Előrehaladott hiteltárgyalások az M5-ös sztráda folytatásáról

Vágólapra másolva!
A Magyar Hírlap értesülései szerint továbbépülhet az M5-ös autópálya az országhatárig, és tárgyalnak az AKA Rt.-vel a sztráda "matricássá tételéről". A megegyezést nagyban elősegítheti az, hogy az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) új és a korábbinál jóval kedvezőbb hitelkonstrukciót kínált fel a magyar kormánynak.
Vágólapra másolva!

Kedvező fordulat állhat be az M5-ös autópálya ügyében a következő hetekben. A Magyar Hírlap úgy tudja, előrehaladott tárgyalások folynak a kormány és az üzemeltető AKA Rt. között. Az információt megerősítette Varga Mihály pénzügyminiszter is, aki elmondta, régóta húzódó és megoldatlan az autópálya továbbépítése az országhatárig, amelyre az AKA-nak 2003-ig opciós joga van. A kormány törekvése továbbra is az, hogy a díjfizető kapuk helyett egységes, a többi pályára is érvényes matricával lehessen használni az utat.

A Magyar Hírlap értesülései szerint a tárgyalásokat felgyorsította az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) ajánlata, amellyel a tavalyi év végén keresték meg az érdekelteket. Az EBRD most jóval kedvezőbb hitelkonstrukciót ajánl - amennyiben meg tud állapodni a határig tartó 60 kilométeres szakasz megépítésének feltételeiről a kormány az AKA Rt.-vel. A lap értesülései szerint az AKA az új EBRD-hitellel a háta mögött könnyűszerrel tudná finanszírozni a beruházást, és lehetőség nyílna akár az országhatáron túli szakasz építésének megkezdésére is.

Az AKA-val kötött koncessziós szerződést a megállapodás nem érintheti - vagyis nem várható a pályát üzemeltető cég állami kézbe vétele -, de az igen, hogy kapus díjfizetés helyett az egész országra érvényes matricával lehessen majd az M5-ös autósztrádát is igénybe venni. (A közlekedési tárca és az AKA korábbi tárgyalásain felmerült az M5-ös matricássá tétele, de a minisztérium elfogadhatatlannak tartotta, hogy a költségvetésnek az üzemeltetési támogatáson felül évente 6-9 milliárd forintot kellene ezért fizetnie.) A jelenleg Kiskunfélegyházáig tartó M5-ös beruházása 70 milliárd forintba került, amelyből 48 milliárdot tettek ki az építés költségei, 22 milliárdot pedig az adósságszolgálat és egyéb kötelezettségek. (A 70 milliárdos beruházási költség 20 százalékát az autópálya-fenntartó cég alaptőkéjéből teremtették elő.) Az AKA a beruházás finanszírozására az EBRD-től 69 millió ECU-t (1 ECU=1 euró), a Commerzbank szervezte bankcsoporttól pedig 198 millió ECU-t vett fel.

A magyar állam 1995-ben az AKA Rt.-be bevitte az addig megépített 27 kilométer autópálya- és 30 kilométer félautópálya- szakaszt, valamint állta az építkezéshez szükséges területek kisajátításának költségeit is. (A megépült autópálya állami tulajdon, de annak hasznosítására kapott 35 éves koncessziós jogot az AKA. A társaság koncessziós díjat fizet az államnak, de ennek nagyságáról az AKA nem kívánt felvilágosítást adni.) A magyar állam egyébként 2003-ig összesen 18 milliárd forint üzemeltetési hozzájárulás fizetésére is kötelezte magát. A megállapodás tartalmazta azt is, hogy amennyiben az M5-ös 2004 után nyereségesen működik, a haszon 26 százalékát az AKA átutalja a költségvetésnek. Erre azonban jelenleg nincs sok esély, hiszen az AKA tavaly összesen 11 milliárd forintos bevételt ért el - ebből viszont 4 milliárdot tett ki az állami, vagyis üzemeltetési támogatás.

Szakonyi Péter

(Magyar Hírlap)

Korábban:

Folynak az egyeztetések az M5-ös matricássá tételéről
(2001. június 11.)