Felfüggeszti a vasutassztrájkot a VDSZSZ

Vágólapra másolva!
Felfüggeszti az országos vasutassztrájkot hétfőn éjféltől a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) - jelentette be Gaskó István elnök. Karácsonykor járnak majd a vonatok, a MÁV szerint a teljes menetrend 24 órán belül, azaz 24-én hajnalra állhat helyre. A közlekedési miniszter azt mondta korábban, hogy a munkabeszüntetés hátterében politikai indítékok állnak, az a Fidesz "tudatos rombolási" törekvéseit segíti.
Vágólapra másolva!

Felfüggeszti az országos vasutassztrájkot hétfőn, 22-én 24 órától a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) - jelentette be hétfő este Gaskó István elnök Budapesten sajtótájékoztatón. Elmondta: a szakszervezet továbbra is ragaszkodik követeléseihez, és ha a sztrájkbizottság úgy látja, hogy elérkezett az idő, akkor újraindítja a sztrájkot. Gaskó utalt arra, hogy a VDSZSZ hétfőn is tárgyalt a munkáltatóval, de nem jutottak előbbre sem az érdemi követelések, sem a még elégséges szolgáltatás ügyében. Gaskó szerint súlyos felelőssége van a MÁV menedzsmentjének, mert nem menedzseli kellőképpen a céget, illetve még nagyobb a felelőssége a miniszterelnöknek a tárgyalások eredménytelenségében.

A VDSZSZ elnöke hangsúlyozta: a szakszervezet a békességet és a kompromisszumot keresi, és nem teheti meg, hogy az utóbbi napokban elhangzott kormánynyilatkozatok után bosszúból fenntartsa azt a helyzetet, amit az utazóközönség már nagyon nehezen visel, ezért döntöttek úgy, hogy december 22-én 24 órától felfüggesztik a sztrájkot.

A sajtótájékoztatón a VDSZSZ elnöke elmondta, hogy keddtől teljes kapacitással működik a vasúthálózat, azt remélik, hogy az utasok el tudnak jutni karácsonykor szeretteikhez, és gyorsan feledni tudják azt a bosszúságot, amelyet az elmúlt kilenc nap sztrájkja okozott nekik.

A MÁV vezetése üdvözli a döntést - közölte a vasúttársaság. A cég szerint a lehető legrövidebb időn belül igyekeznek megszervezni és újra elindítani a vonatközlekedést. A vasúttársaság reményei szerint a teljes menetrend 24 órán belül, a december 24-i - szerdai - hajnali üzemkezdetre állhat helyre. A MÁV mind az elővárosi, mind pedig a távolsági és az InterCity vonatoknál a mihamarabbi menetrendszerinti közlekedés helyreállítására törekszik - közölték.

Gaskó reménykedett

Gaskó István, a szakszervezet vezetője korábban csak annyit mondott a karácsonyi időszakról: remélik, hogy a sztrájk nem zavarja meg az ünnepeket. A MÁV azt szeretné - mondták a bejelentés előtt -, ha a sztrájkolók befejeznék vagy legalább felfüggesztenék a munkabeszüntetést, hogy minél előbb helyreálljon a menetrend.

Szili Katalin házelnök nyílt levélben kérte hétfőn a sztrájkok felfüggesztését a karácsony idejére. "Kérem, hogy az ünnep idejére függesszék fel vitáikat annak érdekében, hogy a családok - gyermekek, szülők, hozzátartozók, különösen azok, akik más módon nem tudják ezt megtenni - az ország határain belül és azon túl is, eljuthassanak egymáshoz" - írta Szili.

Hétfő délelőtt Budapest mindhárom pályaudvarán és Miskolcon is közlekedtek a vonatok. A szolnoki, ceglédi és veszprémi pályaudvar üzemelt, Debrecen és Nyíregyháza környékén is helyreállt a rend, Miskolc környékén egy vágányon jártak a Bz-motorvonatok. Szeged viszont továbbra sem indított és fogadott vonatokat, és a sztrájk Kaposvár, Szombathely és Celldömölk térségében is felforgatta a közlekedést.

A MÁV-START Zrt. honlapján az utazni készülők folyamatosan figyelemmel követhetik az aktuális vasúti közlekedés helyzetét. A www.mav-start.hu oldal sárga színnel kiemelt "Sztrájk percről-percre" menüpont alatt rendszeresen frissítik a személyszállító vonatok indulására vagy kimaradására vonatkozó információkat.

A Volánbusz Zrt. a december 22-i és 23-i csúcsidőszakban az alapszolgáltatáson túl napi 100 mentesítő távolsági járatot indít. A nagy forgalomra tekintettel átmenetileg nem kötelező a jegyelővétel, elég a buszvezetőknél kifizetni a jegyet - közölte a társaság. A buszokon az érvényes MÁV bérlettel, MÁV-Start Klub kártyával, vagy utazásra jogosító MÁV személyzeti (családtagi) igazolvánnyal ingyen utazhatnak az utasok.

A miniszter politikai indítékot sejt

Molnár Csaba közlekedési miniszter szerint "egyre több bizonyíték van arra, hogy a vasutassztrájk hátterében politikai indítékok állnak". A hétfői kormányszóvivői tájékoztatón a miniszter azt mondta, a Fidesz "tudatos rombolási" törekvéseihez asszisztál Gaskó István, a VDSZSZ elnöke, amikor "közreműködik a sztrájk intézményének lejáratásában, a sztrájk pártpolitikai eszközzé silányításában". Gaskó István visszautasította a vádakat, és azt mondta: "a politika megpróbálja besározni a sztrájkolókat".

