Nagyüzem az M3-ason

Vágólapra másolva!
Erőteljes ütemben folyik az építkezés az M3-as Füzesabonytól Polgárig terjedő szakaszán. A sztrádaépítők augusztus végétől ez idáig több mint 3 milliárd forint értékű munkát már elvégeztek. A kivitelezésbe bekapcsolódtak az alvállalkozók is. Eddig 54 vállalkozással írt alá szerződést az autópálya-építő konzorcium, s a héten még 18 vállalkozással várható a szerződéskötés.
Vágólapra másolva!

A megépítendő több mint 60 kilométernyi autópályából 30 kilométeren már végeztek a humuszolási munkákkal és a töltések alapozásának egy részével is. Dunai György, a Betonút Rt. vezérigazgatója szerint a Vegyépszer-Betonút konzorcium az idén 15 milliárd forint értékű munkát végez majd el. Az első 30 kilométert tulajdonképpen hat szakaszra bontották, s a terepen immár 1200 munkás dolgozik. Mint azt Szerencsés László, a Betonút Rt. autópálya-építő főmérnöke elmondta, vannak olyan szakaszok, ahol a mocsaras területek miatt - 400 ezer négyzetméteren - geotextíliákkal és georácsokkal kellett megerősíteni a töltésalapot. Jelenleg éppen a töltésépítés folyik, s ahol vízfolyások keresztezik a pályát, ott csőátereszeket raknak le. Tegnap a keddi esőzések miatt több helyen állásra kényszerültek a munkagépek. A pálya eddig látható 30 kilométeres vonalán 120 nehéz földmunkagép és 240 teherautó vár naponta az újabb bevetésre.

A Betonút eleddig két fő-építésvezetősséget is létrehozott, s mindegyiket számítógéppel is felszerelték. A vezérigazgató biztos abban, hogy a közelmúltban felállt 30-40 fős mérnökcsapat megfelelő irányítást képes adni a kivitelezéshez. Ma már a konzorciumnál van a legtöbb olyan szakember, aki a magyar autópálya-építésekben letett valamit az asztalra. Ez biztosíték arra, hogy időben és jó minőségben elkészüljenek a munkával. Az időt a vezérigazgató igen szorosnak tartja, ezért szigorú és két évre, napra kidolgozott beruházási ütemterv szerint dolgoznak. Ma úgy tűnik, ellenség csak egy hosszan tartó tél lehet az építőknek. A cég egyébként már megvett egy olyan amerikai aszfaltkeverő géprendszert is, amelyből ma nincs modernebb az országban. Ennek a kapacitása 240 tonna óránként. A munka nagyságát Szerencsés László számokkal érzékeltette: az autópálya egész szakaszán 11 millió köbméter anyagot kell majd megmozgatniuk és 750 ezer tonna aszfaltot dolgoznak be.

Iván Gizella

(Magyar Hírlap)