Mégiscsak fontolgatják a sztrádakapuk lebontását<br/>

Vágólapra másolva!
Vágólapra másolva!

Csaknem kétmilliárd forintos kiadással járna, ha - miként az a közlekedési tárca napokban elkészített előterjesztésében szerepel - a kormány lebontatná és "áthelyezné" az M3-ason és az M1-esen felépített fizetőkapukat. A két pályán összesen 60 kapu üzemel, az épületek értéke több milliárd forint. Az M3-as pályán lévő 38 építmény elkészítése a hozzájuk tartozó infrastruktúrával együtt - 1998-as áron - csaknem hárommilliárd forintba került, míg az M1-es Győr és Hegyeshalom közötti szakaszán kialakított 22 le- és felhajtósáv mellé telepített létesítmények megépítése hozzávetőleg kétmilliárdos ráfordítást igényelt. Így a fizetőkapuk építése és lebontása összesen hozzávetőleg hétmilliárd forintos kiadást jelentene. Ez az összeg - mai áron - megközelítőleg hét kilométernyi új autópálya megépítésére lett volna elegendő.

Az épületek elbontása nem először kerül szóba, a szakemberek szerint azonban az "áttelepítésre" nem szakmai, hanem politikai okokból kerülne sor. Emlékezetes: Orbán Viktor kormányfő nem sokkal a választások után, még 1998-ban kijelentette: a kapuk nem az autópályákra, hanem a futballpályákra valók. (Ekkor még be sem fejeződött az M3-ason építésük.) Elbontásukra azonban - tekintettel a másfél milliárd forintra becsült költségre - forráshiány miatt nem került sor. ( A Népszava úgy tudja: a "kapumentesítést" a közlekedési tárca sem támogatta.)

Manninger Jenő, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium politikai államtitkára viszont cáfolta, hogy politikai indokok miatt lenne szükség az építmények eltávolítására. Elmondta: a kapuk lebontása azért szükséges, hogy az autósok a mostaninál gyorsabban, akadálymentesen, forgalmi torlódások nélkül közlekedhessenek a pályákon. Az államtitkár szerint az sem igaz, hogy az építmények "elköltöztetése" több milliárd forintba kerülne. Úgy véli: az "áthelyezés" ennél jóval olcsóbban megoldható. Arról azonban nem tudott felvilágosítást adni, hogy a tárca szerint mekkora kiadással járna a "kapumentesítés".

Manninger Jenő a létesítmények későbbi sorsával kapcsolatban kifejtette: az épületek jövőbeni hasznosítására vonatkozó konkrét terveket nem ismeri. Ám úgy véli: a kapuk később elárusítópavilonokként üzemelhetnének. Hozzátette: a szaktárca előterjesztése, amelyben a minisztérium a kapuk elbontására és az autópályák későbbi üzemeltetési rendjére tesz javaslatot, jelenleg tárcaközi egyeztetés alatt áll, a tervezet előreláthatólag a hónap végén kerül a kormány elé.

(Népszava)

Korábban:

( 2001. március 19.)