, az infláció letörése érdekében hozott újabb intézkedés lépett hatályba június 1-jén: elindult az élelmiszerek kötelező akciózása, melynek kereteit a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) korábban kidolgozta, és rendeletben hirdették ki. Az élelmiszerüzletekben 20 termékkategóriában számíthatnak a vásárlók árleszállításokra, a kötelező akciózás azokra a boltokra terjed ki, melyek 1 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkeznek. A Világgazdaság megkérdezte a nagyobb üzletláncokat, hogyan készülnek a kötelező akciózás rendszerének bevezetésére.
Vágólapra másolva!

A kötelező heti akciózásánál a főszabály az, hogy csütörtök nulla órától a következő hét szerda 24 óráig tart, de a kereskedő dönthet úgy, hogy ezt az időintervallumat eltolja, amennyiben teljesíti az egybefüggő 168 órás időtartamot. A rendelet értelmében azok a kereskedők esnek a rendelet hatálya alá, melyek nettó árbevétele 2021-ben átlépre az 1 milliárd forintot - vagyis kisebb boltokban vélhetően nem fognak találkozni kötelezően leárazott termékekkel a vevők.

A lap gyűjtése alapján az alábbiak szerint indul a kötelező akciózás néhány nagyobb láncnál.

Penny

Június 1-től a kötelezően előírt 10 százalékos kedvezmény helyett akár 30 százalékos árengedményt is biztosít a 20 kiemelt kategória egy-egy termékére a Penny. A hetente frissülő ajánlatokkal jelentkező akciós újságjukban a kiválasztott árucikkeket kiemelt helyen jelenítik meg, ebből az látszik, hogy például a tejföl, az alma, a hagyma, különböző pékáruk és tejtermékek, vagy a kávé is legalább 30 százalékkal lesz olcsóbb csütörtöktől. Ugyanakkor arra az általános tapasztalatra is rámutattak, hogy az akciós termékek iránti kereslet a kedvezményes áraknak köszönhetően a többszörösére emelkedik. Mindez vélhetően a kötelező akciózásban kijelölt termékek esetében sem lesz másképpen. Áruhiányra azonban nem számítanak.

Tesco

Áruházaikban a meghatározott promóciós eszközzel hívják fel a figyelmet a 10 százalékkal kedvezőbb árú termékekre, valamint az adott termékek polccímkéjén, illetve online oldalán is jelölik az árkedvezményt - ezzel maximálisan meg kívánnak felelni a jogszabályban előírtaknak. A Tescónál szintén fontosnak tartották hangsúlyozni, hogy már eddig is a kötelezőnél előírtnál nagyobb kedvezménnyel kínálták számos terméküket. A kötelező mellett folytatják saját akcióikat is, például június 1-től lesz 50 százalék kedvezménnyel értékesített vaj, 48 százalék kedvezményt tartalmazó tejföl és 45 százalékkal olcsóbb friss zöldség is.

Illusztráció Forrás: Illusztráció

Auchan

Az Auchan válaszában szintén a már megtartott akciókra hívta fel a figyelmet, kiemelve, hogy üzleteikben a központi akciókon kívül hetente mintegy 3000 árucikkhez lehet kedvező áron hozzájutni. Azt is jelezték, hogy a központi intézkedésnek megfelelő kommunikációs anyagok minden Auchan áruházban kint lesznek és jelölik az akciót. Nem számítanak áruhiányra, a beszerzésük felkészült az akciókra, van elég termék az üzleteinkben.

Lidl

Az itthon piacvezető kiskereskedelmi lánc arról nyilatkozott, hogy a vállalat a rendeletben meghatározottak szerint felkészült a kötelező akciózásra, az általa alkalmazott kedvezmények mértéke pedig 20–50 százalék között alakul. A 2023. június 1-jétől június 7-ig tartó időszakban például a friss húsok és húskészítmények esetében 25–30 százalékos kedvezményt biztosít, egyes tejek és tejtermékek, valamint a pékáruk 25–40 százalék közötti akciókkal lesznek elérhetők, továbbá a megjelölt gyümölcsöket 25–30 százalékos kedvezménnyel lehet majd megvásárolni.

SPAR

Ennél az áruházláncnál sem számítanak áruhiányra, a konkrét leértékelések kommunikálására pedig ígéretet tettek a vásárlóknak. Ugyanakkor némi hátteret adtak a kötelező akciókhoz. Mint mondták, az akciós ajánlatok – figyelemmel a magyar vásárlók tradicionálisnak tekinthető árérzékenységére – a kereskedelem legfontosabb mozgatórugói, főleg az olyan, gazdasági értelemben nehezebb időszakokban, mint amilyen a mostani is. A gazdasági helyzettől függetlenül a SPAR működésében is fontos szerepet játszanak az akciók.

COOP

A Coop annyiból speciális helyzetben van, hogy a kötelező akciózás csak az egy milliárd forint feletti éves árbevételű franchise partnereire vonatkozik. Így mintegy 1700 Coop-üzletben egészítik majd ki az akciós választékot a június 1-től érvényes intézkedések. Összesen körülbelül 2200 boltjuk működik Magyarországon, vagyis nagyjából 600 egységre nem vonatkozik a kötelező akciózás. Viszont mindegyik Coop-boltra igaz, hogy jelenleg az akciós rendszerben hetente több száz terméket akcióznak.

Az Aldi nem kívánt külön nyilatkozni a kérdésben, a CBA-tól pedig egyelőre nem érkezett információ.

További részletek ide kattintva olvashatók.