Állami pénz a jobboldali sajtónak

Vágólapra másolva!
Másfél milliárd forintnyi hirdetési felület vásárlásáról döntött az állami tulajdonban levő Szerencsejáték Rt. a két választási forduló között. A reklámra fordított pénzek jobboldali médiumokat gazdagítanak - tudta meg a Népszabadság.
Vágólapra másolva!

A 2002. április 18-án aláírt iratok visszamenőleg az április 1-je és 2002. december 31-e közti időszakra vonatkoznak. Ezekben a Szerencsejáték Rt. megbízza a Fortuna Reklámügynökséget, hogy vásároljon hirdetési felületeket. A Fortuna ezt a feladatot egy keretszerződés értelmében a Hungexpo Reklám Marketingkommunikációs Rt.-re bízza. Az utóbbi cégben 45 százalékos tulajdonos a Fortuna Kft., 45 százalék a Hungexpóé, és tíz százalékkal részesedik a cégben a Magyar Fejlesztési Bank. Egyes hírek szerint a társaság csaknem tízmilliárd forintos forgalomra számíthat az idén. Nemcsak a Szerencsejáték Rt., hanem a Magyar Posta, a Hungexpo és az MFB reklám- és propagandatevékenységére is megbízást kapott, méghozzá - állítólag - ötéves kizárólagos szerződéssel.

A szerződések szerint a Magyar Hirdető Rt.-től 731 millió 147 ezer forint plusz áfa értékben kell közterületi hirdetést bérelni. A Magyar Nemzetben újságírói műfajban megírt hirdetések, pr-cikkek, direkt hirdetések és mellékletek megjelentetése fejében 420 millió forint plusz áfát fizetnek ki.

Hasonló pr-cikkek és hirdetések fejében a Szabad Föld 82 millió 80 ezer forint plusz áfát kap. A Sportfogadás című napilapban megjelenő SZRT-játékok népszerűsítését is megrendelték 297 millió forint plusz áfa értékben.

A szerződésekben említett mindhárom újságot - Magyar Nemzet, Szabad Föld és Sportfogadás - a Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft. adja ki. A cég a Mahir Lapkiadó Kft.-ből alakult 2000-ben. Az általa megjelentett Magyar Nemzet példányszámát a két konzervatív napilap, a Magyar Nemzet és a Napi Magyarország összevonásával duzzasztották fel. Ehhez jött még a több mint négy évtizedig a Szerencsejáték Rt. önálló lapjaként megjelenő, nyereséges Sportfogadás „befogadása”, amelyet a fogadások iránt érdeklődök csak a Magyar Nemzettel együtt vehetnek meg és fizethetnek elő. A Sportfogadás kiadói jogát tíz évre szerezte meg a Szerencsejáték Rt.-től a cég, a tulajdoni jogokról azonban az SZRT nem mondott le.

A szerencsenapilap főszerkesztője, Lukács György elmondta: nem tudja, miként érinti őket a kormányváltás, ám megszokták, hogy a szerkesztőség életét jelentősen befolyásolják a választások. A kiadói jogok átruházásáról szóló szerződés tartalmát nem ismeri, arról ugyanis három évvel ezelőtt nem kérték ki a szerkesztőség véleményét. A Népszabadság birtokába került szerződés mindenesetre arra utal, hogy hosszabb távon is a Magyar Nemzet megvásárlásával lenne hozzáférhető a Sportfogadás.

A Szerencsejáték Rt. az előző ciklusban a Magyar Nemzet egyik legnagyobb hirdetője volt. Ez a szerződések szerint a következő fél évben sem változna, miként a Szabad Földben is megjelennek az év második hat hónapjában a cég reklámjai. A Sportfogadáshoz hasonlóan szintén nyereséges hetilap kiadói jogait az egyik állami bank cégétől kapta meg a Nemzet Lapkiadó.

A Magyar Nemzet következő időszakban játszott szerepét jelzi előre Orbán Viktor vasárnapi felhívása: "a nemzeti nyilvánosság megteremtése érdekében" feladatnak tekinti előfizetni a Magyar Nemzet című napilapra, a Demokrata és a Heti válasz című hetilapokra, és ennek a célnak minél több embert kell megnyerni.

Gyanítható, hogy a médiumoknak szánt összegek egy része már el is jutott a címzettekhez. A Fortuna Kft.-vel kötött megállapodásban ugyanis az SZRT kiköti, hogy előlegként a Magyar Hirdető Rt. esetében 15 napon belül 40 millió forint plusz áfát, a Szabad Földnél tíz napon belül 41 millió 40 ezer forint plusz áfát, a Magyar Nemzetnél öt napon belül 119 millió hétszázezer forint plusz áfát, a Sportfogadásnál pedig négy napon belül 99 millió forint plusz áfát át kell utalni.

Az ügylet részleteiről szerettük volna megkérdezni a benne szereplő cégek képviselőinek véleményét is. Ha megbízóink hozzájárulnak, hogy nyilvánosságra kerüljenek a velük kötött szerződések részletei, akkor szívesen nyilatkozunk - jelentette ki Balogh Ádám, a Hungexpo Reklám Rt. vezérigazgató-helyettese. Koncz Béla, a Fortuna Kft. ügyvezető igazgatója pedig azt mondta: forduljunk a Szerencsejáték Rt.-hez.

Az összesen 1,5 milliárd forintra tehető keretösszeg odaítéléséről határozó Szerencsejáték Rt. részéről lapzártánkig egyetlen illetékest sem tudtunk elérni. Egyelőre megválaszolatlan tehát, hogy a társaság miért éppen a választások két fordulója között döntött négy-ötmilliárd forintos éves hirdetési kerete durván harmadának elköltéséről, és miért a szóban forgó médiumokat választotta.