USA: bajban a kiskereskedelem és a plázák

Vágólapra másolva!
Csődhullám, újabb tömeges üzletbezárások, felvásárlások - valószínűleg ez vár a következő néhány hónapban az amerikai kiskereskedelmi szektorra. Az első nagy dominók feltehetően már a következő két hónapban eldőlnek, a folyamat a bevásárlóközpontokat is megrendítheti.
Vágólapra másolva!

Már látszik, hogy a karácsonyi ünnepek alatti forgalom legalább 40 éve nem volt olyan alacsony az Egyesült Államokban, mint most - számolt be a Bloomberg. A hírügynökség úgy tudja, a Talbots Inc. és a Sears Holdings Corp. biztosan azon láncok között lesz, amelyek országszerte felszámolják rosszul teljesítő egységeiket.

Az idén a gazdasági válság miatt már több mint egy tucat amerikai kiskereskedelmi lánc kért csődvédelmet, amint a recesszió miatt visszaesett a lakossági fogyasztás. Az iparági szakértők biztosra veszik, hogy legkésőbb februárban, a pénzügyi jelentések elkészültekor számos, különböző profilú hálózat csatlakozik hozzájuk.

Az eladások novemberben és decemberben közel 20 százalékkal estek, ami a várt csökkenés duplája. Hasonlóra 1969 - a Bevásárlóközpontok Nemzetközi Tanácsa (International Council of Shopping Centers) méréseinek kezdete - óta nem volt példa. A legnagyobb mértékben a női ruhanemű, az elektronikai cikkek és az ékszerek eladása zuhant.

Az ICSC előrejelzésében azzal számol, hogy az idén 148 ezer, 2009 első felében pedig újabb 73 ezer üzlet húzhatja le a rolót Amerika-szerte. (A legutóbbi jelentősebb krízis, a dotkomválság idején a 2001-es év során 151 ezer boltot zártak be.)

Ha az eddigi legmegbízhatóbb bérlők közül sok elhullik, az érzékenyen érintheti a bevásárlóközpontokat is. Egy pláza 30-40 százalékos kihasználtsággal általában még fenn tudja tartani magát, de amelyek nagyobb adósságot cipelnek, azoknak ez az arány aligha elegendő a működéshez. Ráadásul szembe kell nézniük a várható, 3,5-5,5 százalékosra becsült bérletidíj-csökkenéssel is - írja a Reuters.

Nem mindenkit érint azonban negatívan a válság. A világ legnagyobb hipermarketlánca, a Wal-Mart azon kevés vállalat egyike, amelynek részvénye drágult az idén (nem is kevéssel: 18 százalékkal). A elemzők egyetértenek abban, hogy a diszkont az a szegmens, ahol nyugodtabbak lehetnek a menedzserek, mivel a vásárlók árérzékenyebbek, mint korábban.

A többségre viszont nagyon rossz idők járnak. A New York-i tőzsde kiskereskedelmi mutatója 34 százalékkal süllyedt az idén - többek között azért is, mert ebben nem szerepel az említett Wal-Mart-papír. Az index 27 részvénye közül mindössze kettő könyvelt el nyereséget.

"Egy év múlva már sokkal jobb lesz a hangulat, addigra egyfajta racionalizáláson esik át a kiskereskedelem. A fölösleges piaci szereplők eltűnnek - világította meg a folyamatot más szemszögből Burt Flickinger, a Strategic Resource Group Bloomberg által idézett vezetője.