Vágólapra másolva!
Az első fél évben az önkiszolgáló kis boltok bonyolították le a napi fogyasztási cikkek 740 milliárd forintra becsült kiskereskedelmi forgalmának 29 százalékát, vagyis piaci részesedésük megegyezett az egy évvel korábbival - áll a GfK Hungária Piackutató Intézet elemzésében.
Vágólapra másolva!

A GfK ConsumerScan részlege által készített felmérés szerint a több mint 15 ezer magyarországi kis bolt az év első felében 217,3 milliárd forintos forgalmat ért el.

A hipermarketek részesedése 50 százalékkal nőtt az év első felében, piaci részesedésük 12 százalékra emelkedett a tavalyi első féléves 8 százalékról. A piackutató adatai szerint a 30 hazai hipermarket összesen közel 89 milliárd forintos forgalmat ért el.

A szupermarketek piaci részesedése harmadik éve változatlan, mintegy 17 százalék. Növelték viszont forgalmukat a nagy diszkontok, amelyek az egy évvel korábbi 19 százalékkal szemben az idei év első hat hónapjában a piac 21 százalékát uralták.

A kis diszkontok, a nagykereskedelmi egységek, az utcai és piaci árusok részesedése kis mértékben csökkent. Ez a GfK kutatói szerint a kereskedelem szervezettségének erősödését jelzi.

A GfK azt prognosztizálja, hogy a jövőben a nagy eladóterű, általában kereskedelmi lánchoz tartozó üzletek térnyerése következtében a 100 négyzetméternél kisebb eladóterű boltok elveszítik forgalmuk egy részét.

A GfK meghatározása szerint hipermarketnek minősül a 10 vagy annál több pénztárral rendelkező kereskedelmi egység, amelyek forgalmából legalább 30 százalék nem élelmiszer, háztartási vegyi áru vagy kozmetikum. A szupermarketek közé a 3-9 pénztárral működő, élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot árusító üzleteket sorolják.

Bolttípusok részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmából (százalékban)

Bolttípus

1997 I.-VI. hó

1998 I.-VI. hó

1999 I.-VI. hó

2000 I.-VI. hó

Hipermarket

2

4

8

12

Szupermarket

20

17

17

17

Nagy diszkont

17

21

19

21

Nagykereskedelem

4

5

8

7

Önálló kis bolt

33

32

29

29

Kis diszkont

10

10

8

6

Utcai árus

4

3

3

2

Egyéb

10

8

8

6

Forrás: GfK Piackutató Intézet ConsumerScan

(Üzleti Negyed)