Munkavállalói panaszok a Tesco ellen<br/>

Vágólapra másolva!
Végletekig kihasználnak bennünket - állította a Magyar Hírlapnak több fővárosi Tesco-áruház dolgozója. A munkavállalók szerint szabálytalan munkaszerződést kötnek velük, nem vagy késve fizetik ki számukra a különböző pótlékokat, s állítólag az is előfordul, hogy a pénztárnál dolgozókat még a vécére se engedik ki. A Tesco álláspontja szerint házon belül kell a felmerülő gondokat orvosolni.
Vágólapra másolva!

A fővárosi Tesco-áruházakban dolgozók közül számosan arról panaszkodnak, hogy munkahelyükön a végletekig kihasználják őket, visszaélve azzal, hogy manapság nem könnyű munkahelyet találni. Késve fizetik ki a különböző pótlékokat - ha egyáltalán kifizetik -, nem megfelelő munkaszerződést kötnek velük, nem kérhetik a szakszervezetek segítségét. Mi több, állítólag akad olyan áruház, ahol a pénztárosoknak még azt sem engedik meg, hogy elvégezzék természetes szükségletüket. Aki ezeket szóvá teszi, mehet más munkahelyet keresni.

Papp István, a Fővárosi Munkaügyi Felügyelőség igazgatóhelyettese lapunknak elmondta, hogy a közelmúltban számos ellenőrzést tartottak a Tesco-áruházakban, melyek során több szabálytalanságot is megállapítottak. Az igazgatóhelyettes megerősítette például, hogy a Tesco raktáráruházában dolgozókkal 80 órás munkaidő keretre kötöttek szerződést, ezzel szemben 160 órát kellett teljesíteniük.

Megsértették ugyanakkor a rendkívüli munkavégzés szabályait is, hiszen az előírtnál több túlmunkára kötelezték az alkalmazottakat. Számos gond volt amiatt is, hogy az áruházakban nem biztosították az eladók, a pénztárosok, a rakodók napi és heti kötelező pihenőidejét.

Problémaként jelentkezett a többletjuttatások kifizetése is. Több dolgozó nem kapta meg a túlórák s a délutáni és éjszakai munkavégzés után járó pótlékokat. Mindezek miatt a felügyelőség több millió forintos bírságot rótt ki a Tescóra. Papp István szerint amennyiben a jövőben megalapozottnak látszó bejelentést kapnak az áruházlánccal kapcsolatban, akkor ezt még abban az esetben is kivizsgálják, ha a bejelentés egyébként anonim.

A dolgozók által felvetett problémák belső, bizalmas információk, éppen ezért ezekre - amennyiben valóságos alapokon nyugszanak - házon belül kell megoldást találni. Nem szerencsés a média közvetítését kérni - nyilatkozott a Magyar Hírlapnak Varga Mónika, a Tesco Globál Rt. PR-menedzsere. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a dolgozókkal megkötött foglalkoztatási szerződések eleget tesznek a Munka törvénykönyvében foglaltaknak. Sőt egyes esetekben olyan kedvezményekben részesítik a munkavállalókat, amelyekre a jogszabály nem is kötelezi a vállalatot. Ilyen például a vasárnapi pótlék kifizetése, amely a munkabér 50 százaléka.

Varga Mónika kifejtette: dolgozóik számos munkahelyi fórumon elmondhatják vélt vagy valós sérelmeiket. A vállalat vezetősége igyekszik valamennyi felvetést kivizsgálni, hiszen alapvetően fontos számára, hogy alkalmazottaik jól érezzék magukat. Ez ugyanis kihat a vevőkkel való kapcsolattartásra is. A Tesco, mint bármely más munkahely, ugyanakkor elvárja dolgozóitól, hogy munkájuk révén növeljék, ne pedig csökkentsék a vállalat iránti bizalmat. Ezért cserébe kulturált munkakörülményeket és megfelelő előmeneteli lehetőséget garantál számukra.

(Magyar Hirlap)