Behúzott futóművel szállt le a Malév gépe Szalonikiben<br/>

Vágólapra másolva!
A szaloniki repülőtéren a légiirányítók és a pilóták beszélgetését rögzítő magnófelvételek visszahallgatása során bebizonyosodott, hogy a múlt hét kedden majdnem szerencsétlenül járt Malév gép a futómű kiengedése nélkül szállt le. A repülőgép fekete dobozai még nem jutottak el Németországba, mert a felkért intézet nem készült fel a keleti típusú gépek adatrögzítőinek vizsgálatára.
Vágólapra másolva!

A leszállást az irányítótoronyból távcsővel figyelő görög szakemberek észrevették, hogy a gép behúzott futóművel közelíti a leszállópályát, ezért azonnal utasítást adtak az átstartolásra, de a gép ekkor már vészesen alacsonyan volt, így a földet érés után hatalmas szikraesőt húzva közel 400 métert csúszott a hasán mielőtt ismét a magasba emelkedett volna. Ugyancsak a magnószalag vizsgálata bizonyította be, hogy a pilótáknak fogalmuk sem volt arról, miért kell végrehajtaniuk az átstartolást: a felvételek szerint a légiirányítóktól érdeklődtek a szokatlan manőver okáról.

Tupoljev-154A második leszállás nyitott futóművel immár sikeresnek bizonyult annak ellenére, hogy a gép törzsének teljes alsó része, az egyik szárny és a fékszárnyak súlyosan megsérültek.

A HavariaPress információi szerint a Malév a repülőgépet selejtté nyilvánította, mivel a rajta elvégzendő javítási munkálatok többe kerülnének, mint a használt gép eladásából származó bevétel. A balesethez részben az is hozzájárulhatott, hogy a kapitány kikapcsoltatta a földközelségét jelző dudát, amit a leszállást megelőzően nem helyeztetett ismét üzembe a fedélzeti mérnökkel.

A futómű kiengedése ennél a leszállásnál a másodpilóta feladata lett volna, de az iskolát meglehetősen gyenge eredménnyel, nemrég befejező pilóta - akinek ez volt a negyedik nemzetközi útja - elmulasztotta végrehajtani a feladatát.

A Malév szóvivőjének tájékoztatása szerint, még nem lehet tudni a thesszaloniki légibaleset okát. Kocsi Margit a HavariaPressnek elmondta, hogy a Tupoljev gép fekete dobozait még ki sem vitték Németországba, mivel kiderült, hogy a vizsgálatra kiválasztott Hamburg melletti intézet nincs felkészülve a keleti repülőgéptípusok adatrögzítőinek elemzésére. Kocsi szerint a vizsgálat akár hónapokig is eltarthat.

(HavariaPress)

Korábban:

(2000.07.05.)