Felfüggesztették a BKV működési engedélyét

Vágólapra másolva!
A cég rossz pénzügyi helyzete miatt felfüggesztette hat hónapra a BKV több működési engedélyét a Nemzeti Közlekedési Hatóság. A BKV azért csak ideiglenes működési engedélyt kapott, mert a közlekedési hatóság szerint nem elég stabil a pénzügyi helyzete. Ettől az érintett szolgáltatások ugyanúgy működhetnek tovább, mert ezek a hatóság szerint is biztonságosan működnek, sőt, a cég üzleti jóhírnevét is rendben találták.
Vágólapra másolva!

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) kedden felfüggesztette a BKV működési engedélyét a cég pénzügyi helyzetére hivatkozva. A Főpolgármesteri Hivatal szerint a közlekedési társaság hat hónapos, ideiglenes működési engedélyt kapott, ez idő alatt kell a BKV pénzügyi állapotát stabilizálni. Ez "nyilvánvaló bizonyítéka annak, hogy a szocialista-szabaddemokrata városvezetés a BKV-ban csődtömeget hagyott maga után" - olvasható a Tarlós István által aláírt közleményben.

Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója október 22-én közölte: Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester megállapodott abban, hogy a kormány még november során 7,5+5 milliárd forint támogatást nyújt a BKV Zrt. számára. E nélkül a BKV működőképessége kerülne veszélybe, mivel a BKV a 2010-es költségvetését úgy tervezte, hogy határidőre megérkezik a kormánytól a Demszky-Bajnai megállapodásban rögzített 17,4 milliárd forintos plusz támogatás.

A pénzügyi feltételbe kötöttek bele az éves felülvizsgálatnál

A Nemzeti Közlekedési Hatóság honlapjára felkerült a BKV-érintő, összesen hat határozat a működési engedélyek felfüggesztéséről és egyben az ideiglenes működési engedély kiadásáról. A határozatokból az derül ki, hogy az ideiglenes működési engedély a helyi vasúti hálózatot, az elővárosi vasúti hálózatot és a libegőt érinti, mindegyiknél évente igazolni kell, hogy teljesülnek a törvényben szereplő feltételeknek. Ha a BKV valamelyik feltételnek nem felel meg - ugyanakkor a közlekedés biztonsága attól még garantált -, akkor dönt úgy a közlekedési hatóság, hogy nem egy évre újítja meg a működési engedélyt, hanem legfeljebb fél évre szóló ideiglenes engedélyt ad ki.

A működési engedélyek kiadásának négy feltétele van: a kérelmezőnek, vagyis ebben az esetben a BKV-nak üzleti jóhírnévvel, pénzügyi teljesítőképességgel kell rendelkeznie, szakmailag alkalmasnak kell lennie, valamint meg kell tudnia térítenie a felelősségi körébe tartozó baleseti károkat. A közlekedési hatóság mind a hat határozatban azt kifogásolja, hogy "kétely merült fel" a BKV pénzügyi teljesítőképességével kapcsolatban. Szerintük ugyanakkor a többi feltétel - így az üzleti jóhírnév vagy a kártérítési képesség - megvan.

Így az ideiglenes működési engedéllyel a BKV ugyanúgy működhet tovább, de hat hónapon belül igazolnia kell, hogy a felfüggesztés oka megszűnt, vagyis helyreállt a pénzügyi teljesítőképessége.

Milliárdos veszteség

A Nemzetgazdasági Minisztérium augusztus végén tudatta, csődbizottságot hoz létre a kormány a BKV pénzügyi helyzete miatt. A BKV saját kimutatása szerint belső eladósodottságuk 720 milliárd forint, ekkora egyösszegű fejlesztést kellene a cégben végrehajtani ahhoz, hogy a műszaki színvonalat optimális szintre hozzák. A cég teljes megújítása ennél többe, kétezer milliárd forintba kerülne.

A 2010-es üzleti tervében a BKV 3,7 milliárd forintos adózás előtti veszteséggel tervezte, év végére a tervben jelzett hitelállomány 76,3 milliárd, az adósságállomány 81 milliárd forintra nőhet. Egy évvel korábban a BKV-nak 23,5 milliárdos vesztesége volt.