Feleslegesnek tartják a vadászrepülők felújítását<br/>

Vágólapra másolva!
A MiG-29-esek tervezett korszerűsítése helyett új vadászrepülők beszerzését javasolták magyar szakértők. A Civilek a magyar légierőért konferencia résztvevői szerint az orosz típus alkalmatlan a magyar légtér védelmére, ráadásul a világ egyik legdrágábban fenntartható repülőgépe.
Vágólapra másolva!

A NATO dél-európai légierő-parancsnokának nemrégiben tett kijelentései után magyar szakértők is élésen bírálták a MiG-29-es vadászrepülők tervezett felújítását. A többéves, idén induló modernizációs program - amely az üzemidőt növeli és ellenség-barát felismerő rendszert telepít a MiG-ekbe - teljes költsége több tízmilliárd forint.

A Civilek a magyar légierőért konferencia előadói azonban drágának és feleslegesnek ítélték a nagyjavítást. Véleményük szerint a korszerűsítés a gép harcászati kapacitását nem javítja és érintetlenül hagyja azokat a rendszereket is, amelyekkel a legtöbb probléma van. A gépenkénti négymillió dolláros ár a néhány új navigációs blokkért és rádióért irreálisan magas. Ráadásul a NATO-val való együttműködési képesség nem megoldható a beavatkozással. A szövetség repülőterein a MiG-eket nem tudják kiszolgálni, ráadásul - ahogy a műszaki egyetem tanszékvezetője, Rohács János fogalmazott - az ellenség-barát felismerő rendszer beszerelése sem jelent megoldást, harci helyzetben ugyanis az orosz típus lelövésére kiképzett nyugati pilóták automatikusan elindítják rakétáikat.

Rohács szerint gyakorlott pilóták és a NATO légierő vezetőinek, szakértőinek is az a véleménye, hogy ezt a megoldást el kell vetni. A MiG-29-eseket kifejezetten légi harcra tervezték, azok alkalmatlanok, illetve csak erősen korlátozottan használhatók a magyar légierő számára fontos légtérvédelemre, légtérellenőrzésre, a szárazföldi csapatok támogatására. A típus kétségtelenül kiváló manőverző képességének ráadásul a mai légi harcban nincs akkora jelentősége, mint korábban, mivel távolról lelövik a gépeket. A légi bemutatókon az elmúlt években aratott nagy sikereket egy szakértő azzal intézte el, hogy az légi cirkusz, amelynek kevés köze van a tényleges harcászathoz.

A MiG elleni érvként elhangzott az is, hogy a NATO szövetségi rendszerébe tartozó kecskeméti repülőtéren állandóan nyolc orosz katonai tanácsadó teljesít szolgálatot. A tanszékvezető szerint a MiG-29-es felújítási program elsőre a legjobb megoldásnak tűnik, mivel a gépeket már beszereztük. A felújítás kisebb költséggel megoldható, mint új gépek vásárlása. Ugyanakkor a MiG-ek a javítás után nem válnak többcélúvá és a megbízhatóságuk lényegesen nem növelhető. Lehet, hogy fél áron, de egy nem többcélú, háromszor nagyobb költséggel üzemeltethető, a NATO-val nem teljes értékűen együttműködni képes gépet kaphatunk, miközben a megoldást további tíz évre elodázó döntésre juthatunk. A tanszékvezető hozzátette azt is, hogy a németek valóban felújították a keleti országrész volt MiG-29-eseit, de a modernizált gépeket alapvetően a gyakorlatok során felderítendő és megsemmisítendő célgépeknek használják. Rohács József szerint új repülőgépek vásárlásával hosszú távon jelentős gazdasági bevételekkel számolhatna az ország. Hiszen ha a beszállítókkal olyan szerződést kötnek, amelynek alapján Magyarország részt vehet a gépek összeszerelésében, esetleg azok építésében is, akkor ezek a cégek továbbfejlődve új piacokat is szerezhetnek.

(Magyar Hirlap)

Ajánló: