Szétcsapnának a bürokraták között

2005.07.01. 10:09

Bürokráciaellenes csomagot készít a Pénzügyminisztérium. Ehhez várja hónapok óta honlapján az állampolgárok ötleteit, észrevételeit. A legtöbben a köztisztviselők jelentős részének elbocsátását követelték, de a politikusokon is spórolnának, nagyon sokan csökkentenék a parlament létszámát, van, aki Csepelre költöztetné az összes minisztériumot. Mások az online ügyintézésben látják a megoldást, de olyan is akad, aki a párhuzamosan működő, lényegében ugyanazt a feladatot végző állami hivatalokat vonná össze. Van, aki jutalmazással tenné motiválttá az ügyintézőket.

Bürokráciaellenes csomagot készít a Pénzügyminisztérium, a javaslat tartalma egyelőre titkos. A tárca honlapján azonban hónapok óta gyűjtik az állampolgárok véleményét arról, ki hogyan csökkentené a bürokráciát, elképzelhető, hogy ezekből az ötletekből is beépítenek néhányat a PM tervezetébe, amelyet valószínűleg még nyáron tárgyal a kormány.

A legtöbb hozzászóló jelentősen csökentené az államigazgatásban dolgozók számát, volt, aki 300 ezer köztisztviselőt rúgna ki, így csökkentené a bürokráciát. Mások a parlament létszámát feleznék meg, van, aki a teljes közigazgatási rendszert átszervezné és régiók helyett tartományokat hozna létre. A pártok támogatását is megnyirbálnák. Ennél szélsőségesebb javaslat is elhangzott, van, aki a Pénzügyminisztériumot szüntetné meg.

Egy másik ötlet szerint egységes személynyilvántartást kellene bevezetni: egy chipkártyán lehetne tárolni egy-egy ember összes adatát. Ez a kártya pedig minden iratot helyettesíthetne.

Volt, aki azt vetette fel, hogy dolgozzanak többet a köztisztviselők, de egy másik javaslat szerint csak 6 órában kellene alkalmazni őket, ezzel párhuzamosan csökkenteni a fizetésüket. Egy másik hozzászóló szerint viszont a közszolgálatban dolgozóktól nem elvenni, hanem adni kellene minél több juttatást, hogy még jobban dolgozzanak, igaz, személyes felelősséget is megkövetelne az ügyintézőktől. Mások szerint az lenne hathatós megoldás, ha a  hatósági ügyintézők tévednek, az adott hivatalt felelősségre lehetne vonni, az ügyintézőknek pedig a jutalma bánná a hibákat.

- Jó lenne valami visszacsatolás, hogy a különféle hivatalokban dolgozók munkájáról mi a véleménye az ügyfélnek. Lehetőleg úgy, hogy a nemtörődöm ügyintézőket rúgják ki - vetette fel egy másik fórumozó. Egy másik ötlet szerint az APEH is fizessen napi kamatot a nála lévő számlákon nyilvántartott befizetések után, ha késnek a visszafizetéssel.

A legtöbben felvetették, hogy online ügyintézést kellene bevezetni mindenhol, hogy be se kelljen menni a hivatalokba. Mások szerint "egyablakos" ügyintézésekkel, meghosszabbított rendelkezésre állási idővel lehetne csökkenteni a bürokráciát.

Többen javasolták, hogy a különböző terheket egy bankszámlára lehessen befizetni. Innen a bevallások alapján a költségvetés leválogathatná a megfelelő összegeket. Amennyiben az adózónak valamely adónemben túlfizetése mutatkozik, a másik adónem egyenlege viszont hiányt mutat, akkor az APEH automatikusan vezesse át az egyik számláról a másikra a szükséges összeget, így megspórolható lenne az adóátvezetéssel járó ügyintézés a vállalkozások számára - javasolták.

A különféle hivatalok felé az adatszolgáltatásokat egységesíteni kellene sokak véleménye szerint, mert úgy gondolják, a feketemunka egyik fő oka, hogy nagyon bonyolult az adatszolgáltatási rendszer. Az ötletet azzal a példával támaszották alá többen is, hogy a jelenlegi rendszerben egy dolgozóról két helyre kell adatot szolgáltatni, az EMMA-ba és a tb felé.

