"Majrézzanak, ez a dolguk" - megkezdődtek az érettségi vizsgák

Vágólapra másolva!
Hétfőn a magyar nyelv és irodalom írásbelikkel megkezdődtek az idei érettségi vizsgák. A feladatok között Nemes Nagy Ágnes, Csokonai Vitéz Mihály, Petőfi Sándor, Móricz Zsigmond művei szerepeltek. "Nagy baj nem történhet" - mondták az [origo]-nak a budapesti városligeti gimnázium érettségizői, egy szakközépiskola diákjai viszont azt mondták, nehezen aludtak a vizsga előtt. A vizsgáról távozó diákok szerint jó bemelegítés volt a történelem érettségihez a magyar.
Vágólapra másolva!

Hétfőn reggel 8 órakor a magyar nyelv és irodalom, valamint a magyar mint idegen nyelv írásbelikkel megkezdődtek a tavaszi érettségi vizsgák. Magyar nyelv és irodalomból középszinten 1192 helyszínen 90 275 tanuló, emelt szinten 34 helyszínen 1292 diák tesz érettségi vizsgát. Magyar mint idegen nyelvből középszinten 60 helyszínen 119 tanuló érettségizik. A magyar nyelv és irodalom középszintű írásbelije 240 percig tart. A vizsgázóknak két feladatlapot kell kitölteniük: a szövegértési feladatlapra 60 perc, a szövegalkotási feladatlapra pedig 180 perc áll a rendelkezésükre.

A vizsga első, szövegértést ellenőrző részében Nemes Nagy Ágnes egy, a mi magyar versről szóló írása, és az ahhoz kapcsolódó kérdések szerepelnek. A második részben a diákok választhatnak három feladat közül: ezek az érvelés, a műértelmezés, illetve az összehasonlító elemzés. Az első feladat egy Szophoklész-idézet alapján az emberi természet sokszínűségéről szól; a műértelmezési feladat Móricz Zsigmond egy novellájára vonatkozik; az összehasonlító elemzés során pedig egy Csokonai Vitéz Mihály, illetve egy Petőfi Sándor-vers összehasonlítása. A lehetséges megoldásokat elolvashatja az [origo]-n.


Videónk a vizsgáról távozó budapesti diákokról

"Biztos Petőfi lesz a mentőkérdés"

"Nagy baj nem történhet" - mondták hétfőn reggel az érettségire érkező diákok az [origo] tudósítójának a budapesti Városligeti fasor evangélikus gimnáziumnál. A diákok nevetéssel próbálták meg oldani a feszültséget, azt mondták, tanultak, és nem is annyira a magyartól, mint a keddi matematika és a szerdai történelem vizsgától tartanak jobban. Mivel a magyar érettségin már nemcsak egy esszét írnak a diákok, hanem komplexebb feladatot kell megoldaniuk, a diákok nem nagyon tippelgetnek, hogy milyen kérdéseket kaphatnak. "Petőfi biztos lesz mentőkérdésnek" - mondta egyikük.

"Nagyon izgulunk" - mondta több érettségiző is az [origo] tudósítójának kérdésére a VIII. kerületi Széchenyi István Gyakorló Kereskedelmi Szakközépiskola és Gimnázium épülete előtt cigizgető kisebb csoportból. A diákok közül többen is azt mondták, hogy az izgalom miatt nagyon nehezen tudtak elaludni a magyar érettségi előtt.

"Erre nem nagyon lehet tanulni" - válaszolta egyikük arra, hogy mennyit készültek az irodalom érettségire. Szerinte aki nem tanult négy éven keresztül, az már pár hét alatt úgysem tudna pótolni az érettségin elvárt ismeretek megszerzését. "Én egy hete nem tanultam semmit" - mondta erre egy másik lány, mire a mellette lévő társa azt mondta, hogy ő "azért átolvasta az anyagot". A csoport többsége azt mondta, hogy mindenképp az elemzést fogja választani, az egyik lány pedig nagyon bízott abban, hogy lesz a tételek között novellaelemzés.

Az intézmény igazgatónője fél nyolckor kiszólt a diákoknak, hogy menjenek be az épületbe. Az [origo]-nak azt mondta, hogy az előző héten is lehetett érezni, hogy izgulnak már a diákok, de ez mindig így szokott lenni. "Izguljanak, majrézzanak, hát ez a dolguk" - tette hozzá mosolyogva, miközben visszasétált az épületbe.

Négyezerrel többen vizsgáznak emelt szinten, mint tavaly

A vizsgázóknak két feladatlapot kell kitölteniük: a szövegértési feladatlapra 60 perc, a szövegalkotási feladatlapra pedig 180 perc áll a rendelkezésükre. A diákok először a szövegértési feladatlapot oldják meg, csak ennek összegyűjtése után kezdhetik meg a szövegalkotási feladatlap kitöltését. A vizsgázók a szövegértési feladatlapon belül a rendelkezésére álló időt tetszésük szerint oszthatják meg az egyes feladatok között, és a feladatok megoldásának sorrendjét is meghatározhatják.

Forrás: MTI/Kálmándy Ferenc
Érettségiző diákok a pécsi Miroslav Krezla Gimnáziumban

A szövegértési feladat szövege általában egy esszé, ismeretterjesztő céllal íródott tanulmány, publicisztikai mű egésze vagy részlete. A feladatok megoldása többnyire a kérdésre adott válasz szöveges kifejtése, esetenként megadott válaszvariációk közötti döntés. Szövegalkotási feladatlap esetében a vizsgázó három eltérő típusú, műfajú és témájú szövegalkotási feladatból választ egyet. A diákok által választott feladat megoldásának elvárható terjedelme 500-1500 szó.

Az érettségiket az idén is rendkívül szigorú biztonsági intézkedések kísérik, hogy a tételek ne szivároghassanak ki. A tételsorokat csak nagyon kevesen ismerik: a bizottság tagjai, továbbá azok, akik ezeket összeállították, illetve átadják a nyomdának.

Az írásbelik kedd reggel a matematika vizsgákkal folytatódnak. Szerdán történelemből, csütörtökön angol, pénteken pedig német nyelvből vizsgáznak a tanulók. A diákok választása alapján ebben a vizsgaidőszakban 192 tárgyból lesz középszintű és 57 tárgyból emelt szintű érettségi vizsga. Az érettségizők közül 92.200 diák az idei tanévben fejezi be a középiskolai tanulmányait. A vizsgák 3723 érettségi vizsgabizottság közreműködésével zajlanak majd.

Az írásbeli vizsgák május 2-tól május 23-ig tartanak. Az emelt szintű szóbeli vizsgák június 2-án kezdődnek és június 8-án zárulnak, a középszintű szóbeli vizsgák időszaka június 14-től 28-ig tart. A diákok együttesen majdnem 485 ezer vizsgát tesznek le, ezek közül mintegy 31 ezer emelt szintű, 454 ezer pedig középszintű vizsga. Az emelt szintű vizsgák száma a tavalyihoz képest 14 százalékkal, négyezerrel nőtt.