<P>A renitens taxisokat 7,6 millió forint bírsággal sújtották</P>

Vágólapra másolva!
Csaknem 8 millió forint bírságot szabtak ki a hatóságok tavaly azokra a fővárosi taxisokra, akik nem tartották be a szakma írott és íratlan szabályait. A leggyakrabban előforduló visszaélés még mindig a túlszámlázás. De százból húsz vállalkozó megfeledkezik nyugtaadási kötelezettségéről is. Dudás Zoltán, a BKIK taxiszekciójának tagja szerint a taxisok többsége tisztességes, a legtöbb baj az úgynevezett droidokkal és mezítlábasokkal van.
Vágólapra másolva!

Minden ötödik fővárosi taxist ellenőrizték tavaly - többnyire a hatóságokkal karöltve - a Főpolgármesteri Hivatal kereskedelmi, turisztikai és fogyasztói és érdekvédelmi ügyosztályának munkatársai. Az 1144 megvizsgált személyfuvarozó közül 415-nél találtak valamilyen kivetnivalót. Többségüket csak figyelmeztették, míg hetvenhetet összesen 7,6 millió forint bírsággal sújtottak. Legalább tucatnyi vállalkozó engedélyét be kellett vonni, mert kirívó szabálysértést követett el. Volt olyan személyfuvarozó, aki a normál tarifa öt-hatszorosát kérte el utasaitól.

A leggyakrabban előforduló visszaélés továbbra is a túlszámlázás. De visszatérő jelenség, hogy sokan nappal is az éjszakai tarifákat alkalmazzák. Még többen megfeledkeznek nyugtaadási kötelezettségükről. Száz taxisból húsz még kérésre se nagyon ad nyugtát.

- A górcső alá vett taxisok között akadt, akitől számlát kértek, ám azon nem a saját nevét és gépkocsijának rendszámát tüntette fel - tájékoztatta lapunkat Tóth Attila, a Főpolgármesteri Hivatal ügyosztályvezetője, aki csütörtökön a fővárosi közgyűlés kereskedelmi és fogyasztói érdekvédelmi bizottsága előtt is beszámolt az ellenőrzések tapasztalatairól. Elmondta, immáron harmadik éve vizsgálják rendszeresen a taxiszolgáltatást nyújtókat, és azt tapasztalják, hogy bár minden évben akad jó néhány visszaélés, ám ezek száma mégis csökkenő tendenciát mutat. Ez mindenekelőtt a hatóságok szisztematikusan végzett ellenőrzéseinek, illetve a taxitársaságok belső vizsgálatainak a következménye.

Dudás Zoltán, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara taxiszekciójának elnökségi tagja szerint biztos, hogy nem a fuvarszervező cégekhez tartozó vállalkozókkal van a gond, hanem az úgynevezett droidokkal és a mezítlábasokkal. Előbbiek egyéni vállalkozók alkalmazottjai, utóbbiak pedig magányos farkasként dolgoznak, egyetlen fuvarszervező céghez sem kötődnek.

A taxitársaságok mondhatni napi rendszerességgel vizsgálják a hozzájuk tartozó taxisokat, így nem véletlen, hogy a renitensek között elvétve találhatók olyanok, akik valamelyik fuvarszervezőhöz tartoznak.

A taxisvezető szerint a fentiekben közölt adatok túlzóak, eltorzítják a valóságot. Hozzátette: az év 365 napján az utcán dolgozó 5700 személyfuvarozóból 77 megbüntetése elenyésző. Vagyis mindebből az következik, hogy a taxisok döntő többsége tisztességesen végzi a munkáját.

Dudás szerint annak érdekében, hogy még jobban visszaszorítsák a visszaéléseket, egyebek mellett fix árakat kellene bevezetni. Ez ellenőrizhető és áttekinthető lenne az utas számára. Tovább kellene szigorítani a taxiengedélyek kiadásának feltételeit. Rendezni kellene a drosztkérdést is. A meglévőket ugyanis ma az úgynevezett kemény mag uralja. De az előzőeknél is fontosabb lenne olyan központilag támogatott, megfelelő jogosítványokkal felruházott szakmai fórumot létrehozni, amelyet a fővárosi taxisok többsége elfogadna, magáénak érezne. Eddig ilyet nem sikerült megteremteni, s bizonyosan ennek is következménye, hogy nem tudtak előrelépni.

Szilágyi Béla

(Magyar Hírlap)