Az Országgyűlés 210 igen szavazattal, 147 nem ellenében, 11 tartózkodás mellett fogadta el az előterjesztést. A törvény tiltja a szexuális szolgáltatás, illetve a szexuális ingerkeltésre irányuló áru vagy szolgáltatás reklámját is, ha a hirdetést nem szexuális árukon vagy azt értékesítő üzletekben tüntetik fel. Az új szabályozás meghatározza többek között a gyógyszer és a megtévesztő reklám fogalmát, valamint azokat a kitételeket, amelyeket az összehasonlító reklám közzétételekor érvényesíteni kell.
A törvény rögzíti: tilos olyan reklámot közzétenni, amely a valós választás látszatát keltve nem létező, forgalomban nem lévő, vagy azonosíthatóan meg nem jelölt áruval való összehasonlítást tartalmaz. Tilos a gyermekkorúaknak szóló gyógyszerreklám, illetve a gyógyszertárból kizárólag orvosi vényre kiadható vagy kizárólag fekvőbeteg-gyógyintézeti felhasználásra engedélyezett gyógyszerek reklámozása is, kivéve, ha az - a törvényben definiáltak alapján - gyógyszerismertetésnek minősül.
Ez alól a szabály alól felmentést kapott az ÁNTSZ által engedélyezett védőoltási programokat népszerűsítő tájékoztatás. Az új reklámtörvény 2001. március elsején lép hatályba, de a dohányáruk reklámjának tilalmára vonatkozó szakasz július elsejétől érvényes azzal, hogy a tilalmakat szabadtéri reklámhordozó vonatkozásában 2002. január elsejétől kell alkalmazni.
A dohányáruk reklámozására vonatkozó tilalom alól a gazdasági miniszter "világszintű motorsport-rendezvény vonatkozásában, különös méltánylást érdemlő esetben, kérelemre, meghatározott időre" felmentést adhat, tehát a magyarországi Forma 1-es futamnál várhatóan nem kell majd lemondani a cigarettareklámokból származó bevételekről.
(MTI)