Először vizsgálják, mennyi gyógyszer kerül a Dunába

2013.08.27. 15:18

Ha csak a víz kémiai összetételét nézzük, akkor viszonylag jó állapotban van a Duna, ez a tanulsága eddig a Regensburgtól indult nagy Duna-expedíciónak. Az csak a következő hónapokban derül ki, hol és mennyi gyógyszermaradványt engedünk a folyóba.

Három kutatóhajóval huszonnyolc biológus, vegyész és ökológus vizsgálja a Dunát augusztus 16. és szeptember 23. között. A Nemzetközi Duna Expedíció (JDS3) hajói hétfőn kötöttek ki Budapesten az Antall József rakparton, a Tudományos Akadémia épülete előtt.

Idén ez a legnagyobb folyami kutatóexpedíció, amelynek az a különlegessége, hogy először mérik meg a folyó teljes hosszán az úgynevezett szerves mikroszennyezőket, például a gyógyszermaradványokat és egyéb olyan mérgező molekulákat, amelyek már nagyon kis koncentrációban is károsítják a folyó élővilágát – mondta dr. Csányi Béla biológus, az expedíció tudományos vezetője az Origónak.

Az utóbbi évek egyik nagy ökológiai felfedezése volt, hogy a szervezetben fel nem szívódott vagy be sem vett gyógyszerek nagy része a csatornahálózata, onnan pedig az élővizekbe kerül. A becslések szerint csak Budapesten évente 20 tonna gyógyszer kerül a Dunába. A legnagyobb problémát a férfi és női nemi hormonok okozzák, amelyeket a szennyvíztisztítók nem tudnak kiszűrni.

A szermaradaványok hermafroditizmust okozhatnak a halaknál, de nőivarúságot is megfigyeltek hím egyedeknél. Ha a gyógyszer az ivóvízbe kerül, akkor a hormontúladagolás növeli a daganatos betegségek kockázatát is. A hormonokon túl gyulladásgátlókat, antibiotikumokat és nem szteroid fájdalomcsillapítókat is kimutattak már a Dunából, azonban ezek a vizsgálatok nem részei a rutinszerűen végzett vízminőségi vizsgálatoknak.

A JDS-kutatóhajók tizennégy állandó munkatársa összesen hatvannyolc ponton vesz mintát a folyó vizéből, az üledékből, a vízben lebegő anyagokból – a mikroszennyezők jellemzően ez utóbbiakon telepszik meg. A mintákat több nagy európai laboratóriumban elemzik, amint az expedíció véget ér. Ezért nincsenek még adatok arról, hogy mennyire szennyezett a víz Regensburg (ahonnan a hajók indultak) és Budapest között – magyarázta Csányi Béla.

A három hajó hat hét alatt összesen 2400 kilométer tesz meg a folyásirányban lefelé haladva, tíz országon keresztül. A vízminőség mellett vizsgálják a folyó élővilágát és ökológiai állapotát, a legfelső, még nem hajózható Duna-szakasztról a parton gyűjtötték be a mintákat. Az utolsó állomás Tulcea lesz a Duna-deltában.