Csúszik a kerékpárdokkolók kiépítése Budapesten

Vágólapra másolva!
Képtelen teljesíteni a budapesti kerékpárkölcsönző rendszer tervezésére kiírt pályázatot az ajánlatkérő Parking Kft, ezért nem hirdetett győztest a biciklidokkoló-tenderben. A Magyar Kerékpáros Klub elnöke szerint csak csúszik a beruházás, mert a főváros nem adott előleget a tervezésre, és meg kell várni az EU-s pályázatokból befolyó pénzt. A biciklidokkolók a Parking Kft. szerint is megépülnek idővel, a cég azonban az [origo]-nak nem volt hajlandó kommentálni a felmondott pályázatot.
Vágólapra másolva!

Egyelőre nem kezdődhet meg a budapesti köztéri kerékpárkölcsönző és -dokkoló rendszer tervezése, mivel az arra kiírt pályázatot nem tudja kifizetni az ajánlatkérő Parking Szervező, Fejlesztő és Tanácsadó Kft. A szerdai Közbeszerzési Értesítő szerint "az ajánlatkérő képtelenné vált a szerződés teljesítésére", ezért nem hirdetett eredményt a tervezésre kiírt nyílt közbeszerzésben.

A pályázat szerint 75 plusz 10 százalék kerékpárdokkolót kellett volna tervezni Budapest belső városrészeiben, amely 1000-1100 kölcsönözhető kerékpárt tárolt volna. Májusban a Főpolgármesteri Hivatal sajtóirodája azt közölte, hogy a beruházás várható költsége bruttó 1,32 milliárd forint lesz, a főváros a rendszerhez hazai és uniós forrásból 900 millió forintot pályázott meg.

László János, a Magyar Kerékpáros Klub elnöke szerint a mostani közbeszerzési pályázat elbukása nem jelenti azt, hogy nem fog megvalósulni a kerékpárkölcsönző rendszer, valószínűleg csak csúszni fog a megvalósulása. A szakértő az [origo]-nak azt mondta, hogy a közbeszerzéssel megpályáztatott tervezést a Parking Kft. fővárosi támogatásból akarta előfinanszírozni, hogy a munka mielőbb megkezdődjön és ne kelljen várni az EU-s pályázatok elbírálására. A Fővárosi Önkormányzat azonban az előző városvezetés utolsó közgyűlésén nem bólintott rá a pénz kifizetésére, így a Parking Kft. forrás nélkül maradt - magyarázta.

László János közölte: szerinte ez a pályázat egy próbálkozás volt a beruházás meggyorsítására, de nem jelenti azt, hogy a várhatóan megérkező EU-s pénzekből nem fog megvalósulni a projekt. Az [origo]-nak Volly György, a Parking Kft. kommunikációs igazgatója is azt mondta, hogy a most felmondott közbeszerzés nem a beruházás végét jelenti, de hogy pontosan mi áll az ügy hátterében, arról későbbre ígért tájékoztatást. A kommunikációs igazgató nem sokkal később azonban már azt közölte, hogy nem fog válaszolni a kérdéseinkre, és kizárólag az MTI-nek fog cáfolatot küldeni az ott megjelent állításokra.

A tervezett biciklidokkoló rendszerben a tervek szerint Pesten 60, Budán 13 gyűjtőállomást alakítanának ki, állomásonként átlagosan 22 kerékpár befogadására alkalmas dokkolóval. A gyűjtőállomások egymástól 300-400 méterre lennének, közterületeken (parkolósávokban és gyalogos felületeken), a legfontosabb közlekedési csomópontok közelében, illetve a tömegközlekedési megállóktól távolabb található utazási célpontok mellett.

A kerékpárok felvétele és leadása önkiszolgáló módon történne, bankkártya, hitelkártya, chipkártya vagy mobiltelefon használatával. A Fővárosi Önkormányzat 2009 júniusában nyújtotta be azt az európai uniós pályázatot, amely egy nyugat-európai mintájú közösségi kerékpárkölcsönző rendszer kialakítását szolgálta, szeptember közepén pedig a Parking Kft. azt is közölte, hogy a rendszert BuBi névre keresztelnék.