Pilótahiba miatt zuhanhatott le a szlovák gép

Vágólapra másolva!
Egyelőre nem mutat semmilyen jel arra, hogy műszaki hiba okozta volna a múlt héten Magyarország területén lezuhant szlovák katonai repülőgép balesetét. A vizsgálat eddigi adatai szerint valószínűsíthető, hogy emberi hiba történt, vagyis a pilóták nem vették észre idejében, hogy túlzottan megközelítik a hejcei határban emelkedő Borsó-hegyet.
Vágólapra másolva!

Valószínű, hogy nem műszaki hiba, hanem emberi tényező idézte elő a múlt héten Magyarország területén lezuhant szlovák katonai szállító repülőgép 42 emberéletet követelő tragédiáját. A szakértői vizsgálat egyelőre nem talált arra utaló jelet, hogy a repülőgép valamely berendezésének meghibásodása vagy tűz idézte volna elő a szerencsétlenséget.

A szakértők az egyetlen túlélő által eddig elmondottak ismeretében is a személyzet hibáját tartják a baleset lehetséges okának. A 27 éves Martin Farkas - aki a katasztrófa perceiben a repülőgép hátsó traktusában, a mosdófülkében tartózkodott - emlékezete szerint a repülőgép becsapódása előtt semmilyen jel nem utalt műszaki hibára.

A pozsonyi Pravda szerdai közlése szerint a vizsgálat eddigi adatai alapján valószínűsíthető, hogy emberi mulasztás történt. A lapban megszólaló szakértők egyike, a sok évig katonai pilótaként szolgáló Jozef Pivarcí, a védelmi tárca volt államtitkára azt feltételezi, hogy a repülőgép személyzete nem észlelte a hejcei határban emelkedő Borsó-hegyet, amelynek előbb fáit kaszálta le, majd végzetesen becsapódott a hegytetőn.

Ha a fekete doboz teljes anyagának megismerése után sem tárulnak fel műszaki hibát bizonyító tények és egyéb további megállapítások is emberi hibát valószínűsítenek, akkor várható, hogy a baleset körülményeit vizsgáló szakértők egy ponton túl már ezen a vonalon haladnak tovább a vizsgálódásban.

A Magyar Repülőszövetség biztonsági szakértője, Siklósi Zoltán ugyanakkor korábban az [origo]-nak azt mondta, hogy amíg tart az információgyűjtés, addig nem szabad az egész balesetre vonatkozó következtetéseket levonni, ezért ebben a szakaszban általában nem is nyilatkoznak a vizsgálatot végző szakemberek.

Siklósi elmondása szerint ez az információk összeszedésének folyamata három fázisból áll. A helyszíni szemlén jegyzőkönyvek készülnek, fényképeken és videofelvételeken rögzítik a roncsok állapotát, egy másik légi járművel végigmennek azon a feltételezett úton, ahol a szerencsétlenül járt gép repült - mindezekből rengeteg információ származik. Ezt követi a tanúmeghallgatás, beleértve a baleset környékén lakókat, akik esetleg csak hallották a gép becsapódását. A vizsgálat harmadik fontos eleme a fekete doboz és az irányítóközpontok adatainak vizsgálata. A fekete doboz tartalmazza például azt, hogy a gép milyen sebességgel ment és milyen magasan repült.

Jóllehet a szándékosság teljesen kizárható, a katonai ügyészség a Szlovákiában január elsejétől hatályba lépett új büntető törvénykönyv értelmében az ügyben bűnügyi eljárást indított, de egyetlen személy ellen sem emel vádat. A kassai repülőtér földi irányítóinak felelősségét azonban annak ellenére is vizsgálni fogja, hogy a repülőgép a szerencsétlenség előtti percekben már kézi vezérléssel repült, a leszállási manőver végrehajtása a pilótákon múlott.

A koszovói KFOR misszióban szolgáló katonákkal hazatérő repülőgép alig harminc kilométernyire a kassai repülőtértől, fedélzetén 43 utassal zuhant le a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Hejce község határában. A 42 áldozatot csütörtökön Eperjesen (Presov) búcsúztatják. A gyászszertartáson ott lesz a magyar államfő, Sólyom László, és jelezte részvételét Jaap de Hoop Scheffer, a NATO főtitkára is. Az egyetlen túlélő, a csodával határos módon megmenekült Martin Farkas felépülése nagyon gyors, de a kassai kórházban fekvő fiatalember orvosai egyelőre nem járulnak hozzá, hogy elhagyja a kórházat.

[origo]/MTI