Vágólapra másolva!
Ágazatmentő csomagért rimánkodnak Washingtonban a legnagyobb amerikai autógyártók, az élen a csőd fenyegette General Motorsszal. Alighanem sikerrel járnak: az állam feltehetően még az új elnök hivatalba lépése előtt segít, megelőzendő munkahelyek százezreinek megszűnését.
Vágólapra másolva!

A legnagyobb amerikai autógyártó vállalat, a General Motors vezetése pénteken közölte: a cég 2009-ben csődbe mehet, ha folytatódik a gazdaság mélyrepülése, és az állam nem nyújt további segítséget.

A GM tudatta, hogy a harmadik negyedévben 2,5 milliárd dollár volt a vesztesége, pénztartalékai vészesen apadnak, jövőre pedig kimerülhetnek. A cég arra is utalt, hogy felfüggesztették a másik nagy detroiti autógyártó vállalattal, a Chryslerrel folytatott fúziós tárgyalásokat. A GM-részvények az év eleje óta 82 százalékot veszítettek értékükből.

A közlemény szerint a két vállalat egyesülésének feltehetően jelentős előnyei lettek volna, ám a General Motors számára jelen pillanatban fontosabb, hogy a likviditási gondok megoldására összepontosítson. A fúziós elképzelés már nem szerepel a GM rövid távú tervei között. A vállalat leszögezte: a gazdasági növekedés lassulása és a hitelválság miatt a cégnek "életbevágó szüksége" van a kormányzati segélyre.

A GM bejelentése néhány órával azután látott napvilágot, hogy a Ford közölte: 129 millió dollár volt a vesztesége a harmadik negyedévben, és 2260 irodai alkalmazottját lesz kénytelen elbocsátani Észak-Amerikában.

Rick Wagoner, a GM vezérigazgatója közölte, hogy az elmúlt negyedévben az eladások drámai mértékben csökkentek. A GM a nyári 20 százalék után további 30 százalékkal akarja csökkenteni a bérköltségeket. A cég ugyanakkor figyelmeztetett: minden csökkentés ellenére a vállalat likviditása olyan szintre süllyed az év hátralevő részében, amely még éppen lehetővé teszi a termelés folytatását.

A GM vezetője - a Ford és a Chrysler első emberével, Alan Mulallyval és Robert Nardellivel együtt - november 6-án Washingtonban tárgyalt törvényhozási képviselőkkel. Wagoner jelezte, Barack Obama megválasztott amerikai elnök stábjával is kapcsolatban állnak - írta a Bloomberg. Valószínű, hogy egy, a nagy autógyártókra szabott mentőcsomag még Obama hivatalba lépése előtt megszületik.

A GM október 24-i közleményében még kizárta a csőd lehetőségét, Wagoner azonban a Bloomberg TV-nek adott mostani nyilatkozatában arra figyelmeztetett, ha bekövetkezne, annak a vállalaton messze túlmutató hatásai lennének. Az ágazattal foglalkozó kutatóintézet, a Center for Automotive Research minapi tanulmányában úgy becsülte, a GM-csőddel 2,5 millióra nőne az autóiparban az idén megszűnő állások száma.