Bizonytalan időre eltolják a 4-es metró második szakaszának építését

Vágólapra másolva!
Semmilyen összeg nem szerepel a főváros jövő évi költségvetési koncepciójában a 4-es metró második, a Keleti pályaudvartól a Bosnyák térig futó szakaszára - írja a Népszava. A városháza kommunikációs igazgatója szerint ez nem jelenti a projekt lefújását, csak halasztják az építkezést, amíg az első szakasz el nem készül, illetve ameddig sikerül biztosítani a finanszírozását.
Vágólapra másolva!

Törölték a 4-es metró második - a Keleti pályaudvartól a Bosnyák térig futó - szakaszát a főváros 2017-ig szóló hétéves fejlesztési tervéből - írja a birtokába jutott 2011-es költségvetési koncepcióra hivatkozva a Népszava. A koncepció a lap szerint egyértelműen fogalmaz: "A II. szakasz nem kerül megvalósításra, 2011-től nincs tervezett projektköltség."

"Nem lefújják, hanem eltolják a második szakaszt" - mondta az [origo] érdeklődésére szerdán Szűcs-Somlyó Mária, a fővárosi önkormányzat sajtófőnöke. Szerinte a költségvetési tervezetben azért nincs forrás a második szakaszra, mert még az első - a Kelenföldi pályaudvartól a Keleti pályaudvarig tartó - szakasz sincs kész, illetve bizonytalan a finanszírozása. Szűcs-Somlyó azt mondta, akkor foglalkoznak majd a második szakasszal, ha az első kész van, illetve meglesz rá a forrás.

A metró második szakaszának tervei készen vannak, rendelkezik környezetvédelmi és vasúthatósági engedéllyel is, az építkezés tervezett költsége 163 milliárd forint. A második szakasz lefújásáról már nyáron is megjelentek hírek, de a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium akkor ezt cáfolta. A tárca akkor azt közölte: az önkormányzati választások után mérlegelni kell, hogy a metróépítésre szánt források más módon nem hasznosulhatnának-e jobban, és a második szakaszról ezek fényében dönthet a fővárosi önkormányzat.

Tarlós István főpolgármester korábban azt mondta, hogy mindenképpen szeretnék befejezni a metrót, de lehet, hogy "a metró saját magát állítja le". Ezzel arra utalt, hogy a beruházás körüli bizonytalanságok, illetve a költségek emelkedése miatt akár el is lehetetlenülhet a projekt. A részben európai uniós forrásból finanszírozott metrónak 2015-ig kellene elkészülnie, ellenkező esetben elveszne a közösségi támogatás.

A határidő betartását leginkább az fenyegeti, hogy a francia Alstom által gyártott - a 2-es és a leendő 4-es vonalra szánt - metrókocsik nem kapták meg a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól a végleges típusengedélyt. Emiatt a BKV szerződést bontott a francia céggel, és megpróbálta lehívni a felmondás esetére járó 37 milliárd forintos bankgaranciát. Ezt azonban az Alstom megtámadta a nanterre-i bíróságon, amely első fokon a cégnek adott igazat.

A pereskedés ellenére hivatalosan az Alstom és a főváros is a tárgyalások folytatásáról beszél. "Az Alstommal meg fogunk egyezni" - jelentette ki Tarlós december közepén. A főpolgármester szerint ugyanis "kétségkívül azt igazolják a számítások, hogy nagyobb kockázat folytatni egy pereskedést, semmint megegyezni, de a tárgyalóasztalnál, azt hiszem, határozottnak kell lenni". A megegyezés azért is érdeke a fővárosnak, mert nem valószínű, hogy 2015-ig le lehetne bonyolítani egy új pályázatot, és forgalomba lehetne állítani új metrókocsikat.

Vitézy szerint ebből nem lesz probléma

"Semmilyen uniós támogatást nem sodor veszélybe, amennyiben csúszik a 4-es metró Keleti pályaudvartól Bosnyák térig tartó szakasza" - mondta Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetője szerdán az ATV-nek. Ezt azzal indokolta, hogy erre az etapra semmilyen uniós támogatás nincs. Vitézy "rémhírnek" nevezte azt is, hogy az első szakasz uniós támogatásainak kifizetése bármiképp függene a második szakasz kivitelezési tempójától. A BKK vezetője szerint az Európai Unió tisztában van a realitásokkal, így szerinte ebből nem lesz probléma.

Mivel sem a jövő évben, sem a következő hét évben nem kívánja megvalósítani a 4-es metró beruházásnak második ütemét a főpolgármester, illetve a fideszes városházi többség, veszélybe kerülhet az uniós finanszírozás - mondta Bihari Gábor, a Fővárosi Közgyűlés MSZP-s képviselője szerdán. Bihari Gábor szerint a főváros költségvetési koncepciójából egyértelműen ez derül ki - hiszen törölték a második szakasszal kapcsolatos összes költséget -, hiába cáfolta az önkormányzat, hogy letettek volna a beruházásról.

Bihari szerint Vitézy Dávid téved, amikor azt állítja, hogy nincs veszélyben az uniós finanszírozás, ugyanis az unió az egyes és a kettes ütemet egyben áttekintő hatástanulmányok alapján döntött. A metrót érintő elemzés mindkét ütemről készült, tehát ha a főváros eláll attól, hogy a második ütemet megvalósítsa, akkor az unió döntéshozói teljes joggal fogják követelni az önkormányzattól, bizonyítsa be, hogy a félbehagyott beruházás megvalósítása ugyanazzal a haszonnal jár. Ha ezt nem tudja bebizonyítani, akkor szóba jöhet, hogy a támogatást visszavonják - mondta Bihari.