Egyre nagyobb a botrány: újabb 380 Boeing repülőgépet kell átvizsgálni

Portland, 2024. január 8.
Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (NTSB) által közreadott kép az Alaska Airlines egyik 737 MAX 9-es típusú utasszállító repülőgépének törzséből 5 ezer méter magasságban kiszakadt, vészkijáratként szolgáló panel h
Portland, 2024. január 8. Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (NTSB) által közreadott kép az Alaska Airlines egyik 737 MAX 9-es típusú utasszállító repülőgépének törzséből 5 ezer méter magasságban kiszakadt, vészkijáratként szolgáló panel helyéről az Oregon állambeli Portlandban 2024. január 7-én. Két nappal korábban a Portlandből a kaliforniai Ontario felé tartó gép felszállás közben veszítette el a kulcsfontosságú alkatrészt, emiatt kényszerleszállást hajtott végre 171 utassal és a hatfős személyzettel a fedélzetén. A Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) elrendelte 171 Boeing MAX 9-es típusú repülőgép ideiglenes repülési tilalmát, amelyekbe ugyanezt a mintegy 27 kilogamm súlyú panelt szerelték be. A balesetben senki nem sérült meg. MTI/EPA/NTSB
Vágólapra másolva!
Újabb Boeing repülőgépeket kell átvizsgálni az Alaska Airlines 737 MAX-9-es típusának balesete után. Az amerikai gyártó 737-900ER modelljein egyes vészkijáratokat ugyanis ugyanazzal a megoldással zártták le, mint az Alaska Airlines járatán, amelyen 5.000 méter magasságban kiszakadt oldalpanelt.
Vágólapra másolva!

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság friss bejelentése szerint át kell vizsgálni a légitársaságok által üzemeltetett Boeing 737-900ER modelleket is. A BBC cikkéből kiderül, hogy az átvizsgálásra azért van szükség, mert egyes ajtópaneleket ugyanazzal a megoldással zárták le azokon, mint a 737 MAX-9-es gépeken. Utóbbiak közül az egyik súlyos légi balesetet szenvedett január első napjaiban, és ahogy a közlekedésbiztonsági felügyelet hivatalos nyilatkozatából kiderül: lényegében a szerencsén múlt, hogy nem történt tragédia a kiszakadt oldalpanel miatt.

A 737-900-es gépcsalád jelölése alapján úgy tűnhet, hogy ezek a gépek a MAX-9-esek változatai. Ez azonban nem így van, a 900-as gépek még a MAX-ok előtti 737-esek közé tartoznak. A 900-as gépek a legnagyobbak a sorozatban. Az ER-jelzéssel utalnak arra, hogy egyes gépeken a légitársaságok kérése szerint a szárny mögött új vészkijárati ajtókat szereltek be azért, hogy a gépeken akár 215 utast is szállíthassnak.

Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (NTSB) által közreadott kép az Alaska Airlines egyik 737 MAX 9-es típusú utasszállító repülőgépének törzséből 5 ezer méter magasságban kiszakadt, vészkijáratként szolgáló panel helyéről Forrás: MTI/EPA/Ntsb

Az FAA közleményében jelezte: egyelőre nem rendelte el a 737-900ER gépek földön tartását. Ezekre a gépekre mostanáig összesen 11 millió óra üzemelési időt regisztráltak, és egyikkel sem történt olyan baleset, mint az Alaska Airlines MAX 9-es gépén január 5-én. A hatóság szerint az átvizsgálásról szóló döntés egyelőre "újabb módja a biztonságnak".

A 900ER jelzésű gépeket egyelőre az üzemeltetőknek kell átnézniük, és arról jelentést tenni az FAA-nak.

A típust több légitársaság használja a világon, főként amerikai cégek, de európai és ázsiai vállalatok flottáiban is megtalálhatók. Az amerikai üzemeltetők közül a friss hírek szerint a Delta és a United már megkezdte gépeinek átvizsgálását. A modellből az Alaska Airlines színeiben is több tucat gép repül. Az ABC információi szerint a típusra kiadott

kötelező átvizsgálás világszerte 380 gépet érint, több mint kétszer annyit, mint a MAX-9-es gépek esetében.

A Delta egyik Boeing 737-900ER gépe Forrás: Wikipedia Commons

Az FAA néhány nappal korábban közölte, hogy az átmeneti repülési tilalommal földön tartott 171 MAX9-es gépből eddig 40-et vizsgáltak át. Egyelőre azonban nem adtak információt arról, hogy mikorra várható, hogy azokat a légicégek újra használatba vehetik.

A Boeing közleményben tudatta, hogy mindenben együttműködik az FAA-val. A 900ER jelzésű gépeit 2007-től 2019-ig szállította le a vállalt.