Egy javaslat szerint először a párhuzamosságok megszüntetését kell elérni, hogy ugyanazt a feladatot ne lássa el egyszerre egy minisztérium, egy minisztérium által felügyelt szerv és egy kht. is.

A bürokrácia csökkentése érdekében egy közös minisztériumi komplexumot alakítanak ki másvalaki a Csepel-szigeten. Ezt azzal indokolta, hogy ide tömegközlekedéssel is könnyű eljutni szerinte, emellett fellendülést hozna a területnek, a pesti ingatlanok értékesítéséből pedig fedezni lehetne a felépítést. A Parlamentbe közlekedést vízi úton lehetne megoldani, így a delegációk, miniszterek mozgása nem okozna fennakadást.

Emellett a törvényeket - elsősorban az adótörvényeket - kellene egyszerűsíteni sokak szerint. Ha a törvények egyértelműek, a bevallások a célnak megfelelőek és sokkal egyszerűbbek, akkor az ellenőrzés is egyszerűbb - vélte egy hozzászóló. A túl bonyolult és gyakran módosított jogszabályok miatt az ügyintéző sem tudja, mit kell tenni, ezért hiánypótlásra hív fel, adatok kér - vélte egy másik fórumozó.

Mindenféle lehetetlen címeken szednek már adót, járulékot, hozzájárulást, helyi adót, illetéket, egyösszegű kötelező befizetést, és általában minden állami ügyintézésért még külön is fizetni kell. Ezért az egyik hozzászóló felülvizsgálná az állami eljárásokat, és amiért külön is fizetni kell, azokat kihelyezné közkereseti társaságokba. Ezek nem fizetnének adót, tehát az eljárás költsége nem növekedne emiatt, de az ügyintézők a fizetésüket kitermelnék az eljárás díjából és nem herdálnák a közpénzt. Biztosan javulna a hozzáállásuk, a munkamoráljuk, és csökkenne a létszámuk - írták a PM-nek.

A vámtörvény értelmetlen előírásai sok kötelező - és egyben felesleges - adminisztratív előírást tartalmaznak. A már átutalt összegekről, amelyek már régen a kincstárban vannak, pénzbe és időbe kerülő hivatalos bankigazolást kell személyesen vagy levélben három napon belül bemutatni. Emellett minden egyes importhoz, amely 200 ezer forint feletti összegű, rengeteg plusz adminisztrációt, munkát igénylő folyamat tartozik, amely a vámérték jogosságának felülvizsgálataként jelenik meg. Mire valamennyi megkövetelt igazolást begyűjtik a vállalkozások (összesen 19-20 papírról van szó, amit 4-5 hónap alatt lehet elintézni) addigra már teljesíteni kell a szerződésben foglaltakat - így a külföldi versenytársakkal lépéshátrányba kerülnek a cégek - vélték többen.

A közbeszerzési pályázatok kapcsán nagyon nagy a bürokrácia - írták a PM-nek. Minden pályázótól kérnek legalább 10-15 olyan igazolást, ami az államigazgatásban más szereplőnél megvan. (cégkivonat, APEH-, vámigazolás, munkaügyi központ igazolásai). Ráadásul ezeket mindig nyomtatott formában, eredetiben vagy hitelesítve és friss dátummal kérik, tehát nem lehet az egyszer beszerzettet legközelebb lemásolni.

- Elképesztőnek tartom, hogy minden kerület, város eltérően szabályozhat sok embert érintő kedvezményeket. Miért kell Budapesten minden kerületi önkormányzatnál adóosztály, miért nem lehet azt összevonni? - panaszkodott egy másik hozzászóló.

Volt, aki ironikusan azt javasolta, hogy vezessék be a súlyadót a magánszemélyekre. Ezt pedig fel lehetne bontani levegőhasználati, térhasználati, útterhelési komponensekre. Azt is felvetette, hogy létre kell hozni egy Légfelhasználási Hivatalt, mert "biztosan el tudnák magukat foglalni". Egy másik hozzászóló még ennél is fanyarabb észrevételt tett, e szerint "sajnos összességében csak annak adjuk bizonyságát, hogy a szokott marketing-maszlag, agymosás kibővült az online szólj hozzá te is haver, érdekel a véleményed típusú vakerral, és ennek szépen bedőltünk."

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK