Harmincezer kamion zúdul Magyarországra

Vágólapra másolva!
Decemberben leáll a Szegedről az ausztriai Welsbe kamionokat szállító vasúti szerelvény, a Ro-La. Harmincezer nyerges vontató lesz kénytelen a magyarországi autópályákat használni helyette - írja a Délmagyarország.
Vágólapra másolva!

Az osztrák Ökombi megszünteti a Szeged-Kiskundorozsma és Wels között közlekedő, 27 kocsis kamionszállító vasúti szerelvényét, miután az évente 30 ezer kamiont fuvarozó Ro-La (Rollende Landstrasse - gördülő országút) állami támogatás hiányában veszteségessé vált. Az információt először az Iho.hu közlekedés szakportál közölte.

2002-ben még több mint 100 ezer kamion vonatozott át Magyarországon, az EU-csatlakozás után ez a szám 80 ezerre, míg Bulgária és Románia EU-taggá válásával évente 30 ezerre csökkent. Az új tagországok csatlakozásával ugyanis megszűnt a kamionosok engedélykötelezettsége az Európai Unióban.

Januártól megszűnt az évente 400 millió forintos magasvasúti pályahasználati díjra kapott állami támogatás. Ha az eredeti tervek szerint 2009-re bevezették volna a teherforgalomban a használatarányos útdíjat, akkor így is versenyképes maradhatott volna a Ro-La, de mivel ez elmaradt, és "a kamionok ma "fillérekért közlekednek az autópályákon", a konstrukció többé nem életképes - magyarázta a Délmagyarországnak Tomcsányi István, a hazai fuvarokat szervező Hungarokombi Kft. vezetője.

Tomcsányi szerint többször is megkeresték a magyar kormányt, hogy adjon anyagi támogatást, de eredménytelenül. Pedig a kamionok fuvarozásának megszűnésével a MÁV 1,3 milliárd forinttól esik el.