Azonos árszintek vannak a hipermarketekben

Vágólapra másolva!
Idén a Coránál kell a legkevesebbet fizetni a húsvéti kosárért, de csak azért, mert a francia hipermarketlánc, az Unicum esetében a tavalyi ár alá ment, miközben a konkurenseknél 3 százalékos emelést hajtottak végre - derül ki a Napi Gazdaság összeállításából. A nagyáruházak árszínvonala egyébként, egy-egy termék kivétellel szinte azonos.
Vágólapra másolva!

A húsvéti bevásárlási cetli első helyén szinte biztos, hogy a sonka áll. E termék minőségével több probléma volt a közelmúltban, ezért az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület a húsvéti ünnepekre kiadott kommünikéjében - némileg meglepő módon - kijelentette, hogy a biztonság érdekében a vásárlók idén a nagy alapterületű bevásárlóközpontokban vegyék a sonkát, mert ott ellenőrzött minőséget kapnak. (A szervezet emellett persze ellátta a vásárlókat jó tanácsokkal, hogyan tudják megkülönböztetni a friss sonkát a romlottól.)

Az egyesület állásfoglalása nem véletlen, idén a szlovák sonka mellett nagyon sok magyar termék is megjelent a budaörsi aranyháromszögben. A békesség kedvéért az Auchan például nem is emelte ki akciós újságjában a szlovák terméket, csak a kiloggrammonként 949 forintért árult magyart. A szlovák füstölt, kötözött lapocka a konkurens Tescónál 549 forint volt, csakúgy mint tavaly.

A lap tapasztalatai szerint egyébként mind a három áruház felkészült egymás áraiból. Feltűnő volt, hogy több termék esetében találták ugyanazokat az árakat. Például a Kinder tojásnál, a Rama margarinnál, vagy a 30 darabos tojásnál, amely ára, tavalyhoz képest erőteljesen emelkedett. A 0,7 literes Zwack Unicum ára az Auchanban és a Tescóban fillérre azonos volt (ez 100 forintos emelkedést mutatott a múlt évhez képest), míg a Cora 134 forinttal aláment az akkori árnak.

A tojás áremelkedése egyébként szakértők szerint azt is jelentheti, hogy a láncok a húsvéti fokozott kereslet miatt némileg lazítottak az árvisszafogási gyeplőn, vagyis a keresett márkáknál némi árnövelést hajtottak végre, a vevőcsalogató termékeknél viszont tartják a tavalyi árakat. A hipermarketekben a 30 darabos, tálcás tojás esetében tapasztalható, közel 470 forintos ár most mondható "normálisnak", szemben a tavalyi, alig 400 forinttal - mondta Földi Péter, a Tojástermelők és Tojóhibrid-tenyésztők Szövetsége titkára. Az elmúlt évben ugyanis a tojás ára rendkívül alacsony volt az európai - 2004 elejétől 2005 szeptemberig tartó - túltermelés miatt. Így a gazdák sokszor és sok helyen a termelői ár alatt voltak kénytelenek az áruikat értékesíteni. A mostani árszint már valamivel az önköltség fölött van, azaz a termelőknek is elfogadható. Földi hozzátette: most, miután a számottevő túltermelés megszűnt és az ár is a helyére került, valószínűsíthető, hogy a húsvét utáni időszakban sem lesz számottevő árcsökkenés.

A Napi Gazdaság húsvéti kosaránál egyébként az idén kevesebb, mint 100 forinttal a Cora lett a győztes, annak köszönhetően, hogy az Unicumban verhetetlen árat kínált. Enélkül azonban csaknem fej fej mellett haladt a Tescóval. Az Auchan több termékben is kedvezőbb árat kínált két konkurensénél, azonban a primőrben nem sikerült olyan vonzó árat kialakítani, amellyel felkerülhetett volna a dobogó felső fokára. Mind a paradicsom, mind a retek jóval drágább volt a versenytársaknál tapasztaltnál, másban viszont tartották a lépést.