Beszélni fognak a BKV-buszok

Vágólapra másolva!
A megállókban pontosan lehet tudni, hol van és hány perc múlva érkezik a következő busz, sőt, térképen is lehet követni az útját, a látássérültek közlekedését pedig beszélő buszok könnyítik meg, amelyek elmondják, hány másodperc múlva állnak be a megállóba és melyik ajtót nyitják ki. Mindez működni fog, ha GPS-rendszert szerel járataira a BKV. Az új rendszert egyelőre tesztelik - írja a Népszabadság.
Vágólapra másolva!

Néhány éven belül elindulhat a GPS-szel (műholdas navigációs rendszeren) alapuló rendszer a BKV-nál, amelyet jelenleg tesztelnek. A bevezetés nyolc év alatt fokozatosan történne, nyolcmilliárd forintból - nyilatkozta a Népszabadságnak Madák Pál, a BKV forgalomirányító szolgálatának vezetője.

A 86-os busz vonalán kísérleteznek a GPS-szel: tizenhat Volvo-buszt szereltek fel műholdas navigációval. Májustól négy megállóban (a Margit hídnál mindkét irányban, a Batthyány téren és a Kiscelli utcánál) elindul az új utastájékoztató rendszer is. A megálllókban felszerelt tájékoztató táblákról kiderül majd: hol van éppen és hány perc múlva érkezik meg a busz, de akár egy különleges térképen szemmel is követhetik az útvonalát.

A vakoknak és gyengén látóknak pedig ugyancsak GPS-re épülő hangos utastájékoztatót terveznek, és nekik fejlesztenék ki a beszélő buszokat is: ez úgy működne, hogy a buszokon levő GPS érzékelné, hogy a közelben vak ember van - megfelelő jeladó készülékkel felszerelve -, és a jármű elmondaná a számát, azt, hogy hány másodperc múlva áll be a megállóba és melyik ajtaját nyitja ki.

Ha a rendszer valóban gyorsabbá és zökkentőmentesebbé teszi a buszok közlekedését - amint a BKV reméli -, akkor az összes buszt felszerelik GPS-szel. A jelenleg a forgalomirányításhoz használt URH, illetve AVM rendszer már tíz éve is elavultnak számított - írja a Népszabadság. A költségek buszonként félmillió forintra rúgnak, és 2500 buszt kell maj GPS-szel ellátni.

A rendszert a forgalomirányító központ koordinálja majd, itt minden buszról tudni fogják, pontosan hol van, milyen gyorsan hajt, mikor és melyik ajtóit nyitja ki, és tudomást szereznek a műszaki problémákról is. Ezeket az információkat a buszvezetőkkel és az utasokkal is megosztják majd.

A GPS-ek a jövőben zöld lámpát is kérhetnek a forgalmas csomópontokon, ha kiépül a zöldút-kérő rendszer. Ezt akkor lenne célszerű alkalmazni, ha a buszok a menetrendhez képest késében vannak. Májustól ezt is kipróbálják a 86-os buszok - kísérleti jelleggel még csak a Budafoki út-Bertalan Lajos utca kereszteződésében - írja a Népszabadság.