Balul sült el a villamosfelújítás<br/>

Vágólapra másolva!
Egy évet is állnak azok a BKV-villamosok, amelyeket két éve 2,5 milliárd forintért újított fel a Ganz Ansaldo Rt., ugyanis az Olaszországba visszaküldött hibás alkatrészek némelyikét nem képes kijavítani a vállalat. Az Ansaldo vállalja a károk megtérítését. A BKV nem először vallott kudarcot járművei felújításával. Mint azt lapunk megírta, az Ikarusszal jelenleg is folynak a tárgyalások a midibuszok sorsáról.
Vágólapra másolva!

Egyre többször hibásodik meg az a majd harminc csuklós villamos, amelyet a BKV megrendelésére néhány éve a Ganz Ansaldo - a nápolyi székhelyű Ansaldo Trasporti magyarországi leányvállalata - újított fel 2,5 milliárd forintért. Ilyen szerelvények közlekednek többek között a 2-es vonalán.
A rekonstrukció idején a villamosok egyes fődarabjai másfél éves késéssel érkeztek meg, s már kezdetben gyakoriak voltak a meghibásodások. A bajokat egy Olaszországban gyártott elektromos berendezés okozza, amelyet eredetileg nem ilyen villamosokra terveztek. Ezek a részegységek jelentősen lerövidítik a motor élettartamát – értesült a Magyar Hírlap.

A meghibásodott berendezésekre érvényes a garancia, s így a BKV vissza is küldte azokat, ám némelyik már fél-egy éve áll az Ansaldo olaszországi műhelyében. A BKV kiszolgáltatott helyzetbe került, hiszen nem nyúlhat a járművekhez, akkor ugyanis elvész a garancia. A fővárosi önkormányzat közlekedési részvénytársasága tárgyalásokat kezdeményezett a nápolyi céggel.

Mint ismert, az Ansaldo nemzetközi pályázaton, hét világcég közül került ki győztesen a BKV villamostenderén. A közlekedési vállalat a rekonstrukció befejeztével csaknem új járműveket kapott vissza, hiszen lényegében csak az alváz és a motor maradt a régi, minden mást lecseréltek.

Deme Sándor, a BKV műszaki fejlesztési osztály csoportvezetője megerősítette értesüléseinket. Kérdésünkre elmondta: egyelore nincs napirenden, hogy a BKV beperelné az Ansaldót, ám valószínűleg érvényesíteni fogják a jó teljesítési garanciát. Ez azt jelenti, hogy mivel a BKV nem elégedett a cég munkájával, nem fizeti ki a teljes árat.

Az eredeti tervekhez képest mindenképp ráfizetés az Ansaldóval kötött üzlet - mondta Deme Sándor, mivel a kiesett villamosokat más járművekkel kell pótolni a 2-es vonalán, ahol eredetileg csak a teljesen felújított, átépített szerelvényeket járatták volna. Így elképzelhető, hogy kötbért számítanak fel az Ansaldónak.
A csoportvezető hangsúlyozta, ma már alapvetoen nem a villamosok műszaki állapotával van baj, bár amikor átvették az első felújított szerelvényeket, kezdetben túl sok volt a meghibásodás.
A BKV azt sérelmezi, hogy az Ansaldo szerelői hónapokig nem nyúlnak hozzá egy-egy javításra visszaküldött szerkezethez.
Jelenleg a huszonhét villamosból öt áll szerelőműhelyben, hármat pedig a mai napig nem szállított le a gyár, másfél évvel túllépve a szerződésben foglalt határidőt. Ugyanakkor Deme nem tud róla, hogy a bajokat okozó elektromos berendezés, amely külföldön hasonló villamosokon bevált, lerövidítené a motor élettartamát.

Az Ansaldo magyarországi leányvállalata vállalja a probléma pénzügyi következményeit - mondta a Hírlapnak Maurizio Sauli, a Ganz Ansaldo Rt. kereskedelmi igazgatója. Erről a múlt héten meg is állapodtak a BKV vezetésével, így hamarosan pont kerül az ügy végére. Maurizio Sauli elismeri, hogy gondok voltak a felújított villamosokkal. Az olasz anyavállalat túllépte a javítási határidőket, s így kárt okozott a BKV-nak. Ennek azonban az volt az oka, hogy az Ansaldo Trasporti privatizáció alatt állt, s nemrég egyesült egy olasz nagyvállalattal. A fúzió idején több vezetőváltás is történt a cégen belül. A vállalatcsoport működését sztrájkok is akadályozták.

Vajta Zoltán

(Magyar Hirlap)

Ajánló:

A BKV járatairól, bérleteiről, történetéről és múzeumairól olvashat ezen az oldalon.