Közel félmilliárdos kártérítési igényt nyújtott be a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumhoz (GKM) százöt, az 5-ös főút mellett élő dabasi lakos. A helyiek szerint a minisztérium rossz szerződést kötött 1994-ben az M5-ös autópálya építésére és üzemeltetésére az AKA Rt.-vel, és emiatt lett túlzsúfolt a településen átvezető főút és emelkedett a megengedett fölé többször is a környezetvédelmi határérték. A kérelmeket a minisztérium elutasította, ezért a dabasiak bírósághoz fordulnak - írja a Népszabadság.
A dabasiak a túlzsúfoltság okozta károk miatt egyenként napi 500 forintot kértek 1997. január 1-jétől - a sztrádadíj bevezetésétől - a helyzet megoldásáig. Emellett portánként három-négymillió forintra számítottak vagyoni kártérítésként. Ezt úgy számították ki, hogy a forgalom miatt 10-12 százalékos értékvesztést tekintettek mértékadónak minden ingatlannál, és belekalkulálták a zaj miatt szükségessé vált nyílászárócseréket és a súlyos teherautók miatt a házakban keletkezett repedések javítási költségeit is. Többek a szmog miatti megbetegedésekre felírt gyógyszerekre költött összeget is felszámolták.
Andricsák Zoltán, a GKM közúti közlekedési főosztályának helyettes vezetője szerint az M5-ös autópálya jogerős építési engedély alapján épült, így az állam nem követett el jogsértést, és nem is lehet felelős.
A jövőben a jelenleginél jóval kedvezőbb áron lehet majd igénybe venni az M5-ös autópályát és a jövő év elejétől egyszerűbb lesz a nehézgépjárművek kitiltása a sztrádával párhuzamos főútról - derül ki a Népszabadság cikkéből.