A sztrájkot a szakszervezetek, a vasutasok és a lakosság többsége nem támogatja - jegyezte meg Molnár Csaba, aki szerint a VDSZSZ a vasutasszakszervezetek közül egyedüliként olyan irreális követeléseket fogalmaz meg, amelyek nem teljesíthetők. Szerinte az elégséges szolgáltatásról kompromisszumok útján lehet megállapodni, márpedig a MÁV eddig ötször engedett álláspontjából - a kezdeti ezer feletti szám helyett már csak 506 vonat napi indítását javasolja -, míg a szakszervezet nem változtat álláspontján, és egy nap alatt továbbra is összesen 372 járatot indítana. Molnár Csaba szerint ebből is látszik, hogy a VDSZSZ "a zűrzavar fenntartásában érdekelt".

A vizsgaidőszakot is összezavarja a sztrájk

A nagyobb vidéki egyetemeken előfordult, hogy nem csak a hallgatók, de a vizsgáztató tanárok sem jutottak el időben a vizsgákra. Pécsen például a jelenleg ott tanuló 32 ezer hallgató mellett a tanárokat is nehéz helyzetbe hozta a sztrájk. Sok hallgató Pécsen ragadt - tájékoztatta az MTI-t Stemler Miklós, a Pécsi Tudományegyetem (PTE) HÖK sajtóreferense.

A Szegedi Tudományegyetemen (SZTE) a hallgatók mellett néhány tanár számára is problémát jelentett, hogy a sztrájk miatt akadozik a vasúti közlekedés. Volt rá példa, hogy azért kellett elhalasztani egy vizsgát, mert az oktató nem tudott eljutni Szegedre. A diákok is nagyon sok vizsgát elhalasztottak, egy doktoranduszhallgató a bölcsészkaron pedig attól tart, hogy képtelen lesz karácsonyra hazautazni szülőfalujába, egy Miskolc melletti kistelepülésre - közölte az MTI-vel az SZTE tanulmányi osztálya.

A Debreceni Egyetem (DE) készül arra, hogy rugalmasan kezelje a sztrájk miatti késéseket. Nem csak a diákok, de az oktatók közül is nagyon sokan ingáznak, így ez természetes az oktatási rektorhelyettes, Jávor András szerint. A tanárokat arra kérte az intézmény vezetése, hogy vegyék figyelembe a hallgatók nagyobbik részét érintő vasutassztrájkot a vizsgaidőszakban. A DE-re járó hallgatók 59 százaléka Hajdú-Bihar megyén kívülről érkezik.

Forrás: MTI
Van, aki attól fél, hogy nem jut haza karácsonyra (képünk illusztráció)

A budapesti egyetemeken eddig nem okozott jelentősebb gondot a vasutassztrájk. A Budapesti Corvinus Egyetem hallgatóinak jó része például megúszta a sztrájk miatti késést, mert albérletben vagy kollégiumban lakik. Sokan viszont kénytelenek voltak elhalasztani az utazásaikat - közölte Kerekes Sándor, az egyetem rektorhelyettese. Az intézményben hétfőn és kedden vannak vizsgák, azután már csak január 5-e után.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (BME) decemberben csak hétfőn és kedden tartanak vizsgákat, így a diákok nagy tömegének a vizsgázását nem nehezíti meg az idei sztrájk, igaz, többen lemondták ezeket a vizsgákat - mondta Bohák András, az egyetem HÖK-elnöke. Ha a sztrájk januárban is folytatódik, az már problémákat okozhat - tette hozzá. Sok kollégista ugyanis januárra lemondta kollégiumi férőhelyét, hogy csak a vizsgáira kelljen Budapestre utaznia. Őket érzékenyen éríntheti egy januári sztrájk - magyarázta.

Sztrájk február óta

A VDSZSZ december 14-én éjféltől folytatja a már többször felfüggesztett sztrájkját. A határozatlan idejű, úgynevezett gördülősztrájkot idén február elsején hirdették meg, a munkabeszüntetés bármikor felfüggeszthető és újraindítható. Azóta hat különböző időszakban sztrájkoltak a szervezet tagjai.

A VDSZSZ azt követeli, hogy minden vasutas kapjon 250 ezer forintot a MÁV Cargo 102,5 milliárd forintos privatizációs bevételéből, ez mintegy 8 milliárd forintot tenne ki. Ezen felül visszamenőleg 10 százalék kiszervezési pótlékért harcolnak a MÁV-ból kikerült leányvállalatok dolgozóinak. Emellett azt várják a társaságtól, hogy vonja vissza az új menetrendet, mert az szerintük sem az utasoknak, sem a dolgozóknak nem felel meg.

A MÁV-társaságok jogszerűtlennek és közgazdaságilag megalapozatlannak tartják a VDSZSZ követelését. A MÁV Zrt. szerint a privatizációs törvény nem teszi lehetővé a más társaságokban dolgozók számára a kedvezményes tulajdonszerzést, így azt csak a MÁV Cargo dolgozóinak ajánlották fel a részvények 5 százaléka erejéig.