A GfK ConsumerScan részlege által készített felmérés szerint a több mint 15 ezer magyarországi kis bolt az év első felében 217,3 milliárd forintos forgalmat ért el.
A hipermarketek részesedése 50 százalékkal nőtt az év első felében, piaci részesedésük 12 százalékra emelkedett a tavalyi első féléves 8 százalékról. A piackutató adatai szerint a 30 hazai hipermarket összesen közel 89 milliárd forintos forgalmat ért el.
A szupermarketek piaci részesedése harmadik éve változatlan, mintegy 17 százalék. Növelték viszont forgalmukat a nagy diszkontok, amelyek az egy évvel korábbi 19 százalékkal szemben az idei év első hat hónapjában a piac 21 százalékát uralták.
A kis diszkontok, a nagykereskedelmi egységek, az utcai és piaci árusok részesedése kis mértékben csökkent. Ez a GfK kutatói szerint a kereskedelem szervezettségének erősödését jelzi.
A GfK azt prognosztizálja, hogy a jövőben a nagy eladóterű, általában kereskedelmi lánchoz tartozó üzletek térnyerése következtében a 100 négyzetméternél kisebb eladóterű boltok elveszítik forgalmuk egy részét.
A GfK meghatározása szerint hipermarketnek minősül a 10 vagy annál több pénztárral rendelkező kereskedelmi egység, amelyek forgalmából legalább 30 százalék nem élelmiszer, háztartási vegyi áru vagy kozmetikum. A szupermarketek közé a 3-9 pénztárral működő, élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot árusító üzleteket sorolják.
Bolttípusok részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmából (százalékban)
Bolttípus |
1997 I.-VI. hó |
1998 I.-VI. hó |
1999 I.-VI. hó |
2000 I.-VI. hó |
Hipermarket |
2 |
4 |
8 |
12 |
Szupermarket |
20 |
17 |
17 |
17 |
Nagy diszkont |
17 |
21 |
19 |
21 |
Nagykereskedelem |
4 |
5 |
8 |
7 |
Önálló kis bolt |
33 |
32 |
29 |
29 |
Kis diszkont |
10 |
10 |
8 |
6 |
Utcai árus |
4 |
3 |
3 |
2 |
Egyéb |
10 |
8 |
8 |
6 |
Forrás: GfK Piackutató Intézet ConsumerScan
(Üzleti Negyed)