Nem kötelezte el magát a PM a biztosítási harcban

Vágólapra másolva!
Egyetlen mondat elég volt, hogy ismét fellángoljon a vita a kötelező biztosítás egyhónapos váltási időszakának megtartása, illetve eltörlése miatt. Egyelőre az ügyben nem sok konkrétumot lehet tudni, de az [origo]-nak annyit sikerült kideríteni, hogy a Pénzügyminisztériumnál nincs napirenden a kampányidőszak megszüntetése, csupán a helyzet áttekintésére készülnek.
Vágólapra másolva!

A Pénzügyminisztérium nyitott a szakma részéről jövő kezdeményezésre, hogy megszűnjön a kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) kampány jelenlegi rendszere - közölte a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségére (FBAMSZ) hivatkozva az MTI február végén. Ez a mondat lavinát indított el a biztosítási szakmában, mivel az egyhónapos kampány kérdésében a biztosítók, illetve biztosítási egyesületek nagyon megosztottak, anyagi érdeküknek megfelelően, és ugyanez a helyzet a biztosítási alkuszoknál is.

Keller egyébként a kijelentését az alkuszok bálján tette február végén, a közlemény szerint azt is hozzátéve, hogy az ehhez szükséges rendeletmódosítást - az érintett szereplők javaslatait figyelembe véve - kívánja a közeljövőben végrehajtani a pénzügyi tárca.

Egyelőre nincs szó arról, hogy a Pénzügyminisztérium (PM) megszüntetné a kötelező biztosítás egyhónapos váltási időszakát. Eddig csupán annyi történt, hogy a minisztérium bevette éves napirendjébe, hogy áttekintik a kötelező helyzetét - mondta el az [origo]-nak Pichler Ferenc, a minisztérium sajtófőnöke. Jelenleg egyébként még nem is foglalkoznak a kérdéssel, ez majd az év hátralévő részében lesz csak napirenden.

Az egyhónapos kampányidőszakkal nem minden biztosító járt jól

A novemberi egyhónapos váltási időszak bevezetésével a kisebb biztosítók jártak jól, míg a nagyok rosszul, mivel az elmúlt években jelentősen veszítettek e miatt ügyfélkörükből. Így teljesen természetes, hogy a nagyok erőteljesen lobbiznak annak érdekében, hogy megszűnjön a jelenlegi rendszer - mondta el az [origo]-nak egy neve elhallgatását kérő biztosítási szakember. Ráadásul a kisebb pénzzel rendelkező biztosítóknak jó, hogy az aktív kampány időszaka egy hónap, és így kevesebbet kell költeniük reklámra - tette hozzá. (A téma kényesség egyébként jól mutatja, hogy az [origo] által megkeresett szakmabeliek többsége inkább csak név nélkül mondta el a véleményét az ügyről.)

A kampányidőszak megszüntetése egyébként azért lenne a nagyobb biztosítók érdeke, mert ezek a társaságok az év egészében tudnak biztosítást kötni. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy még mindig az év közben autót vásárlók többsége a nagyobb biztosítóknál köti meg kötelezőjét - hívta fel a figyelmünket az egyik kisebb biztosítótársaság embere.

A tavalyi kampányidőszak megmutatta, hogy a nagyok is tudnak nyertesek lenni, hiszen sok új ügyfelet szerzett például az Allianz, és az Aegon is. Erre hivatkozva viszont nem tudták időben kiküldeni a befizetéshez szükséges csekkeket, ami szintén indokként jött elő a kampányidőszak megszüntetésére. A pénzügyi felügyelet szóvivője, Binder István szerint megengedhetetlen, hogy egyes biztosítók ilyen helyzetbe hozzák ügyfeleiket. A felügyelet ezért lépéseket fontolgat annak érdekében, hogy jövőre már ne hivatkozhasson egy biztosító sem arra, hogy túl sokan szerződtek át hozzájuk, ezért csúsznak az adatrögzítéssel. Az a biztosító ugyanis, amely olyan tarifákat alkalmaz, ami alapján joggal várja, hogy sokan szerződnek át hozzá, készüljön fel erre megfelelő számú munkatárssal is - tette hozzá a szóvivő.

