Barátait hívta a baleset előtt a lezuhant Albatros pilótája

Vágólapra másolva!
Feltehetően rokonait, ismerőseit akarta elkápráztatni az a pilóta, aki június 20-án Fehérgyarmatnál lezuhant egy L-39-es repülőgéppel. A baleset okait kutató ügyészségi vizsgálatból kiderül: a pilóta szabálytalanul tervezett Fehérgyarmat térségébe földközeli repüléssel járó felderítést, szabálytalanul repült alacsonyan és végzett kockázatos manővereket. Az, hogy ismerőseinek akart bemutatót tartani abból is kiderül, hogy előző nap felhívta őket, Tokaj fölött repülve pedig sms-t küldött nekik, hogy hamarosan érkezik. A balesetben ketten haltak meg.
Vágólapra másolva!

Többszörös szabályszegést követett el a június 20-án Fehérgyarmatnál lezuhant L-39-es Albatros repülőgép pilótája - ismertette az október 20-án hozott ügyészségi határozatot Ludmán Zsolt alezredes, a Debreceni Katonai Ügyészség vezető helyettes ügyésze. A balesetben a gépen tartózkodó két pilóta, a repülőt vezető főhadnagy és a kabinfigyelőként ott levő alezredes életét vesztette.

A repülési szakértők bevonásával lefolytatott vizsgálat szerint a főhadnagynak a repülési tervtáblában június 20-ra útvonal-repülési feladatot határoztak meg az Albatrosszal. A konkrét repülési tervet már neki kellett kidolgoznia, és ekkor követte el az első szabályszegést, ugyanis légifelderítést is betervezett Mátészalka és Fehérgyarmat térségébe, amire sem vezényelve, sem kiképezve nem volt. Ilyen feladatot ráadásul csak két repülővel, párban lehetne végrehajtani

A katonai ügyész szerint nem véletlen a térségmegjelölés: előtte való napon ugyanis felhívta ismerősét, hogy ott fog repülni és nézze meg, a repülés napján pedig több hozzátartozóját és ismerősét is felhívta hasonló céllal, mondván, hogy délelőtt 11 órakor Fehérgyarmat felett fog repülni. Tokaj térségéből még a gépről is küldött sms-t, hogy hamarosan érkezik.

A vizsgálat szerint további szabálytalanságot követett el a pilóta, amikor nem elégedett meg a már szabálytalan, 200 méter magasságban végrehajtott felderítő repüléssel, hanem 30-50 méterre leereszkedve 4 perc 40 másodpercen keresztül műrepülő elemeket mutatott be, amivel számos, a légtérhasználattal kapcsolatos rendeletet is megsértett. A műrepülő-bemutató után úgynevezett bal harcfordulót hajtott végre, amelynek során repüléstechnikai hibát vétett: alacsony magasságból, kis sebességgel kezdte meg a manővert, ami végül a tragikus kimenetelű balesethez vezetett.

A vizsgálat szerint a repülőt vezető főhadnagy volt a felelős a balesetért, a kabinfigyelőként ott levő alezredest nem terheli felelősség. Miután a balesetet okozó pilóta életét vesztette, a katonai ügyészség lezárta a nyomozást.