Sikerpropagandát tervez közpénz felhasználásával a Happy End Kft. stábja<br/>

Vágólapra másolva!
Idehaza PR-riportok tömege az új Magyarország győzteseiről, propagandasorozatok a valóra váltott álmokról - néhány terv a Happy End a Magyar Hírlap birtokába jutott országimázs-pályázatából, amellyel 4,2 milliárdot nyert 2001-2002-re. A reklámszakma már a tender kiírását is problematikusnak látta, hiszen azóta sem derült ki: mennyi költhető belföldi imázsformálásra. A Happy End kampányai egy hónapos késésben vannak, miközben a Magyar Reklámügynökségek Szövetsége (MARS) vezetőségi ülésén elhangzott: a "nagyok" nem indulnak olyan állami tenderen, amelyre a Happy End is meghívást kap.
Vágólapra másolva!

Reklámszakemberek erősen kétségesnek tartják azoknak a kampányoknak a hatását, amelyeket az Országimázs Központ (OK) indít idén tavasszal. Az összesen 4,2 milliárdos (2001-ben és 2002-ben egyaránt 2,1 milliárdnyi) megbízást bonyolító Happy End Kft. tendergyőztes pályázata ugyanis hemzseg a hibáktól, pontatlanságoktól és számtalan ponton nem felel meg alapvető szakmai szabályoknak - állítják lapnak a marketingpiac szigorú szabályai miatt névtelenséget kérő szakemberek. A Magyar Hírlap birtokába került a Happy End teljes pályázati anyaga, amelyben két külföldi és két belföldi imázskampányt ígértek. A cég pályázata mintegy 300 oldalas, hat részből áll. (Információnk szerint a dolgozat megírásából kivette részét Wermer András, a cég volt ügyvezetője, a miniszterelnök kommunikációs tanácsadója is, s a munka egy hónapig tartott.) A Happy End a megbízást 10,7 százalékos ügynökségi díjért - készenléti díj nélkül - vállalta, ami önmagában elfogadható mértékűnek számít a piacon.


A megkérdezett ügynökségek éppen a kiírás zavarossága miatt nem indultak a tenderen (ami annál is érdekesebb, hogy évi kétmilliárd feletti megbízás a magyar piacon nagyon kevés van. Legfeljebb húsz cég költ ennél többet). Mint ahogy szövetségük (MARS) egyik nemrégiben megtartott vezetőségi ülésén elhangzott: a komoly, nagy ügynökségek ezentúl nem kívánnak indulni olyan állami tendereken, ahová meghívják a Happy Endet is. "Ez van a levegőben. Mindenki tudja: nincs esély a Happy Enddel szemben" - fogalmazott két forrásunk, akik részt vettek ezen a megbeszélésen.

A Happy End pályázata két belföldi imázskampányt tartalmaz. Ezeknél már kissé időzavarba kerültek a pályázati ígéretekhez képest.

Az egyik a Széchenyi terv népszerűsítését, míg a másik a hazaszeretet, a nemzeti érzés elmélyítését célozza.
A Széchenyi terv kampánya a pályázat szerint már márciusban elindult volna, szlogenje: "Merjünk nagyok lenni!". Ebben a szakaszban sajtóhirdetések, óriásplakátok szolgálnák a propagandát. A pályázati anyagban szereplő plakáttervek sikeres vállalkozókat, mosolygós hivatali vezetőket ábrázolnak, közülük több Fideszhez kötődő személyt is.

A Széchenyi terv kampányának második része ősztől indulna, akkor már televíziós reklámfilmek is megjelennének. Ennek a szakasznak a szlogenje: "Valóra váltott álmok". "A filmek riportalanyai már konkrét eredményekről, igazi sikersztorikról számolnak be". A pályázathoz mellékelt - nem mindenre kiterjedő - költségvetésben a filmforgatások esetében díszletre, ruhára, sminkre, berendezésre nulla forint van előirányozva. A pályázat rögzíti: "Kampányunk folytatásában még az eddigieknél is nagyobb médiaoffenzívát indítunk.

