Leállt a munkával a 4-es metró alagútját fúró cég

Vágólapra másolva!
Leállt a 4-es metró építésével hétfőn a Bamco konzorcium. A cég végzi a metró alagútjának fúrását, valamint a Szent Gellért téri állomás építésében is részt vesz. A vállalat 37 milliárdot követel a többletköltségekért, ezek közül az építtető csak 1,6 milliárdot tart jogosnak.
Vágólapra másolva!

Hétfőn leállt a 4-es metró építésével a Bamco konzorcium - olvasható a metróépítés koordinálásával megbízott DBR Metró Projekt Igazgatóság közleményében. A francia Vinci CGP, a Strabag német, osztrák és magyar cégei, illetve a Hídépítő Zrt. által alkotott Bamco Kkt. végzi a metró alagútjának fúrását, valamint a Szent Gellért téri állomás építését. Egyelőre nem tudni, hogy mikor veszi fel újra a munkát a cég, a tárgyalások folynak - közölte a DBR, amely szerint a Bamco úgy függesztette fel a munkálatokat, hogy azzal más kivitelezők munkáját is akadályozza.

A cég azért állt le az építkezéssel, mert nem kapta meg az általa követelt többletköltségeket. A Bamco az elmúlt másfél évben hozzávetőleg 150 többletköltség-követelést nyújtott be, közel 37 milliárd forintra becsült értékben. A főváros ezek közül 25 követelést tart jogosnak, 1,6 milliárd forint értékben. A konzorcium hétfőn azt közölte az MTI-vel: a döntőbizottság június 25-én arra utasította a BKV-t, hogy a Bamco részére azonnal fizessen ki összességében mintegy 13 millió euró plusz áfa összeget.

A DBR közleménye emlékeztet arra, az összes többi, közel 20 kivitelező együttesen a 37 milliárdnak csak a töredékét jelentő többletköltséggel állt elő eddig. Az esetleges szerződésszegésért és az okozott károkért a teljes anyagi és jogi felelősséget a konzorciumnak kell vállalnia - írta közleményében a DBR.

Pető Szabolcs, a DBR szóvivője az [origo]-nak azt mondta, a Bamco több esetben olyan munkákért követel több pénzt, amelyeknek elvégzését a szerződésben vállalta. Példaként említette, hogy a kivitelező többletköltséget kíván elszámolni azért, amiért egy munkafázist a tervezővel egyeztetett, holott ez a szerződés szerint kötelessége. Egy másik esetben a Kálvin téri állomásnál egy szellőzőalagút és a vonalalagutak közti vízzárást kell megoldani, ami a DBR szerint benne van a szerződésben, a Bamco azonban külön pénzt kér érte.

Kifizették ugyanakkor azokat a költségeket, amelyek nem a Bamco hibájából, illetve előre nem látható körülményekből származtak - mondta Pető. Ilyen volt például az Etele téri indító állomás áttervezése, amire azért volt szükség, mert a kivitelező későn foglalhatta el a területet. A Gellért téren talált, a tervrajzokon nem szereplő csatorna kiváltása miatt felmerült többletköltségeket is jogosnak találták.

A DBR szóvivője szerint a mostani leállás nincs hatással az építkezés végső határidejére. A Fővám téri építkezésen ugyanis áprilisig nem tudják fogadni a fúrópajzsot. Akkor lehet csúszással számolni, ha áprilisig nem tudnak megállapodni a Bamcóval - tette hozzá a szóvivő.

Klados Gusztáv, a DBR projektmenedzsere múlt héten egy sajtótájékoztatón azt mondta, hogy ha a Bamco nem folytatja a Szent Gellért téri állomás építését, az kihathat az egész metróberuházásra. Miután ugyanis a pajzsok elhagyják a budai oldalt, a Gellért téri állomás veszi át az Etele téri szerepét, innen szolgálják ki a pajzsokat, itt emelik ki a kitermelt földet. Ameddig tehát a Bamco nem készül el a Gellért téri szerkezettel, a pajzsok nem indulhatnak tovább.

Az alagútépítéssel már korábban leállt a cég. A Bamcónak ugyanis nem volt engedélye egy összekötő alagút megépítésére a Szent Gellért térnél, emiatt a hatóság leállíttatta a fúrópajzsot. A konzorcium augusztusban ennek ellenére újraindította a pajzsot, ezért a Nemzeti Közlekedési Hatóság a lehető legmagasabb, egymillió forintos bírsággal sújtotta. A szerkezet újraindításához szükséges engedély várhatóan szeptember végére, október elejére lesz meg.