Lehet köztes megoldás is

A december 31-i biztosítási évforduló megtartása mellett szeretné a KÖBE elérni, hogy a jövőben az év végét megelőzően legalább hatvan nap legyen a kötelező biztosítások felmondására. Ezzel együtt az éves díjtarifát szeptember 30-ig kellene közzé tennie a biztosítóknak. Így az eddigi gyakorlat szerinti november 1 helyett október 1-től lenne lehetőség biztosítót váltani, így a biztosítottaknak is több ideje marad a döntésre, valamint a biztosítók leterheltsége is jobban eloszlik. A KÖBE ezzel az ötletével tavaly a novemberi kampányidőszak előtt jött elő, és a nagy biztosítók által felvetett ötletre reagált, amely szerint el kellene törölni a mostani kötelezős rendszert, és azt a cascohoz hasonlóan a gépjárművásárláshoz kötni. A KÖBE szerint a nagy biztosítók számára ez azért lenne előnyös, mert az általuk javasolt helyzet folyamatos kampányt igényelne minden biztosítótól, amely költségnövelő tényező. Ráadásul az évközi évfordulós rendszerben minden biztosítás-közvetítő csak a saját maga által kezelt állomány esetében rendelkezhet arra vonatkozó információval, hogy mikor tudja ajánlatával aktívan megközelíteni a gépjármű üzembentartóját vagy tulajdonosát. Így nem csak az ügyfél megfelelő informálási esélye csökken, hanem a biztosítás-közvetítők - ez elsősorban az egy vagy két biztosítóval szerződött biztosítás-közvetítőt érinti negatívan - is kevesebb lehetőséget kapnak új állomány megszerzésére.

Mindez jól mutatja, hogy miért nem egységesek az alkuszcégek sem. Egy részük ugyanis a nagyobb biztosítókhoz hasonlóan stabil ügyfélkörrel rendelkezik, így számukra az év végi kampány nélkül is biztosított az üzletkötés. Rácz István, a biztositas.hu ügyvezető igazgatója szerint lehetne olyan megoldás is, hogy a csekk kiküldésének határidejét tolják ki egy hónappal, és így bőven elég lenne az idő az átállásra.

Fotó: Pályi Zsófia

Tavaly átlagosan 24 ezer forintot takaríthattak meg az autósok

Az ügyfelek jól jártak, sokat esett a tarifa az elmúlt három évben

Három év alatt 45 000 forintról 37 800 forintra csökkent az éves átlagos díj mértéke, az egyhónapos kampány bevezetésének köszönhetően - mondta el az [origo]-nak Rácz István, a biztositas.hu ügyvezető igazgatója. Az idén váltók átlagos megtakarítása pedig 24 ezer forint volt (2006-ban ez még csak 18,5 ezer forint volt), míg az átlagos díj 30 ezer forintnál alig valamivel lett magasabb.

Az alkusz cég vezetője azt mondta, ők mindenképpen a verseny megtartásában érdekeltek, mivel elsősorban az ügyfelek érdekeit tartják szem előtt. Szerintük egyébként az egyhónapos kampányidőszak elég arra, hogy az ügyfelek kiválasszák a számukra megfelelő tarifát.

A versenyhivatal is támogatja a kampány megtartását

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) sem örülne, ha megszűnne az egyhónapos kampány. A Figyelő Mihálovits Andrásra, a GVH szóvivőjére hivatkozva írta, hogy szerintük a kampány a verseny szempontjából legfontosabb átláthatóságot és összehasonlíthatóságot biztosítja. Aggályos, hogy az új szereplők a kampány megszüntetésével miként tudnak majd piacra lépni. Azt mindenesetre nem nehéz kitalálni, hogy erre csak a többiekénél nagyobb reklámmal lesz mód, ami pedig nem finanszírozható alacsony díjból. Vagyis emelniük kell a tarifáikat, s így nem tudnak majd konkurálni a magas díjat diktáló nagyokkal. A GVH szóvivője szerint a kampány nélküli kötelezős piac ellenőrizhetetlenebb lenne a jelenleginél. E mellett az év közbeni szabad biztosítóváltás lehetősége arra ösztönözheti a közvetítőket, hogy "vándoroltassák" az ügyfeleket, azaz jutalék reményében folyamatosan támadják le őket újabb ajánlatokkal.