A Költségvetési Tanács kiadta jelenlegi működési formájának utolsó költségvetési kitekintését. A közleményben a tanács is búcsúzott az intézménynél dolgozó szakértőgárdától (a titkárságnak nevezett szervezeti egységen dolgozóktól), megköszönve munkájukat. A Költségvetési Tanács emellett a sajtó munkatársainak is megköszönte a választópolgárok tájékoztatását. (A köszönetről szóló részt az eredeti fogalmazásban, a keretes írásunkban olvashatja.)
A tanács december 10-i ülésén megtárgyalta és elfogadta a 2010-14 közötti középtávú kitekintését, amely rendkívül magas, 7 százalékos pénzforgalmi többletet jelzett előre a jövő évi költségvetésben. A közlemény azonban jelzi, hogy változatlan elszámolási szabályok esetén valósulhat ez meg, azaz akkor, ha az Európai Unió nem változtat a feltételeken.
A jelentős többletet a nyugdíjpénztári visszalépők vagyona okozza, mivel vélhetően a közel 3 millió pénztártag döntő többsége visszalép, a költségvetésbe emelve a megtakarításokat. A kormány külön alapot hoz létre a vagyon kezelésére, a jelenlegi európai uniós elszámolási szabályok azonban ezt a pénzt az államháztartáson belüli tételnek tekinti. Az elszámolási szabályokról azonban az Európai Tanács csütörtök-pénteki csúcsán is szót ejtenek lengyel kezdeményezésre, ezért van rá esély, hogy módosul a jövő évre vonatkozóan.
Így búcsúzott el a Költségvetési Tanács "A Tanács tagjai végül őszinte köszönetet mondanak egyrészt a Titkárságán dolgozó kollégáknak, az elemzések elkészítésében nyújtott magas szintű teljesítményükért, másrészt, kifejezik hálájukat a nyomtatott és elektronikus sajtó mindazon munkatársainak, akik szakszerű, pártatlan tudósításaikkal segítették és a jövőben is segíteni fogják a választópolgárok, valamint a gazdaság más szereplőinek tájékozódását a gazdasági folyamatok és a parlamenti döntések várható költségvetési hatásainak megismerésében." |
A Költségvetési Tanács jelezte, hogy a jövő évi egyszeri bevétel "nem mentheti fel a kormányt a tartósan fegyelmezett és fenntartható költségvetési politika vitelének kötelezettsége alól". A tanács szerint nem segíti az átláthatóságot, hogy a nyugdíjrendszer jellegzetessége miatt eddig keletkező nyílt államadósság ismét rejtetté válik. Azért nevezik rejtett adósságnak ezt, mert az állam a jelen befizetéseire a jövőre vonatkozó teljesítést vállal, vagyis megígéri, hogy a jövőben nyugdíjat fizet.
Szintén az átláthatóság ellen szól, hogy a költségvetési egyenleg és az államadósság változása tartósan eltérhet egymástól az egyszeri nagy bevétel miatt. A tanács arra figyelmeztet, hogy az előrelátható gazdasági növekedés nem fedezi a már bejelentett adócsökkentés miatti bevételkiesést.
Főbb mutatók a tanács előrejelzése szerint | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
GDP (százalék) | 1,2 | 2,9 | 3,4 | 3,3 | 3 |
Infláció (százalék) | 4,9 | 3,8 | 3,2 | 3 | 3,1 |
Munkanélküliség (százalék) | 11,1 | 10,5 | 9,7 | 8,8 | 8,1 |
Központi alrendszer pénzforgalmi | -3,2 | +7,3 | -4,1 | -5,5 | -5 |