Tovább csökkentek a fogyasztói árak

Vágólapra másolva!
Érzékelhetően csökkentek az átlagos fogyasztói árak az első négy-öt hónapban a tavalyiakkal összehasonlítva, az ACNielsen piackutató vállalat által vizsgált, legnagyobb forgalmú hat élelmiszer termékcsoportban.
Vágólapra másolva!

Az árcsökkenések okai között első helyen említendő az ÁFA mérséklése. Általában az árcsökkenés egyik fő oka a kereskedelem koncentrációja: a termékkategóriák többségének kiskereskedelmi forgalmában növekszik az árverseny tempóját diktáló hipermarketek és diszkontok piaci részesedése.

Az árcsökkenés további magyarázata, hogy a modern bolttípusokban sok a promóció. Ma már a élelmiszerboltok 100 forintnyi bevételéből, átlagosan 30 jut promócióra. Sőt, az ACNielsen Kiskereskedelmi Indexe szerint egyes kategóriákban ez az arány eléri a 40 forintot is. A sok akciós engedmény szintén az árak csökkenése irányában hat.

Ugyancsak lefelé nyomja az árakat az olcsóbb kereskedelmi márkák terjedése. Egyes kategóriák kiskereskedelmi eladásaiból, a kereskedelmi márka részaránya meghaladja a 30, sőt ritkább esetben a 40 százalékot is.

Említést érdemel, hogy a modern bolttípusok több vásárlásra, minél nagyobb kosárértékre ösztönző üzletpolitikája kedvez a nagy kiszereléseknek, amelyeknél az egy kilóra vagy literre jutó ár alacsonyabb.

A sertésből készült friss húskészítmény átlagára, önkiszolgáló értékesítési formában, kilónként 1210 forintra esett vissza idén március-áprilisban; ez 15 százalékkal kevesebb a múlt év szeptember-októberi periódusban megállapított 1421 forinthoz képest. Ugyanebben az időszakban viszont a baromfiból készült friss húskészítmények kiskereskedelmi átlagára - szintén önkiszolgálásban - 8 százalékkal, 886-ról 959 forintra ment fel. A kimérten értékesített baromfi készítmények átlagára szintén emelkedett, a sertéshúsból készülteké viszont csökkent a múlt év őszéhez képest. A főtt hús, vörösáru, tepertő és hússajt kivételével, a húskészítmények olcsóbbak lettek, mint tavaly ilyenkor.

A kimért húskészítmények közül a sonka átlagára stagnál, míg 10 százalékot meghaladó mértékben csökkent a főtt, füstölt hús, száraz és félszáraz kolbász, továbbá a tepertő fogyasztói átlagára. Tíz százalékot meghaladóan csak a kenőmájas ára emelkedett egy év alatt. A kimért párizsi kilónkénti átlagára, egyik évről a másikra 5 százalékkal nőtt, 673 forintra.

Húsok

2004 március-április

2005 március-április

2005 november-december

2006 március-április

Vörösáru önkiszolgálásban

742

832

820

859

Száraz és félszáraz kolbász önkiszolgálásban

2 102

2 208

2 093

2 137

Egyéb kolbász önkiszolgálásban

885

891

996

885

Főtt sonka önkiszolgálásban

1 558

1 669

1 559

1 637

Kimért párizsi

622

643

658

673

Kimért felvágott

872

908

937

940

Kimért kenőmájas

693

705

709

880

Kimért szalonna

924

989

981

972



www.ilovecheese.com
A legtöbb sajtféle ára csökkent

A sajtok ártáblázata vegyes képet mutat: átlagosan kevesebbe került idén április-májusban, mint a tavalyi hasonló időszakban egy kiló füstölt, valamint különleges, továbbá fehér-penészes sajt. Többért adták viszont ugyanebben az időszakban az ömlesztett és kemény-félkemény (ide tartozik a kiemelkedően népszerű trappista) sajtokat.