A vidéki lapokban megjelenő PR-riportokban sorra szólaltatjuk meg az új Magyarország győzteseit, akik a Széchenyi tervnek köszönhetően végre valóra válthatták álmaikat" - irányozza elő a Happy End. Szintén idén ősszel jelenik meg az a minden magyar háztartásba postázott kiadvány, amely a Széchenyi terv eredményeiről és újabb pályázatairól számol be. A Happy End ezek mellett egy rendszeresen jelentkező tv-műsort is javasol, amely a fentiekhez hasonló, de részletesebb sikerriportokból állna. A pályázat egyébként fejezetcímként kölcsönveszi és használja az MSZP szlogenjét is, mely szerint "Magyarország mindannyiunké".

A másik hazai imázskampány 2002-ben is folytatódna. Címe: "Magyarország, amit a szívedbe rejtesz". A Happy End tervei szerint öt különböző, egyenként 45 másodperces klip jelenik meg a televízióban a nemzeti érzésről, hazaszeretetről. "Belföldi imázskampányunkat a tavasz végén indítjuk - a Széchenyi terv merjünk nagyok lenni kampányának első hulláma lecseng ekkorra. Második hullámban decemberben elevenítjük fel újra, s a kampány 2002-ben is folytatódik. A filmsorozat újabb tagokkal bővíthető, így üzenete újabb és újabb érzelmi húrokat pendít meg" - áll a pályázat idevonatkozó, "Májusi kampány aranyat ér" címet viselő fejezetében.
A Happy End intenzíven használja majd a Magyar Televíziót is: kvízjátékra készülnek az m1 műsorán, terv szerint a kereskedelmi tévék esti vetélkedőihez hasonló izgalmakkal és nyereményekkel. A játék természetesen Magyarországról szól majd, jelentős promóciós előkészületekkel.

A tenderkiírásról
Ha tendert ír ki valaki a reklámszakmában, több dolgot meg kell fogalmazni a szakma nemzetközi szabályai szerint: az üzenetet, annak tartalmát, idejét, célcsoportját és technikáit. Ellenkező esetben nem lehet a pályázatra szakszerű, nemzetközi szabályoknak megfelelő választ adni. Az országimázzsal kapcsolatban alapkérdés: a nemzeti öntudat erősítése vagy a külső világ megítélése a fő cél? Ebben az esetben azonban a kettő összemosódik. Így hát ügynökségi értelemben a feladat megoldhatatlan, feleslegesen pedig nem érdemes az előkészületi munkára előzetesen milliókat költeni. "Erre mondják a szakmában: valakire kiírták a tendert" - fogalmazott egyik forrásunk, hozzátéve: ha a belföldi imázsformálásnak csupán az volt a célja, hogy a 2002-es kampány üzeneteit közpénzen előkészítsék, akkor minden érthető.

A Happy End fejlődéstörténete
A Happy End Produkciós-, Film- és Műsorkészítő Kft.-t 1991 decemberében alapította dr. Wermer András, Káel Csaba (az Ezüsthajó Kft. vezetője) és a svájci Kira Rt. egymillió forintos törzstőkével. A svájci cég és a két társtulajdonos ügyvezető 1996 decemberében szállt ki a Happy Endből, a svájci tulajdonrész ekkor a budapesti lakcímű Thomas Ernsthez került. Wermer és Káel tulajdonrészét ugyanakkor az eddig két tiszaújvárosi lakcímen megtalálható Csépányi Nóra vette át, aki ügyvezetőként azóta is irányítja. A cég székhelye Budapesten, egy II. kerületi (Ervin u. 7.) villában van, amelyet teljesen felújítottak. 1999 májusa óta a cégpapírokban a Happy End fióktelepeként Biatorbágy, Lomb u. 26/B is szerepel. Ezen a címen a Magyar Hírlap információi szerint az egyébként a sajtónyilatkozat elől következetesen elzárkózó Csépányi Nóra családi háza áll.

(Magyar Hirlap)

Ajánló:

Korábban:

(2001. április 4.)