Rágódnak Gyurcsány spórolós tervén a minisztériumok

Vágólapra másolva!
Pár százmilliót tudnak megtakarítani jövőre a minisztériumok, miután Gyurcsány Ferenc arra utasította őket, hogy fogják vissza a kommunikációs költségeket, valamint az autó-, telefon- és bútorbeszerzéseket. Kocsiból kizárólag a totálkárosat cserélhetik le a jövőben a minisztériumok, a mobilokat végkimerülésig kell nyüstölni, új irodabútorról nem is álmodhatnak - derült ki, miután az [origo] megkérdezte, min fognak spórolni. Az Egészségügyi Minisztérium 100 milliót takarít meg, más tárcák viszont állítják, nem nekik szólt a kormányfői ukáz.
Vágólapra másolva!

Csak a válságkezelést kommunikálhatják, másra nem lehet költeni - adott utasítást a stabilizációs csomag részeként Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a kormányzati intézményeknek. A miniszterelnök egyértelművé tette, hogy ezen kívül egy fillért sem költhetnek reklámra, marketingre és egyéb hirdetésekre a tárcák, ha az nem életbevágóan fontos. A kormányzati spórolással példát statuáló Gyurcsány azt is közölte: le kell állítani a központi igazgatás összes autó-, telefon- és bútorbeszerzését.

Az [origo] azzal fordult a Miniszterelnöki Hivatalhoz (MeH) és az összes minisztériumhoz, hogy számszerűsítve közöljék: miről mondanak le a kormányfői utasításnak megfelelően, és mindez mennyi adóforint megtakarítását jelenti az országnak. Miközben a kommunikációra költhető keretösszegekkel maguk gazdálkodhatnak a tárcák, az általuk használt autók, telefonok és bútorok beszerzését két éve a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF) végzi, erre nem rendelkeznek önálló kerettel.

Felülvizsgálják a szerződéseket

A Kormányzati Kommunikációért Felelős Szakállamtitkársághoz tartoznak - ahogy ők fogalmaznak - a lakossági tájékoztatási feladatok. Az államtitkárság köt keretszerződéseket reklámügynökségekkel, PR-cégekkel, rendezvényszervezőkkel és nyomdákkal. A Kormányszóvivői Iroda szerint ezek a szerződések nem konkrét feladatok ellátásáról szólnak, hanem lehetőséget biztosítanak arra, hogy "bizonyos típusú feladatokra" gyorsan megbízást tudjanak adni. A keretösszegek nem jelentik azt - közölték -, hogy a teljes összeget el is költik.

Az államtitkárság jelenleg hatályos keretszerződései szerint médiatervezési és- vásárlási feladatokra a Mediaedge:cia Hungary Kft.-vel kötöttek szerződést 700 millió forintos keretig. PR- és rendezvényszervezési szolgáltatásokra 300 milliós élő keretszerződésük van a Merlin Communications Magyarország Kft.-vel, míg a nyomdai és disztribúciós szolgáltatásokra a Magyar Hivatalos Közlönykiadóval állapodtak meg, ez a szerződés 400 millió forintról szól. Reklámügynökségi szolgáltatásokra pedig 300 millió forintos keretösszegről szerződtek a Grey Worldwide Hungary Kft-vel.

Az alapkérdésre, hogy az 1,7 milliárdos keretből mennyit tartanak vissza, a Kormányszóvivői Iroda egyelőre nem tudott válaszolni. Felhívták a figyelmet arra, hogy folyamatban van a szerződések vizsgálata, majd hozzátették: "Akkor is, ha nem kerül sor a módosításukra, kizárólag a válságkezeléshez kapcsolódó, jelentős döntésekkel kapcsolatban lehet azok keretében megbízást adni." Emellett "folyamatban van az összes konkrét feladatról szóló, kommunikációs jellegű megbízási szerződések felülvizsgálata is".

Százmilliós vásárlást állítottak le

A Kormányszóvivői Irodával ellentétben a minisztériumok egy része tudott konkrét számokat mondani arra, hogy mennyi pénzt spórolnak meg a kommunikáción. Egyértelműen az Egészségügyi Minisztérium húzta meg leginkább a derékszíjat: leállítottak egy 100 milliós médiavásárlásról szóló közbeszerzési eljárást. Idén már nem is jelentetnek meg fizetett hirdetéseket, a leállított felületvásárlást pedig 2009 első felére tervezték.

Nem nyúlnak hozzá ugyanakkor egy közel egy éve élő szerződéshez, mely alapján megyei napilapokban jelennek meg tematikus egészségügyi oldalak. Mivel a szerződéskötéskor tervezett 6 oldalból 5 már megjelent, szerintük a szerződés felbontása nem járna költségcsökkentéssel. Nem mondják le az ÁNTSZ által rendezendő európai antibiotikum-nap kommunikációs kampányát se, amit júniusban kezdtek szervezni, plakátok és tájékoztató füzetek jelennek meg ezzel kapcsolatban napokon belül.

Akár 56 millió forintot is megspórolhat a Szociális és Munkaügyi Minisztérium - közölték az [origo]-val. A tárca ez évi 100 milliós kommunikációs büdzséjéből ugyanis 10 hónap alatt mindössze 44 milliót kötöttek le szerződésben. A maradék a minisztérium kasszájában várja további sorsát, tehát ha úgy döntenek, hogy nem költenek a válsággal kapcsolatban hirdetésekre, akkor ez megmaradhat.