A szeletes csokoládé árát hullámzás jellemzi az elmúlt két év során. Idén február-márciusban egy kiló átlagosan 1963 forintba került. A tavalyi hasonló periódus jelezte az időszak csúcsát, 2097 forinttal. Tavalyelőtt február-márciusban viszont 1 894 forintot regisztrált az ACNielsen. A sima táblás csokoládé olcsóbb lett: az idén február-márciusi, kilónként 1 447 forinttal az elmúlt két évben mélypontjára jutott az átlagár. A múlt évi hasonló időszakához képest 6 százalék a csökkenés, míg tavalyelőtt, február-márciushoz viszonyítva mínusz 9 százalékot mutatnak az adatok. A dúsított és a töltött táblás csokoládé átlagára szintén negatív irányban változott az elmúlt két év alatt.

Csokoládé

2004 február-március

2005 február-március

2005 október-november

2006 február-március

Szeletes

1 894

2 097

1 948

1 963

Táblás sima

1 591

1 538

1 486

1 447

Táblás töltött

1 642

1 640

1 528

1 479

Vegyes praliné

3 034

3 163

3 182

3 115



Egyre több üveges sört vásárolunk/uzletinegyed/hirek/hazaihirek/20060524folytatodik.htmlKelet-Európában bíznak a söripari cégek/uzletinegyed/hirek/vilaggazdasag/20060510keleteuropaban.htmlSörből fogy legtöbb a vendéglátóhelyeken/uzletinegyed/vasarlas/20060131sorbol.html

A sör átlagára a kiskereskedelemben hónapok óta stagnál az ACNielsen felmérései szerint. Hosszabb távlatban némi csökkenést regisztráltak. Az idén májusban mért 260 forint 2 százalékkal kevesebb a tavaly májusi, és 3 százalékkal alacsonyabb a tavalyelőtt májusihoz képest. Egy liter világos sör átlagosan 8 forinttal került kevesebbe most májusban, mint tavaly, a prémium szegmensben pedig mínusz 18 forint a különbség. Drágult viszont a különleges szegmens literenként 10, a szuper prémium pedig 8 forinttal.

Az üveges sör átlagára másfél éve, hónapról hónapra csökken. Az utóbbi évek rekordját 2004 decemberében érte el 276 forinttal, hogy idén májusra 251 forintra menjen le. Ugyanakkor a termékdíj törvény hatására egyre drágább a dobozos sör. A mélypontot a 2004 decemberi 230 forint jelentette, míg idén májusban átlagosan 269 forintba került egy liter. Az árak eltérítése befolyásolja a fogyasztást is: a dobozos kiszerelés részaránya csökken a kiskereskedelmi forgalomban, az üvegesé pedig növekszik.

Kitiltják az üdítőt az amerikai iskolákból/uzletinegyed/hirek/vallalatihirek/20050819kitiltjak.htmlEgyre több ásványvizet iszunk/uzletinegyed/hirek/hazaihirek/20060628egyre.html

A szomjoltó italok másik, nagy forgalmú kategóriájában, a szénsavas üdítőitaloknál is kisebbek lettek az átlagárak a nem visszaváltható műanyag palackos kiszerelések zöménél, a kivétel a félliteres kiszerelés, amelynek ára stagnál. A kétliteres, nem visszaváltható műanyag palackos kiszerelés darabonként 174 forintba került két éve áprilisban, idén viszont már csak 153 forint. Kisebb mértékben, de szintén alacsonyabb lett a másfél literes átlagára. A fél literes kiszerelésnél, az átlagos fogyasztói ár 165 és 170 forint között maradt

Az égetett szeszes italok közül a pálinka drágult. Egy literért, a kiskereskedelemben tavalyelőtt február-márciusban még 2032 forintot kértek, múlt év hasonló periódusában már 2166-ot, idén pedig 2243-at. Szintén nőtt a tavalyi második-harmadik hónaphoz képest a brandy, a rum, vodka és vermouth fogyasztói átlagára. Csökkenést regisztráltak a népszerű bitter, a whisky és a gin áránál, míg a likőré lényegében változatlan maradt.