Kommunikációs költségvetése legnagyobb részét viszont felélte már az önkormányzati tárca, mégis tudnak spórolni az év hátralévő 2 hónapjában. 175 millió forintjuk van idén az Új Magyarország Lakásfelújítási Program médiakampányára (panelprogram, kéményfelújítási program, ökoprogram), amelyből egy csütörtök délutáni döntés szerint 10 milliót megtakarítanak. A kampány harmadik szakaszát ugyanis felmondják. A minisztériumnál a legtöbb kommunikációs pénzt egy háttérintézményük, a Magyar Turizmus Zrt. költi el, és a szerződésekkel lekötött költségvetési keret nagy része már elment náluk.

Van, aki nem tud spórolni

Több minisztériumnál még nem döntöttek arról, hogyan tudnak pénzt visszatartani. A földművelési és a gazdasági tárca viszont azt állította, hogy a kormányfő utasítása rájuk nem vonatkozik, mert ők uniós pénzt költenek. A gazdasági minisztérium szerint nekik egyáltalán nincs hatályos kommunikációs szerződésük, míg a hozzájuk tartozó Nemzeti Fejlesztési Ügynökség kommunikációja során uniós kötelezettségeit teljesíti. Az eredményeiket ugyanis be kell mutatni a lakosságnak (lásd erről keretes írásunkat).

A Honvédelmi Minisztérium idei kommunikációs szerződési már teljesültek, viszont azt ígérték, jövőre "nagymértékben csökkentik" majd a keretösszegeket. A közlekedési tárcánál kerek perec közölték, hogy nekik nincs olyan szerződésük, "melynek módosítása útján kommunikációs költségcsökkentést érhetnek el". Azért hozzátették: mindent megtesznek a jövőben, hogy a "feladataik ellátásához feltétlenül szükséges költségeken túl" egyéb kiadásaikat "az elvárásoknak megfelelően alakítsák".

Folyamatban van a szerződések átvizsgálása, csak később tudunk pontos számokat mondani - közölte szűkszavúan a környezetvédelmi és az oktatási minisztérium. Egyelőre szintén nem tudott számokat közölni az igazságügyi tárca sem, amely - mint írták - csak a leendő új polgári törvénykönyv "vívmányainak minél szélesebb körben történő bemutatását célozta meg". A kampány előkészítése azonban még a minisztérium előtt van, nem tudták megmondani annak költségeit. A Ptk. újdonságainak reklámozása viszont valószínűleg nem tartozik a Gyurcsány által még engedélyezett válságkommunikáció fogalmába.

Kizárólag a totálkárosat cserélik

A gépkocsik, telefonok és irodabútorok beszerzését az összes minisztérium részére egy szerv, a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság intézi. Ami az autókat illeti, a KSZF-nek jelenleg csak egyetlen hatályos keretszerződése van, mégpedig az állami normatíva szerinti legkisebb, úgynevezett 3. kategóriában. A Kormányszóvivői Iroda példája szerint ez a kisméretű Skoda Fabia kategóriája.

Forrás: MTI

Csak akkor cserélik le őket, ha használhatatlanná válnak

A többi kategóriában az elmúlt évek során teljesültek a szerződések, új közbeszerzést nem írtak ki a közelmúltban. Mint mondták, idén is "csak a legszükségesebb esetben" vettek autót a minisztériumok számára, január óta 4 darabot. Ezek beszerzésekor viszont nem a Kormányszóvivői Iroda által említett 3. kategóriából választottak: a négy autó 38 millió forintba került.

A jövőbeni megtakarítások érdekében a KSZF kizárólag a használhatatlanná vált - ahogy fogalmaztak, "például a totálkárosan sérült" - gépkocsikat pótolhatja. Marad tehát a Kormányszóvivői Iroda szerint jó részt lepukkant minisztériumi autópark, amelyből 56 autó 8 évnél idősebb, 18 darab pedig 300 ezer kilométernél is többet futott már. A legrégebbi jelenleg is használt minisztériumi kocsi 17 éves, a legtöbbet hajtott kilométer-számlálója pedig 450 ezret mutat.

776 mobil 42 millióért

Idén összesen 42 millió forintot költött a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság mobiltelefonok vásárlására. Közbeszerzési eljárásban ennyi pénzből 776 készülékre futotta, ami telefononként 54 ezer forintot jelent.

A Kormányszóvivői Iroda azt állította, jövőre nem lesz példa ekkora kiadásra. "Gyurcsány Ferenc utasításai alapján a következő időszakban kizárólag a legszükségesebb esetekben kerülhet sor mobiltelefon-beszerzésre, például ha használhatatlanná vált készülék pótlására van szükség" - írták.

Kopott bútorok a pincéből

Jövőre körülbelül 128 millió forintot takarít meg a KSZF bútorbeszerzésen. Az elmúlt időszakban - a Kormányszóvivői Iroda számításai szerint - évente átlagosan ennyit költöttek ugyanis irodabútorokra. Igaz, 2008 valamivel spórolósabbra sikeredett a korábbi esztendőknél, 2700 irodabútort vásároltak 92,7 millió forintért.

Jövőre viszont - állították az [origo]-nak - egy fillért sem fognak illyen célra költeni. Gyurcsány Ferenc nadrágszíj-összehúzása a bútorbeszerzéseknél hozza a legdrasztikusabb változást, hiszen a kormányfői utasítás szerint egyetlen új széket és íróasztalt sem vásárolhatnak a minisztériumok és háttérintézmények dolgozói számára. A Kormányszóvivői Iroda szerint, ha kitörik egy asztal lába, használhatatlanná válik egy forgószék, akkor a többi tárcától átvett, vagy "a raktárban tárolt használt" bútorokból kell ezeket pótolni.